Planirani novi krug natječaja za sufinanciranje ekoloških vozila Fonda za zaštitu okoliša trebao je biti objavljen u travnju, ali je zbog epidemije koronavirusa i potresa prolongiran, no iz Fonda smo dobili informaciju da bi javni poziv ipak mogao biti objavljen prije ljeta
– S novim terminom izaći ćemo nakon što Sabor RH u sklopu
rebalansa državnog proračuna usvoji i izmjene i dopune našeg
financijskog plana, a nakon toga će Upravni odbor Fonda donijeti
novi plan objave javnih poziva i natječaja. Prijedlog je da
pozive za energetski učinkovita vozila objavimo prije ljeta jer
su ti javni pozivi, i za fizičke i za pravne osobe, već uvelike
pripremljeni – kažu u Fondu za zaštitu okoliša.
Bez ‘običnih’ hibrida
Program financiranja čistijeg transporta, koji uključuje i
financiranje električnih vozila, koristi sredstva dobivena od
trgovanja emisijskim jedinicama štetnih plinova. Prošlogodišnji
budžet za sufinanciranje nabave eko-vozila iznosio je 34,5
milijuna kuna. Pola od toga otpalo je na građane, a druga
polovica na pravne osobe. Planirani proračun jednak je i ove
godine, a hoće li tako ostati ovisi o rebalansu državnog
proračuna.
– Sukladno nacionalnim planovima energetske učinkovitosti
razmatramo manje izmjene unutar programa sufinanciranja, no one
zasad ne uključuju sufinanciranje hibridnih vozila. Hibridna, kao
i električna vozila, imaju svoje prednosti, no cilj je sustavom
poticaja primarno učiniti prihvatljivijima ona vozila koja imaju
manji negativan utjecaj na okoliš. Iako su energetski
učinkovitija od klasičnih vozila, hibridna vozila i dalje
dominantno koriste fosilna goriva, dok je pogon električnih
vozila isključivo na električnu energiju. No i dalje ćemo
sufinancirati vozila s plug-in hibridnim pogonom koja imaju
dopuštenu emisiju onečišćujuće tvari CO2 iznosa do najviše 50
g/km – kažu u Fondu.
Dakle, sufinanciranja ‘običnih’ hibrida koji su bili hit
prvih nekoliko natječaja (od 2014. je provedeno 9 natječaja u
kojima je sufinancirano 3500 vozila uz 110 milijuna kuna
bespovratnih poticajnih sredstava), a kasnije su od potpora
izuzeti, neće biti. Hoće li biti potpore za električne bicikle za
kojima su se prošle dvije godine stvarale velike gužve te su bile
razgrabljene odmah isti dana po objavi javnog poziva, nismo
dobili potvrdu.
Samo načelno – uvjeti natječaja bit će slični kao 2019. godine.
Iako kritičari zajedničkog natječaja za električne automobile i
električne bicikle imaju čvrste argumente, u novonastaloj
situaciji, kada je susjedna Italija najavila da će za nabavu
električnih i ‘običnih’ bicikala građanima davati do 500
eura potpore, ukinuti bilo kakve poticaje za relativno cjenovno
dostupan ekološki prijevoz građana čini se nelogičnom odlukom pa
opet očekujemo navalu na e-bicikle. Ili da ih se izdvoji u
poseban natječaj.
Lani se za električne automobile moglo dobiti do 80.000 kuna, za
plug-in hibridne aute do 40.000 kn, za električne skutere,
motocikle, lake i teške četverocikle do 20.000 kn, a za bicikle
5000 kuna – do 40% ukupne vrijednosti vozila.
– Procedura bi trebala biti slična dosadašnjoj, a sve ćemo
najaviti nekoliko tjedna prije službene objave poziva – potvrdili
su nam u Fondu.
A što se sve može kupiti uz državne potpore? Primjerice, nova
Škoda Citigo e iV košta 137.614 kuna, pa se za nju ne može dobiti
punih 80.000 kuna poticaja za električni automobil, već 40%
cijene. To bi značilo da kada platite punu cijenu automobila od
137.614 kuna, od Fonda možete dobiti poticaj od 40% cijene ili
55.045 kuna pa ispada da bi automobil praktički kupili za 82.569
kuna. Primjer kupnje plug-in hibrida možemo vidjeti kod Toyote
Prius PHEV koji ima cijenu od 294.900 kuna. S poticajem od 40.000
kuna, automobil bi u praksi koštao 254.900 kuna.
Za električne bicikle se može dobiti 5000 kuna. Primjerice,
električni bicikl Pegasus Piazza Evo 7 ima cijenu od 13.699 kuna,
a uz 5000 kuna poticaja ispada mnogo povoljnijih 8699 kuna.