Neke kvarove na automobilu nikako ne možemo izbjeći jer su oni posljedica eksploatacije, odnosno zamora materijala, pa je u tom slučaju zapravo samo pitanje vremena kad ćete se s njima morati nositi
S druge strane, međutim, postoje i oni koji na koje itekako
možemo utjecati i to u tolikoj mjeri da ih ili spriječimo u
potpunosti ili da ih barem odgodimo toliko dugo da se s njima
moramo suočiti samo jednom, a ne više puta u prosječnom životnom
vijeku vozila. Kao i s mnogim drugim primjerima iz života, takvi
su kvarovi ustvari najčešće posljedica loših navika koje su
naizgled neprimjetne, ali ako se učestalo ponavljaju, one će
sigurno utjecati na stanje nekih dijelova vašeg automobila.
Najlakše ih je zapravo usporediti sa zdravljem i posljedicama
koje na njega imaju naše krive ili loše navike: ako tu i tamo
popušimo cigaretu ili popijemo piće, neće nam biti ništa, ali ako
to radimo stalno, prije ili poslije morat ćemo se suočiti s
posljedicama. Isto tako, ništa nam se neće dogoditi ako jedne
večeri prije spavanja zaboravimo oprati zube, ali ako ih ne
peremo nikad, uskoro ćemo se naći u bolnim, ali i skupim
problemima. Upravo zato krive i loše navike treba srezati u
startu, savjetuje portal revijahak.hr. Isto to vrijedi i za naš
odnos prema automobilu, što se može vidjeti iz nekoliko sljedećih
primjera.
Ne dirajte spojku ako je ne koristite
Papučica spojke treba biti slobodna u baš svakom trenutku osim
onoga kad je koristite. Dakle, pritisnite je samo da krenete s
vožnjom i da biste promijenili stupanj prijenosa, i nikad više.
Ako stojite na semaforu i čekate da se upali zeleno svjetlo,
nemojte biti u brzini, s pritisnutom spojkom i spremni na start
kao da se radi o početku utrke. Neka automobil bude u neutralnom
stupnju, a noga lijevo od papučice, i tek nakon što se upali žuto
svjetlo ubacite u brzinu i krenite. Vaša će vam spojka biti
zahvalna, a novčanik još i više jer se zamjena kompleta najčešće
plaća u tisućama kuna. I da, ne odmarajte nogu oslanjanjem na
papučicu spojke, nego je držite na za to predviđenome
mjestu, osloncu sasvim s lijeve strane.
Ne odmarajte ruku na mjenjaču
Slično kao i s lijevom nogom, za desnu ruku uvijek vrijedi
pravilo: skinite je s ručice mjenjača istog trenutka nakon što
promijenite stupanj prijenosa i vratite je tamo gdje joj je
mjesto, na upravljač. Osim što ćete tako imati potpunu kontrolu
nad vozilom, s mjenjača ćete skinuti naizgled nevažan, ali
itekako težak teret. Prijeđe li vam ovakav način vožnje u naviku,
sklop zupčanika i sinkrona bit će pod stalnim pritiskom za koji
nije projektiran te će se, naravno, time trošiti i više i brže. A
vi ćete se morati pripremiti za otvaranje novčanika.
Ne vozite se na rezervi
Vožnja s upaljenom lampicom rezerve kao način i stil života
nažalost je dobro poznata mnogim našim vozačima, no treba
znati da osim stalnog udarca na ego ona može prouzročiti i znatno
ozbiljnije i konkretnije probleme. Na dnu spremnika se, naime,
skupljaju sve one manje, ali i malo veće nečistoće koje se u
njega s vremenom unose čak i ako dolijevamo isključivo najbolja i
najskuplja goriva. One u velikoj količini goriva, s punim ili
barem polupunim spremnikom, nemaju pretjerano veliku ulogu jer je
njihova koncentracija u tom slučaju u pravilu zanemariva. No ako
je sustav osuđen na to da neprestano ispija talog s dna kace, to
se neće svidjeti niti filtru niti pumpi za gorivo, koji se
tako mogu brže i više začepiti, a motor ostaviti bez dostatne
količine goriva. I još nešto: pumpa goriva obično se hladi time
što je uronjena u gorivo, pa ako to nije slučaj, pogotovo ako to
nije slučaj često ili neprestano, riskirate njezino pregrijavanje
i moguće dodatne kvarove.
Dajte motoru vremena da se zagrije
Jeste li ikad promatrali bikera koji kreće na vožnju? Najčešće to
izgleda ovako: još prije sjedanja na motocikl on će okrenuti
ključ u bravi, možda tek nakratko odvrnuti ručicu gasa te će, dok
motor radi, on (ili ona, naravno) polako navlačiti jaknu,
kacigu, rukavice…, a tek zatim sjesti na njega. E to je trenutak
koji vrijedi upamtiti i koristiti i u automobilu: pokrenite
motor, ali nemojte odmah krenuti, nego mu dajte vremena da
prodiše, da se sve tekućine raspodijele po sustavu i da se
temperatura podigne na radnu razinu. Tako ćete i produljiti vijek
trajanja vitalnih dijelova motora i smanjiti potrošnju goriva.
Ne gasite motor odmah nakon vožnje
Slično vrijedi i na kraju vožnje. Vozite li automobil pokretan
motorom s turbopunjačem vjerojatno već znate da ga je nakon
vožnje, prije njegova potpunog isključivanja, pametno ostaviti da
nakratko radi još neko vrijeme. Nečistoće koje nastaju izgaranjem
lijepe se na lopatice turbine i ugasi li se motor naglo, one
će se na njima i nataložiti te tako postati uzrokom potencijalnih
problema. Rješenje je, nasreću, vrlo jednostavno pa će već
koja minuta rada na leru biti dovoljna za hlađenje i čišćenje
lopatica. Također, ono što vrijedi za svaki motor vrijedi i za
onaj potpomognut turbinom: pustite ga da se zagrije pa ga tek
onda, ako je to potrebno, vrtite u više okretaje.
Ne prebacujte u rikverc dok se niste zaustavili
S mjenjačem treba biti posebno oprezan u svim situacijama, i
to posebno vrijedi prilikom naizgled jednostavnih radnji poput
parkiranja, kad je potrebno više puta promijeniti smjer kretanja
prema naprijed ili natrag. Osnovno pravilo ovdje glasi:
pričekajte da se vozilo u potpunosti zaustavi pa tek onda ubacite
u stupanj za suprotan smjer. Iako vam se može činiti da brzinskim
izmjenama naprijed-natrag potvrđujete vlastitu vozačku vještinu,
zapravo činite štetu svojem automobilu. Za zaustavljanje trebaju
služiti kočnice, a ne mjenjač, osovine i drugi dijelovi pogonskog
sklopa, a to je upravo ono što činite ovakvim ponašanjem. S
vremenom ćete morati plaćati popravke, i to potencijalno vrlo
skupe, pogotovo ako se ovako odnosite prema automatskome
mjenjaču.
Ne vozite teret koji vam nije potreban
Ovo bi trebalo biti logično i samorazumljivo, ali vrlo često to
nije slučaj. Svaki kilogram viška u vašem automobilu kilogram je
koji će vam za početak donijeti povišenu potrošnju goriva i više
troškove korištenja vašeg vozila. Mislite li da se ne radi o
prevelikim razlikama da biste njima razbijali glavu, razmislite
još jednom, ali ovoga puta u računicu unesite još jednu
varijablu. Svaki kilogram viška je, naime, i kilogram viška na
svaki dio od kojega se sastoji vaš automobil, pri čemu su posebno
bitni sofisticirani dijelovi pogona, ovjesa i kočnica koji se u
takvim situacijama moraju nositi s povećanim naprezanjima. Ne
zaboravite, čak i ako vi ne primjećujete razliku, oni će je
primijetiti. A onda će se ona, prije ili kasnije, odraziti i na
vaš novčanik.
Pazite kuda i preko čega se vozite
Ovo bi također trebalo biti razumljivo samo po sebi, no
najobičnija nepažnja često je krivac za brojne probleme koji
nerijetko mogu rezultirati velikim računima za popravke.
Neravnine, poprečne pukotine, manje ili veće rupe na cesti, pa
čak i ležeći policajci mogu prouzročiti popriličnu štetu na vašem
automobilu ako im ne prilazite s mnogo opreza i odgovarajućom
brzinom. Nekontrolirani udarac u takvu i sličnu prepreku može vam
probušiti gumu ili više njih, ali isto tako može teško oštetiti
naplatke i dijelove ovjesa ili ispušnog sustava. U svakom od
navedenih slučajeva šteta se lako može popeti na nekoliko tisuća
kuna, posebno ako na automobilu imate gume posebnih dimenzija ili
kotače od lakih legura.