Stiže poskupljenje

DOLAZI NOVI PRAVILNIK: Kako će se odraziti na vozila u Hrvatskoj?

Svaki prosječni rezultat viši od 95 grama CO2 značit će plaćanje kazne i tu dolazimo do posljedica koje će primjena ovog pravilnika imati na lokalna tržišta

S prvim danom iduće godine na snagu će u Europskoj uniji
– pa tako i u Hrvatskoj – stupiti još jedan pravilnik.
Proizvođači automobila morat će Europskoj komisiji dojaviti
prosjek emisija ugljičnog dioksida za aute prodane na europskom
tržištu te će za svaki gram iznad 95 g CO2 platiti 95 eura kazne.
Taj će se novac, a očekuje se da će se tu godišnje slijevati
milijarde eura, dalje ulagati u razvoj održivih opcija
transporta, u ekološke punionice i slično.

Dakle, početna je ideja novčanim kaznama prisiliti proizvođače da
proizvode vozila koja će emitirati manje od 95 grama CO2 po
kilometru ili da se za one ‘prljavije’ iskupe pokojim
električnim ili hibridnim automobilom u gami. Odluka nije nova,
datira iz 2014., ali sad se počinje provoditi po etapama. Svaki
prosječni rezultat viši od 95 grama CO2 značit će plaćanje kazne
i tu dolazimo do posljedica koje će primjena ovog pravilnika
imati na lokalna tržišta.

Jer, ne osporavajući potrebu da se promet ekološki promišlja,
valja priznati da su proizvođači automobila iscrpljeni
višegodišnjom tržišnom krizom s jedne strane i ulaganjima u nove
tehnologije s druge strane. Rijetki imaju rezerve iz kojih bi
mogli plaćati kazne zbog ugljikova dioksida, pa se očekuje da bi
se kroz poskupljenje automobila taj trošak mogao preliti na kupce
vozila.

Druga stvar koje se mnogi pribojavaju, a u Hrvatskoj je vrlo
izgledna, daljnji je pad prodaje novih (skupljih) automobila i
dodatno povećanje unosa rabljenih (jeftinijih) automobila iz
bogatijih europskih zemalja. Kupci rabljenih vozila svoj interes
nalaze u velikom izboru, bržoj deprecijaciji i benefitu od
(pre)niskih emisija koje su proizvođači automobila na
deklaracijama naveli 2014. i 2015. godine. Danas se temeljem tih
vrijednosti obračunava dio trošarine, pa rabljeni auti automatski
imaju niže trošarine.

– Nova će se pravila odnositi na sva vozila koja se unose u
zemlju. Doći će do promjene u ponašanju kupaca. Okrenut će se
vozilima s manjim gramažama CO2, što bi posljedično moglo
pomaknuti interes prema manjim vozilima i prema onim
proizvođačima koji nude vozila s manjim vrijednostima CO2.
Međutim, imajući na umu prethodno ponašanje naših kupaca kad je u
pitanju kupnja vozila i njihova cjenovna osjetljivost, može
se očekivati daljnji nepovoljni trend omjera uvoza novih i
rabljenih vozila na štetu onih prvih – smatra tržišni
analitičar Agan Begić, osnivač i direktor
agencije Promocija plus.

Kaže da su sva naša davanja, pa tako i za automobile, previsoka.
Imamo preskupu državu odnosno pretjeranu javnu potrošnju za
razinu našeg gospodarskog razvoja. Smatra da bi i zbog sigurnosti
i zbog ekologije bilo izrazito važno da naše Ministarstvo
financija u suradnji s Ministarstvom zaštite okoliša utvrdi
sasvim nova pravila igre oko oporezivanja vozila uvažavajući
promjene koje donose nova europska pravila.

– Glavna bi intencija trebala biti da se smanji ukupna
opterećenost pri uvozu i registraciji vozila s krajnjim ciljem
pomlađivanja voznog parka, a time pridonosimo i povećanoj
sigurnosti i većoj ekološkoj prihvatljivosti ovih važnih
zagađivača. Za takvu odluku će trebati puno više i mudrosti i
hrabrosti od ovoga što su do sada naši resorni ministri
pokazivali – smatra A. Begić.

Iz Carine odgovaraju da je poseban porez na motorna vozila
registracijski porez na koji se primjenjuje pravna stečevina
Europske unije koja se ogleda u brojnim presudama suda EU, u
tumačenju odredbi TUFEU i čiji su temeljni postulati neutralnost
i razmjernost u oporezivanju između novih i rabljenih vozila.

Pojednostavljeno, ne može se intervenirati u porezni sustav tako
da se pogoduje novim vozilima, iako bi više novih automobila na
cestama značilo i sigurniji i ekološkiji promet.

– Imamo poprilično star vozni park, što ima posljedice na razinu
sigurnosti na cestama, na broj prometnih nesreća, na broj
poginulih na cestama. Naravno, starija vozila više onečišćavaju
okoliš. Tako sad imamo apsurd: nova će pravila dodatno postarati
vozni park i umjesto manjeg zagađenja, što je glavna intencija
novih pravila, u našem će slučaju doći do većeg zagađenja
okoliša. Zato je to prvorazredni legislativni apsurd iz europske
kuhinje napravljen za bogate zemlje, a ove druge neka se snalaze
kako znaju i umiju – kaže Agan Begić.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije