Statistika

Unos rabljenih automobila nezaustavljivo raste, a pada prodaja novih

Unos rabljenih automobila od ulaska Hrvatske u EU 2014. godine ne prestaje rasti, pa je tako i ove godine u plusu. U prva tri mjeseca u Hrvatskoj je registrirano 20.949 rabljenih automobila iz unosa

Nakon stabilnog rasta prodaje novih vozila u posljednjih nekoliko
godina u sva tri mjeseca ove godine zabilježen je pad prodaje u
odnosu na godinu ranije. U prvom tromjesječju ove godine, prema
podacima Centra za vozila Hrvatske, registrirano je 12.139
automobila, što je u usporedbi s istim razdobljem 2018. (kada je
registrirano 14.227 automobila) pad od 12,3 posto. Posebno veliki
pad zabilježen je u ožujku kad je u odnosu na lanjski ožujak
prodaja pala za 20 posto.

Koji je razlog pada prodaje novih automobila?

Razloga je, naravno, više, ali jedan od glavnih razloga na koji
smo upozoravali prošlih godina, kad je tržište novih automobila
nominalno raslo, jest što samo četvrtinu novih automobila kupuju
građani kao privatne osobe. Primjerice, od 60.041 lani
registriranih novih osobnih automobila samo 15.621 ili 26 posto
kupile su fizičke osobe. A kupnja vozila građana kičma su zdravog
oporavka tržišta. Dok toga nema tržište je bez obzira na dobre
apsolute brojke na klimavim nogama.

U isto su vrijeme više od 20.000 novih vozila registrirale
rent-a-car tvrtke koje su u uzletu hrvatskog turizma nosile
povećanje prodaje. Samo, velika većina tih automobila nakon šest
mjeseci ili godinu dana bude prodana izvan Hrvatske. Manje
narudžbi rent-a-car vozila zbog najave nešto slabije turističke
sezone vjerojatno su najveći razlog pada prodaje u 2019., a
porasle su i trošarine.

Za većinu automobila koji se u Hrvatskoj najviše prodaju taj je
rast za sada neznatan budući da se poseban porez izračunava
pomoću koreliranog NEDC sustava, ali potpunim prelaskom na WLTP
ciklus mjerenja potrošnje goriva i ispusta CO2 trošarine bi mogle
porasti i više. Dakako, jedan od razloga pada prodaje novih
automobila jest i iseljavanje velikog broja građana u inozemstvo.
Uz sve to, napisi o dolasku nove gospodarske krize sigurno nisu
povoljno utjecali na one koji su razmišljali dići kredit ili
uzeti novi auto na leasing.

Građani, međutim, nisu prestali kupovati automobile, samo ne
kupuju nove, već rabljene iz unosa. Unos rabljenih automobila od
ulaska Hrvatske u EU 2014. godine ne prestaje rasti, pa je tako i
ove godine u plusu. U prva tri mjeseca u Hrvatskoj je
registrirano 20.949 rabljenih automobila iz unosa, što je 14
posto više nego u istom razdoblju lani. U 2018. je u Hrvatsku
unesen rekordan broj rabljenih automobila – čak 79.345
automobila.

Građani jednostavno iskorištavaju pogodnost koju imaju kao
državljani članice Europske unije i samostalno ili posredstvom
brojnih tvrtki koje se bave prodajom rabljenih automobila unose
rabljene automobile sa zapadnoeuropskih tržišta. Odlučili su se,
izgleda, uštedjeti određeni iznos novca i kupiti rabljeni
automobil umjesto da podignu kredit ili ugovore leasing za novi
automobil. Rezultat toga je opasnost od starenja hrvatskog voznog
parka koji se ipak, uslijed rekordnog unosa polovnjaka, nakon
dugo godina u prosjeku pomladio.

Konkretno, hrvatski vozni park osobnih automobila s 12,95 godina
u prosjeku se pomladio na 12,64 godine. Srećom, u Hrvatsku se
unose sve mlađi automobili, lani su bili u prosjeku stari 7,18
godina, dok je samo prije nekoliko godina prosjek starosti tih
automobila bio oko 10 godina.

Ali, da nam je starost voznog parka još uvijek veliki problem
upozorava i Goran Pejić, pomoćnik uprave za
tehničke poslove Centra za vozila Hrvatske.

 – Od siječnja 2018. na snazi je novi sustav obračuna
trošarina prilikom unosa automobila u Hrvatsku i to je
rezultiralo malim smanjenjem prosječne starosti naših vozila.
Ipak, čak 68 posto automobila kod nas starije je od 10 godina,
što je znatno iznad prosjeka Europske unije – kaže Goran Pejić.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije