Budite spremni

Država uskoro opet časti s 80.000 kn, poticaji će se dijeliti i za punionice

Svi oni koji lani nisu uspjeli dobiti izdašnu subvenciju za kupnju električnog automobila, motocikla ili bicikla, neka budu spremni

Država će i ove godine poticati kupnju električnih vozila, prema
vrlo sličnom, zapravo gotovo jednakom modelu kao i prošle godine,
a za to je osigurano 25 milijuna kuna, potvrdili su nam iz Fonda
za zaštitu okoliša. 

Natječaj u prvom kvartalu

Jer, prema teško shvatljivoj praksi, iz Fonda za zaštitu okoliša
lani su natječaj najavili dva dana prije objave, a sva su
sredstva rezervirana samo nekoliko sati nakon objave. Stoga, ako
razmišljate o kupnji električnog automobila, raspitajte se o
njemu, razgledajte ga u salonu, obavite probnu vožnju ako je
dostupna, zatražite ponudu i budite spremni.

Poziv na natječaj za građane, kao i za tvrtke, očekuje se već u
prvom tromjesečju 2019. Kako nam je najavio direktor Fonda
Dubravko Ponoš, ukupan iznos bit će po pojedinom
pozivu nešto veći u odnosu na prošlu godinu. Kaže kako će u ovoj
godini sufinanciranje biti dostupno i za postavljanje električnih
punionica, koje su iznimno važan element cjelovitog razvoja
održivog prometa.

Dakle, možemo očekivati da će za fizičke osobe opet biti dostupno
12 milijuna kuna, pa tko prvi ‘njegova djevojka’. Budući da se za
osobni auto na struju može dobiti 80.000 kuna poticaja (ili
najviše 40% vrijednosti), to je dovoljno za 150 automobila. Ali,
ne moraju sva vozila koja dobiju poticaj biti automobili, jer se
nude subvencije i za električne skutere, motocikale i
četverocikle – do 20 000 kuna.

Električni bicikli subvencioniraju se s do 5000 kuna, a ‘plug-in’
hibridi (do 50 g/km CO2) s do 40 000 kuna. Očekivano, lani je
najviše, 10,5 milijuna kuna, podijeljeno za kupnju 133 električna
i jednog plug-in električnog automobila, a građani su povukli i
subvencije od 935 tisuća kuna za 24 električna bicikla i 520.000
kuna za 56 električnih motocikala.

Najtraženiji su bili Renault Zoe i Twizy, VW e-Golf i e- up! te
Smart ForTwo electric drive.

Zašto ne i jeftiniji SUV-ovi?

Uz to, u natječaju za pravne osobe, odobreno je 127 zahtjeva
ukupne vrijednosti 13 milijuna kuna – najtraženiji su bili
električni bicikli (57%), koje uglavnom kupuju gradovi i općine
kako bi na svom području uveli javne e-bicikle. Rezultati prodaje
električnih automobila prema kojima je lani, kada su dijeljeni
poticaji, u Hrvatskoj registrirano 145 auta ‘na struju’, a u
2017., kada poticaja nije bilo, samo 22, dokazuju da bez državne
potpore teško možemo očekivati veću zastupljenost električnih
automobila na cestama.

Primjedbe nekih tvrtki, primjerice, onih koje se bave taksi
prijevozom, odnosile su se na ograničenje od 400.000 kuna koje je
najviše mogao povući jedan korisnik, ali, realno, to se čini kao
lijep poticaj države nekoj tvrtki. Dio stručne javnosti misli da
bi se model natječaja trebao izmijeniti.

– Hrvatski model dodjele poticaja ne smatram dobrim. Na ovaj
način nije moguće planiranje narudžbi, budući se do zadnjeg
trenutka ne zna hoće li poticaja biti, koja vozila ulaze u
poticaje… Kriteriji bi trebali biti egzaktni, a ne kao ove
godine: vozila A, B i C segmenta po EU klasifikaciji, koja
zapravo ne postoji, pa se onda modeli ocjenjuju kolokvijalnim
kriterijima. Primjer je Hyundai Kona EV koja je isključena iz
poticaja bez pravog razloga. Zapravo se stiče dojam da se radi o
pogodovanju nekim markama – rekao je Branko
Kondić
, direktor zastupništva Mitsubishija za Hrvatsku.

Zastupnik Renaulta pak smatra da bi i kroz trošarine trebalo jače
poticati ekološkije motore.

– Potrebno je ponovno revidirati emisijske razrede i izračun
trošarine prema svakom gramu CO2. Naš izračun trošarine
nepovoljno utječe na to, pa ga treba pojednostaviti po uzoru na
neke druge zemlje poput Mađarske, Poljske, Slovenije. Bitno je da
poticaji za kupnju električnih vozila budu dostupni tijekom
cijele godine, jer je ovakav model neizvjestan i za kupce i za
prodavatelje.

Agan Begić, Promocija plus: Uvesti porez na
zagađivače

Apsurdan je sadašnji sustav dodjela poticaja za električna
vozila, budući da se sredstva ‘rezerviraju’ i prije nego što
se javno objavi natječaj. Daljni apsurd uz ovu ekološku priču
proistječe iz odnosa prema najvećim zagađivačima tj. najstarijim
vozilima, na koja bi se trebao plaćati ekološki porez.

Miljenko Gvozdić, Suzuki: Zašto se potiču električni
bicikli?

Nijedan ‘hrvatski model’ dodjele bilo kakvih poticaja nije
dobar, pa to vrijedi i za ovaj naš ‘najbrži prst’ za
električna vozila. Osim toga što je sustav nepravedan,
netransparentan, temeljen na sreći (ili poznanstvima),
nerazumljivo mi je poticajnje nabavke električnih bicikala
jer se oni ne registriraju i na njih se ne plaćaju davanja.

Poticaji na električna vozila do najviše 40% vrijednosti
vozila:

80.000 kuna – za električni automobil
40.000 kuna – za plug-in hibride do 50 g /km CO2
20.000 kuna – za električne skutere, motocikle i
četverocikle
5000 kuna – za električne bicikle

Smart fortwo electric drive cijena: 176.375 kn uz poticaj:
105.825 kn
Nissan Leaf cijena: 276.500 kn uz poticaj: 196.500 kn 
VW e-up cijena: 204.743 kn uz poticaj: 124.743 kn

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije