STIŽU REVOLUCIONARNE PROMJENE U PROMETU

Od iduće godine svi će novi automobili imati crne kutije i sustave za ograničenje brzine

Na razini Europske unije pripremaju se revolucionarne promjene u segmentu sigurnosti u prometu, koje će uvelike utjecati na sudionike u prometu, ali i na automobilsku industriju

Odbor za unutarnje tržište i zaštitu potrošača Europskog
parlamenta 21. veljače prihvatio je Prijedlog ‘Uredbe o
zahtjevima za homologaciju za motorna vozila i njihove prikolice
te za sustave, sastavne dijelove i zasebne tehničke jedinice
namijenjene za takva vozila, u pogledu njihove opće sigurnosti te
zaštite osoba u vozilima i nezaštićenih sudionika u cestovnom
prometu, o izmjeni’.

Detekcija pješaka i biciklista

Ovim prijedlogom kroz nekoliko sljedećih godina svi automobili bi
kao serijsku opremu trebali imati ugrađene ‘Intelligent Speed
Assistance’ (ISA) sustav za ograničenje brzine, sustav za
prelaženje u suprotnu traku, uređaje koji snimaju događaje unutar
automobila, sustav za pomoć vozaču uključujući automatsko kočenje
u nuždi (AEB) s detekcijom pješaka i biciklista.

Pripreme za odluku

Osim toga, nalaže se i provođenje puno strožih autocrash testova.
Predlagalo se obvezno ugrađivanje tzv. alko testera u automobile,
ali to nije prošlo. Prema proceduri, nakon usvajanja na Odboru,
prijedlog Uredbe odlazi na glasanje u Parlament nakon čega
dokument moraju zajedničkom procedurom usvojiti države članice u
Vijeću, Europska komisija i Parlament. Kako piše portal jutarnji.hr, u ovom trenutku nije
poznato bi li se glasanje o ovoj Uredbi moglo dogoditi prije
europskih izbora.

Ako se Uredba usvoji, svi automobili bi morali imati ugrađen GPS
i kamere za prepoznavanje znakova kako bi otkrili koliko je
ograničenje na dijelu ceste kojim se automobil kreće. U praksi to
bi značilo da bi sustav detektirao koje je ograničenje na
prometnici i upozorio vas da vozite prebrzo.

Ukoliko bi i dalje vozili preko ograničenja, sustav bi vas
zvučnim signalima upozoravao da smanjite brzinu. Naravno, obveza
da se u automobile serijski ugrade ISA sustavi mogla bi biti
veliki udarac za proizvođače ‘nabrijanih’ automobila te se
može očekivati njihovo lobiranje na omekšavanje ovakvog
prijedloga zakona. Sustav ISA u automobilskoj industriji nije
nešto novo te ga nekoliko proizvođača već sada nudi, ali kao
opcijsku mogućnost svojim kupcima.

Prati položaj vozila

Sustav za zadržavanje u prometnoj traci prati položaj vozila s
obzirom na granice prometne trake ili ceste i primjenjuje
zakretni moment na upravljač, ili pritisak na kočnice, onda kada
vozilo napusti prometnu traku ili će se to ubrzo dogoditi te
postoji opasnost od sudara.

Prema ovom prijedlogu, automobili bi u budućnosti bili opremljeni
i ‘crnim kutijama’ koje bi snimale događaje u unutrašnjosti
automobila, a snimke bi se koristile u slučajevima prometnih
nesreća kako bi policija lakše utvrdila razloge nesreće.

Pregovori od 2018 godine

Prijedlog Uredbe dala je još u svibnju 2018. godine Europska
komisija kako bi se izmijenili standardi sigurnosti vozila, koji
se nisu mijenjali od 2009. godine i smatraju se zastarjelima. Tu
izmjenu snažno podupire i za nju lobira Europsko vijeće za
sigurnost prometa i traži da se ove promjene uvedu već 2020.
godine. Prema tvrdnjama članova Vijeća, glavni uzrok smrti na
cestama u EU je prekoračenje brzine. Njihove statistike govore da
svakog tjedna na cestama širom EU umire 500 ljudi.

‘Vrlo je jednostavno: ako želimo smanjiti broj smrtnih slučajeva
na cestama, moramo se učinkovito uhvatiti u koštac s brzinom’,
poručuju iz Vijeća. U Vijeću se također žestoko zalažu za
smanjenje postojećih ograničenja brzina.

Prema njihovim tvrdnjama, smanjenjem ograničenja brzine za samo
jedan kilometar, godišnje bi se na razini EU spasilo 2100
ljudskih života. Prema istraživanjima na razini EU, na gradskim
prometnicama je 37 posto nesreća sa smrtnim posljedicama, na
seoskim putevima 55 posto, a na autocestama je 8 posto prometnih
nesreća sa smrtnim posljedicama i u najvećem dijelu razlog
nesreća u kojima su smrtno stradali je prevelika brzina.

Direktor Vijeća Antonio Avenoso tvrdi kako “ovaj zakon
predstavlja veliki korak naprijed za sigurnost cestovnog prometa
u Europi i može spasiti 25.000 života od 2022. do 2037. godine”.
Prema njegovim riječima, Vijeće se zalaže da zakon na snagu stupi
što prije kako bi se automobili s novim obveznim sigurnosnim
sustavima što prije počeli proizvoditi.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije