Šire gume povećavaju potrošnju i to ne samo zbog otpora kotrljanja, one stvaraju i veći otpor zraka, a 18-inčni kotači teži su od 15-inčnih za pet kilograma
Velike i široke gume niskog profila ili neugledne ‘balonke’? Kad
bismo bili u (financijskoj) mogućnosti mnogima bi taj izbor bio
jednostavniji od traženja preferirane političke liste na
izborima. No, čovjek treba biti praktičan i zapitati se, trebam
li kupiti naplatke od 19 inča, ako ću zbog toga kasniti s
plaćanjem režijskih troškova, sjediti u mračnoj sobi i gledati 8K
sliku s vlastitog prozora umjesto blagodati struje i
televizijskih programa.
Velike i široke gume s minimalnim profilom ili klasične, manje i
uže gume? Prve su ljepše, druge udobnije, a Njemački autoklub
(ADAC) pokušao je na osnovu podataka s prijašnjih testiranja
komparirati koje su sigurnije. Uspoređivane su gume 195/65 R15,
205/55 R16, 225/45 R17 i 225/40 R18.
Na suhom nema zbora, široke gume pružaju bolji grip, a i
zaustavni put od 100 do 0 km/h im ide u prilog. Za kočenje im
treba 195/65 R15 – 38.4 metra, 205/55 R16 – 37.5 m, 225/45 R17 –
36.9 m i 225/40 R18 – 36.7 m. Fizika je jasna, više gumene
površine na cesti, gušći nabori – kraći put kočenja.
No, što kad iz zlokobno sivih oblaka počnu padati prve kapi kiše?
Veće i šire gume opet su u prednosti, ali samo dok se oblaci ne
rastvore, a iz njih krene sipati kao ispod Velikog slapa na
Plitvicama. Već s tankim vodenim filmom na cesti široke gume gube
prednost jer moraju izbaciti veću količinu vode. U ADAC-u su
izmjerili pri kojoj brzini vodeni klin ulazi ispod gume i gubi se
trakcija: 195/65 R15 – 82.7 km/h, 205/55 R16 – 76.9 km/h, 225/45
R17 – 72 km/h i 225/40 R18 – 71.4 km/h.
Evo nas i kod parametra, koji će mnogima biti i najvažniji, a to
je udobnost. Priznajmo, nismo svi talentirani poput Fernanda
Alonsa, mnogima od nas sportska vožnja nije u genima, ona nije
sigurna, a većina nas i ne želi puniti državni proračun prihodima
od prometnih kazni. Mnogi od nas uživaju u komforu. Udobnost se
mjeri pomoću posebnih senzora smještenih ispod vozačeva sjedala,
a ako najuže gume 195/65 R15 imaju indeks 0, ostale gume
kaskaju po udobnosti i to 205/55 R16 – 3.3%, 225/45 R17 – 3.8% i
225/40 R18 – 9.8%.
Kako piše portal revijahak.hr, šire gume u pravilu traju duže,
najuža guma ima okvirni radni put od 30.200 km, a najšira 34.400
km. No, šire gume povećavaju potrošnju i to ne samo zbog otpora
kotrljanja, one stvaraju i veći otpor zraka, a 18-inčni kotači
teži su od 15-inčnih za pet kilograma (x4). U zimskim uvjetima,
uže gume imaju bolje performanse na snijegu… Na kraju, uže i
manje gume su mnogo jeftinije.