Sigurnost vožnje

UŠTEDA NA GUMAMA Isplati li se kupnja rabljenih?

Uštedjeti nešto novca je uvijek dobra ideja, ali redovito se uz nju veže i stav kako se na sigurnosti nikada ne isplati štedjeti. Koliko onda ima smisla kupiti rabljene pneumatike, stare 3-4 godine, ako su jeftiniji 30 do 50 posto od novih?

Samo je na Njuškalu preko 18 tisuća različitih oglasa guma za
vozila, a oko 12 tisuća od toga otpada na rabljene pneumatike.
Nedostaje ni vrsta ni dimenzija, različitog su stanja i starosti.
Neke od njih uopće ne mogu proći tehnički pregled, a neke od njih
su sjajna prilika za uštedu – možda? Iz perspektive promotora
sigurnosti nikad ne možemo u potpunosti zagovarati kupnju
rabljenog pneumatika. Jer, jednostavno, u tom slučaju nitko ne
može jamčiti njihovo stanje. Kako su skladištene, jesu li
pregrijane, jesu li postale kuhana bukovina, postoje li
mikro-oštećenja. Znate li da skladištenje u prostoru s nekim
električnim strojevima oštećuje gumu? Znate li da ozon oštećuje
gumu? Ubija elastičnost…

Zaista je puno parametara koji trebaju biti zadovoljeni kako bi
rabljena guma bila dobra. Dubina utora mora biti najmanje 1,6 mm
(tko bi kupio takvu gumu?), brojka koja označava tjedan i godinu
proizvodnje (DOT) – recimo 1217 označava da je guma proizvedena u
12 tjednu 2017 godine – treba biti što mlađa. Želimo vas navesti
na razmišljanje jer vidjeli smo brojne oglase s oznakom DOT iz
2014. ili 2016. godine, pa se možemo pitati – što sa 5 godina
starim gumama? S cijenom ne možemo generalizirati jer jako ovisi
o dimenziji, ali recimo da nova guma dimenzije 225/55 R18
(premium) stoji od 900 do 1200 kn, a kao pet godina stara sa 4-5
mm dubokim utorima, stoji od 300 do 500 kn.

Kako piše portal ams.hr, kupnjom takve gume možete uštedjeti
pravo bogatstvo. Recimo 600 kuna po gumi, ukupno 2400 kuna, ali
isto tako se postavlja pitanje što s tehničkim pregledom? Jer,
tamo će vas već nakon pete godine pogledati ispod oka i reći –
znate li da su vam gume pri kraju? Bez obzira na dubinu šare…
Pravilnik o tehničkim pregledima vozila ništa konkretno ne govori
o starosti gume. Odnosno, zna se da se novom gumom, ako je
pravilno skladištena može smatrati ona stara do pet godina, a da
nakon deset godina starosti vožnju ne preporučuju ni proizvođači.
Neki se konkretno ne referiraju po tom pitanju, ali neki
konkretno kažu da su gume dobre ako se pravilno skladište i
koriste do 10 godina starosti, ako imaju dovoljno duboke profile.

Uglavnom, nakon dvije godine vožnje s kupljenom rabljenom gumom
iz 2015, vozilo vam stoji na 7 godina staroj gumi. Uštedjeli ste
dosta (spomenutih 2400 kn), ali ubrzo morate kupiti nove ili
noviji set guma. Pritom ste se stalno vozili sa starijom gumom
(nesigurnije i sporije), možda ju niste mogli koristiti zimi jer
je profil bio manji od 4 mm i morate platiti još jednu montažu
balansiranje. Također, nakon te dvije godine nema smisla kupiti
nove gume jer u tom slučaju ideja uštede pada u vodu. Tako ste
odmah mogli kupiti nove… Zato još jednom morate njuškati i
riskirati kupnju rabljene. Možda uspješno.

S manjim dimenzijama (recimo 205/55 R16) situacija može biti još
zanimljivija jer cijena gume pada na 200 do 400 kn, a ponekad i
sve 4 možete dobiti za 200-300 kuna. No, tad takve nove gume
koštaju oko 600 kn. Ali, u tom slučaju kupac za relativno mali
novac može dobiti gume s kojima će odraditi sezonu ili dvije,
samo tada na montažu i balansiranje otpada veći postotak troška.

Kupnja rabljene gume nije potpuno pogrešna ideja. Jer, pođimo od
toga da su sve gume na vozilima u prometu rabljene, pa i ove na
kojima vi vozite. Te su vjerojatno dobre (moje uvijek valja), pa
postoji mogućnost da kupite i neki dobar set rabljenih pneumatika
jer ima još normalnih vozača. Pritom svakako trebate imati
računicu koliko se dugo planirate voziti na rabljenim gumama i
znati da je kvaliteta vožnje nešto niža nego da ste kupili nove.

Djelatnici u stanicama za Tehnički pregled tijekom pregleda
gledat će kompletno stanje gume. Pazit će na ispucanost, dubinu
profila, DOT i nakon 6-7 godina, pa će vas – bez obzira na dubinu
– ili srušiti ili upisati na karton da su gume spremne za
zamjenu. Možda dobijete još godinu. Govorimo iz iskustva sa 7
godina starom gumom koja je skladištena i prešla samo 20 tisuća
km. Prošli smo na koncu, ali ne bez uvjeravanja. I zato – kupnja
rabljenih može biti dobra ušteda ali samo uz kalkulaciju. Recimo,
ako planirate s autom odraditi samo sezonu ili dvije. No, i novi
kupac auta će vam rušiti cijenu vozila zbog starih guma…
Uglavnom, ponekad, ali rijeko ima smisla i kupnja rabljene, samo
pazite. Eto, samo kažemo.

Na koncu, tu se otvara i jedno potpuno novo poglavlje. Zašto to
rade na tehničkom pregledu kad: možete posuditi gume,
registrirati auto na novim ljetnima, a voziti na starim zimskima,
kad guma može biti dobra i kad je stara 8 godina, kad može biti
loša i kad je stara 5 godina, pa i prije. Trebaju oni to raditi,
ali i policija može kontrolirati gume i to ne samo kad dođu na
uviđaj zbog prometne nezgode.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije