Kod nas, kao i svugdje u Europi, podrazumijeva se da proizvođač automobila daje jamstvo ili garanciju za prodano vozilo na određeno vremensko razdoblje ili ograničenu kilometražu, s tim da jedno isključuje drugo
Pritom najčešće ograničenje kilometraže je 100.000 kilometara,
dok se vremenski raspon kreće od dvije pa do čak sedam godina,
pri čemu je Kia neprikosnoveni rekorder. Ali ako bismo gledali
prosjek po godinama, onda se on kreće oko pet godina.
Ne tako davno većina je proizvođača za svoje modele davala jednu
godinu jamstva, a tu su granicu počeli probijati japanski
proizvođači, koji su prvi uveli trogodišnje jamstvo na nova
vozila. Ubrzo su taj trend počeli pratiti i drugi. Danas ona
traju nerijetko i do pet godina, a najdalje je išla Kia s
jamstvom za mnoge nedostižnih sedam godina, piše portal slobodnadalmacija.hr.
Nije iz ljubavi prema kupcima
Nesumnjivo, kad su se Korejci odlučili ponuditi tvorničko
sedmogodišnje jamstvo, nisu to napravili iz ljubavi prema budućim
kupcima. Tu je više aspekata, između kojih su morali biti vrlo
sigurni u kvalitetu svojih automobila. S druge strane,
apsolutno najduljim jamstvenim rokom za automobile u Europi
primamili su kupce, jer svatko želi što dulju garanciju za bilo
kakav proizvod, a pogotovo automobil.
Dakako, Kia ima i svoju računicu, pa je, kao i kod drugih
proizvođača, ako se jamstvo ne želi izgubiti, među ostalim,
obvezno servisirati automobil u njihovoj ovlaštenoj
mreži. Dakako, računica je da ćete sedam godina dolaziti na
redovne servise u njihovu ovlaštenu mrežu. Od toga korist, osim
ovlaštenog servisera, ima i vlasnik vozila jer mu automobil i kao
rabljeni više vrijedi. Naime, odluči li vlasnik Kiju prodati
nakon četiri godine korištenja, prodaje automobil s tri godine
jamstva.
Ipak, pogledaju li se na jednome mjestu jamstva svih marki na
našemu tržištu, može se reći kako su poprilično šarolika.
Najkraće jamstvo traje dvije godine, bez ograničenja kilometara.
Takvo daju BMW, Citroën, Mercedes, Mini i Peugeot. Dvije godine
traje i jamstvo za Volvo, s ograničenjem 150.000 kilometara. Tri
godine jamstva i 100.000 prijeđenih kilometara nudi Dacia, koja
je u tome društvu s renomiranim japancima, poput Honde, Suzukija,
Nissana i Mitsubishija.
Četiri godine jamstva daju Audi (100.000 km), Opel (120.000 km),
Renault (150.000 km), Škoda (100.000 km) i Volkswagen (100.000
km). U društvu ‘odlikaša’ s pet godina jamstva su Seat
(100.000 km), Alfa Romeo, Fiat i Jeep (120.000 km), Ford i Mazda
(150.000 km), te Hyundai i Toyota, oboje bez ograničenja
kilometraže. Šest godina ne nudi nitko u općemu jamstvu, ali je u
nekih i ta mogućnost dostupna, ovisno o nadoplati produljena
jamstva.
Iznimki ima mnogo
Navedene garancije odnose se na opća jamstva, a iznimki ima
mnogo. Također, većina proizvođača s duljim jamstvom ima
nadogradnju produljenoga jamstva na tvorničko jamstvo, no za
kupce to ne igra ulogu, jer jamstvo je jamstvo. Proizvođači s tri
godine jamstva također nude mogućnost produljenja na pet godina,
a nerijetko produljena jamstva idu u prodajne akcije. Također,
njihovo trajanje može biti drukčije od trgovca do trgovca.
Treba odmah reći da većina proizvođača ne daje opće jamstvo baš
na sve dijelove automobila, a pod potrošni materijal koji jamstvo
obično ne pokriva spadaju dijelovi kočnog sustava, akumulator,
žarulje, metlice brisača, svjećice…
Stepenicu ispod Kije smjestio se bratski joj Hyundai, koji nudi
pet godina. Pet godina jamstva daje i Toyota, ali za razliku od
Hyundaija, Toyotino se petogodišnje jamstvo u Hrvatskoj dijeli na
dva dijela. Iako su vozila ‘pokrivena’ s pet godina jamstva
bez ograničenja, prve tri godine (do 100.000 km) aktualno je
jamstvo proizvođača, dok u četvrtoj i petoj godini korištenja za
automobil jamči zastupnik Toyote za Hrvatsku, i to bez
ograničenja kilometraže.
Članovi VW grupacije, Volkswagen, Škoda i Audi, na svoje
automobile daju četiri godine jamstva, a na Seat pet godina.
Dvije godine jamstva daje tvornica bez ograničenja kilometraže, a
još dvije godine produljenog jamstva daje zastupnik Porsche
Croatia, uz uvjet da automobil nije prešao više od 100.000
kilometara. U jamstvenom listu nisu poimenično navedeni dijelovi
koji ne spadaju u jamstvo, nego se samo koristi formulacija
‘prirodno trošenje dijelova vozila ne smatra se
nedostatkom’.
I Ford daje 5 godina jamstva
Ford se također priključio proizvođačima koji na svoje automobile
daju petogodišnje jamstvo, s tim da prve dvije godine pokriva
tvorničko jamstvo, a preostalih 36 mjeseci pada na lokalno
jamstvo.
Riječ je o tvrtki Grand Dalewest d.o.o, kao ovlaštenom uvozniku
Fordovih vozila u Republiku Hrvatsku, koja omogućuje svim kupcima
i korisnicima njihovih automobila kupljenih isključivo u
ovlaštenoj mreži na području Hrvatske produljeno jamstvo od tri
godine ili do 150.000 kilometara za osobno vozila
Pet godina jamstva u Hrvatskoj na svoje automobile daju,
primjerice, Mitsubishi, Subaru, Suzuki (3 + 2) i Nissan uz
najčešće ograničenje kilometraže od 100.000 kilometara. Citroën,
Peugeot i DS imaju jamstvo od dvije godine bez ograničenja
kilometraže, a Opel četiri.
Stoga, ako vam je jamstvo jedno od najvažnijih elemenata pri
kupnji automobila, zatražite cijeli jamstveni list i pročitajte
sva sitna slova, koja često znaju skrivati podatke na koje u prvi
mah niste ni pomislili. I ako vam nešto nije jasno, nemojte se
ustručavati pitati za pojašnjenje koji se sve dijelovi mogu
zamijeniti pod jamstvom ako se pokvare u jamstvenom roku.
Kia ima najduže jamstvo
Kijino opće jamstvo za cijelo vozilo vrijedi sedam godina ili do
150.000 kilometara (bez ograničenja kilometara su prve tri
godine). Jamstvo je prenosivo na različite vlasnike vozila,
naravno, pod uvjetom da je vozilo održavano u skladu s Kijinim
servisnim zahtjevima. Neki dijelovi vozila imaju svoj prirodni
rok trajanja i jamstvo ih pokriva kraće vrijeme.
Toyota povrh tri godine tvorničkog jamstva nudi još dvije godine
punog jamstva bez ograničenja kilometraže za normalne uvjete
korištenja. Petogodišnje jamstvo uključuje zamjenu ili popravak
svih mehaničkih ili električnih dijelova vozila.
Jamstvo ne uključuje troškove redovitog održavanja vozila prema
uputama proizvođača i zamjenu istrošenih dijelova zbog redovite
upotrebe ili starosti vozila (uključujući, ali ne ograničavajući
se na: žarulje, čepove, vodilice, utikače, frikcijske materijale,
kočnice i kvačila, metlice brisača, kabele, cijevi, crijeva,
ožičenje, tkano ožičenje i remenje). Svi hibridni modeli imaju
pet godina jamstva.
Jamstvo za Hyundaijeva vozila traje pet godina bez ograničenja
kilometara. Jamstvo na prohrđavanje je 12 godina (neograničena
kilometraža), na lak pet godina, jamstvo na rezervne dijelove je
dvije godina bez ograničenja kilometara, a
besplatno mobilno jamstvo traje pet godina. Jamstvo je
jednako za sve modele.
Kako bi vrijedilo, vlasnik mora redovito održavati vozilo u
skladu sa specifikacijama vozila i jamstvenom servisnom
knjižicom. Neuvažavanje tih zahtjeva može biti razlog odbijanja
jamstva za komponente koje su povezane s redovitim održavanjem.
Redovno tvorničko jamstvo na Fordova vozila iznosilo je dvije
godine s neograničenom kilometražom za sva vozila i s besplatnim
mobilnim jamstvom (popravak i/ili prijevoz vozila do najbližeg
Fordova ovlaštenog servisa u RH i na području Europe).
Od prošle godine Ford nudi petogodišnje jamstvo, s tim da uz
dvije godine tvorničkog dolazi još tri godine lokalnog jamstva
koje vrijedi samo za Republiku Hrvatsku. Potrebno je održavati i
servisirati vozilo prema Fordovoj specifikaciji u ovlaštenom
Fordovu servisu s originalnim dijelovima.
Vlasnici Renaultovih vozila imaju jamstvo na svaki nedostatak u
materijalu, sklapanju ili proizvodnji na temelju jamstva
proizvođača u trajanju od 48 mjeseci ili 150.000 kilometara.
Kupac ima pravo na besplatno uklanjanje (rezervni dijelovi i rad)
svakog propisno utvrđenog nedostatka na vozilu u
materijalu ili u sklapanju, kao i na eventualne popravke
oštećenja što ih je taj nedostatak prouzročio na drugim
dijelovima vozila i uslugu pomoći na cesti 24 sata dnevno.
Ugovorno jamstvo na Peugeotova vozila uključuje dvije godine bez
ograničenja kilometraže, asistenciju (pomoć na cesti) u trajanju
od dvije godine, jamstvo na boju tri godine i prohrđavanje 12
godina. Peugeot nudi i produljeno jamstvo uz nadoplatu za sve
modele do pet godina, odnosno 200.000 kilometara.
Ugovorno tvorničko jamstvo za Citroënova vozila je dvije godine
uz neograničenu kilometražu. To uključuje i Citroën Assistance.
Jamstvo na boju je tri godine, a na zaštitu od prohrđavanja 12
godina.
Opće jamstvo ne uključuje zamjenu potrošnih dijelova poput
pročišćivača ulja, zraka, goriva ili pročišćivača u kabini,
prilagođavanja ili namještanja (npr. balansiranje kotača),
zamjenu dijelova podložnih normalnom korištenju kao što su
pločice, obloge i diskovi kočnica, spojka, remenje, amortizeri,
pomoćni akumulator, metlice brisača, svjećice, žarulje, baterije
i osigurači, zglobovi, ležajevi kotača…
Pozornost kod jamstva
– Nijedan proizvođač neće vam priznati jamstvo ako vozilo niste
servisirali u ovlaštenoj mreži u predviđenom vremenskom razdoblju
ili nakon predviđenog prijeđenog broja kilometara, ovisno što
prije nastupi, u skladu s planom održavanja vozila.
– Ako godišnje prelazite veliku kilometražu, malo će vam značiti
mnogo godina jamstva ako su vam ograničeni prijeđeni kilometri.
– Proučite cijeli jamstveni list vozila jer se kod nekih
proizvođača opće jamstvo na određeni broj godina odnosi samo na
određene dijelove automobila. Zapravo, većina ne daje puno
jamstvo na potrošne dijelove kao što su remenje, kočne obloge,
diskovi i pločice, lamela, kvačilo, žarulje, ožičenja…
– Kod većine proizvođača koji nude produljeno jamstvo, bilo
besplatno pri kupnji vozila ili uz doplatu, vrijedi jamstvo uz
ograničenje kilometraže.
– Jamstvo se ne priznaje ako je nedostatak na vozilu izazvan
namjerno ili je posljedica nepravilne uporabe vozila, sudara,
puknuća gume, elementarne nepogode, prirodnog trošenja i/ili
habanja, oštećenja uzrokovanog vanjskim mehaničkim i/ili
kemijskim utjecajima (primjerice djelovanjem životinja ili
djelovanjem životinjske, odnosno biljne materije, udarcem
kamenčića, industrijskim ispušnim plinovima u zraku i sl.).