Siva zona

Kako legalno voziti autocestom brže od 130 kilometara na sat?

Rješenje nisu samo države s većim maksimalno dozvoljenim brzinama, brže od 130 km/h možete juriti i u Hrvatskoj jer za to vas uopće ne mogu kazniti

Autoceste su projektirane tako da bi se na njima moglo voziti
brzo, no u želji da pojurimo onoliko koliko bismo htjeli ili
mogli sprečava nas stalni strah od kazni. Legalno na autocestama
možete slobodno juriti samo u Njemačkoj koja ostaje jedina država
bez ograničenja brzine.

Neko vrijeme brzinu nisu bili ograničavali i dijelovi Australije
te savezna država Novi Meksiko u SAD-u, no vrijeme jurnjave je u
međuvremenu i ondje završilo. Ograničenja nema ni na britanskom
Otoku Man, no ondje nema ni autocesta.

Dakle, njemački ‘autobahni’ su svjetski raritet, egzotika i
mnogi u Njemačku dolaze da bi ‘vidjeli to čudo’ i doživjeli
iskustvo jurnjave bez granica. No mnogi koji dođu brzo se i
razočaraju.

Sve veći dijelovi autocesta u Njemačkoj su iz raznoraznih razloga
(ekologija, zaštita od buke, oštećenje autoceste) obilježeni
znakovima ograničenja pa dionice na kojima možete juriti koliko
vas volja postaju sve rjeđe. A gdje nema ograničenja promet je
uglavnom izuzetno gust pa ćete na njemačkim autocestama vrlo
često, umjesto da jurite 200 km/h i brže, plaziti u koloni ili
stajati u zastojima.

Osim što nema ograničenje brzine, Njemačka nema nikakav oblik
naplate cestarine za osobna vozila na autocestama pa su one, za
razliku od naših, prepune automobila. I tako Njemačka, s
gustim prometom i autocestama koje su nerijetko u mnogo lošijem
stanju od naših, nema ograničenja, a mi na polupraznim
autocestama koje su uglavnom u savršenu stanju i savršeno
konstruirane, moramo paziti da ne pojurimo brže od 130 km/h. Pa
zapravo i ne moramo!

U Hrvatskoj na autocesti možete voziti i dok vaš auto na
brzinomjeru pokazuje 160 km/h, a policija vas neće kazniti.
Zapravo neće moći kazniti. U čemu je tajna? Kad automobil
pokazuje brzinu 160 km/h vi zapravo vozite 5 ili čak 10 km/h
sporije od toga.

Brzinomjer svakog automobila (bez iznimke) ima u sebi ugrađeno
tvorničko odstupanje tako da pokazuje malo veću brzinu od
stvarne. Dakle kad na brzinomjeru stoji 160 vi vjerojatno vozite
155 km/h. Da vas pri toj brzini zaustavi prometna policija ne bi
vas mogla kazniti.

Naime, nakon što policija očita tu brzinu od nje će oduzeti 10
posto tolerancije, što u tom slučaju iznosi 15,5 km/h. Tako
ispada da ste vi zapravo, po slovu zakona, vozili 139,5 km/h.
Iako je i to brže od maksimalno dopuštene brzine i vi ste pritom
u prekršaju, policija vas ne može kazniti. Zašto? Zato što kazna
za takvu vrstu prekršaja ne postoji.

U Zakonu o sigurnosti prometa na cestama, u članku 54. stoji:
‘…na cesti izvan naselja vozač se ne smije vozilom kretati
brzinom većom od brzine dopuštene prometnim znakom’. Međutim u
istome članku nema odredbe po kojoj bi se kaznilo nekoga tko vozi
od 0 do 10 km/h brže od ograničenja izvan naseljena mjesta.
Jednostavno kazna za takav prekršaj ne postoji, on se tolerira, a
kažnjavaju se samo prekoračenja od 10 km/h naviše.

Zbog toga, kada vaš brzinomjer pokazuje 160 km/h, ne morate se
brinuti da će vas kazniti. Toga su svjesni i u policiji pa vas
presretači neće zaustaviti niti će vas neka nadzorna kamera
snimiti pri toj brzini.

Dakle, iako je riječ o svojevrsnoj sivoj zoni, u Hrvatskoj se na
autocestama može potegnuti osjetno brže od propisanih 130 km/h i
time se naša država svrstava među svjetske brzinske oaze.

Naime, u državama diljem svijeta nisu ni približno liberalni
glede jurnjave kao u Njemačkoj. ‘Najbolji od ostalih’ su u
Ujedinjenim Arapskim Emiratima. U toj se državi na jednoj
autocesti smije voziti 160 km/h. Riječ je o novoj autocesti ‘Abu
Dhabi’, koja je u promet puštena ove godine. Ipak, ako prekršite
maksimalnu brzinu samo 1 km/h bit ćete strogo kažnjeni jer su
kamere na svakih nekoliko kilometara.

Ispada da se u ‘drugoj najbržoj državi svijeta’ smije voziti
samo nekoliko km/h brže nego u Hrvatskoj.  Osim Ujedinjenih
Arapskih Emirata, pustinjska oaza za jurnjavu je i Kraljevina
Saudijska Arabija. Službeno ograničenje na autocestama je 140
km/h, no policija u principu tolerira prekoračenje do 20 km/h. Ni
policijske kontrole nisu tako česte kao u Emiratima, a kamere su
vrlo rijetke.

Maksimalna brzina do 140 km/h dozvoljena je i u dvjema
europskim državama. U Poljskoj takvo ograničenje vrijedi na
novoizgrađenim autocestama, a stare, kojima nedostaje moderna
prometna infrastruktura i  nerijetko imaju i semafore te
klasična križanja, imaju ograničenje do 100 km/h. Policija u
Poljskoj je također vrlo tolerantna pa vas na autocesti s
ograničenjem do 140 km/h neće kazniti ni ako vozite 150 km/h.

Prilikom vožnje Poljskom primijetili smo da ni veće brzine u
osnovi ne predstavljaju problem. Naime, klasična putna brzina za
većinu bržih vozača kreće se između 160 i 180 km/h, kamera je
malo, kao i policijskih ophodnja. Slično je u Bugarskoj, drugoj
europskoj državi u kojoj je maksimalna brzina podignuta na 140
km/h. 

Među svjetske brzinske oaze, vjerovali ili ne, spada i SAD,
preciznije Teksas. U toj saveznoj državi na snazi je ograničenje
do 85 milja na sat, oko 137 km/h, što je više nego u velikoj
većini Europe. U ostatku SAD-a nisu ni približno tako izdašni pri
postavljanju ograničenja, a na Havajima ne smijete voziti brže od
97 km/h.

Najstrože države s modernim mrežama autocesta su u Europi i
Aziji. Singapur i Makao imaju zakrčene autoceste koje uglavnom
vode kroz gusto naseljena područja pa je ograničenje 90 km/h
razumljivo. A u Latviji i Estoniji su (pre)oprezni tijekom
zime,  kada maksimalnu brzinu sa 110 spuštaju na krajnjih 90
km/h.

Autoceste su projektirane za velike brzine, no u većini država te
se brzine ne smiju postizati. Ograničenja se opravdavaju
sigurnošću, no u Njemačkoj, gdje se nerijetko juri i 250 km/h,
imaju jedan od najmanjih postotaka poginulih na autocestama u
odnosu na ukupan broj vozila koja se po njima kreću, bolji nego i
u Hrvatskoj.

Novi automobili su nemjerljivo sigurniji i stabilniji od onih iz
razdoblja kada su se ograničenja postavljala. I zbog toga su neke
države već najavile kako ozbiljno razmišljaju o povećavanju
ograničene brzine na svojim autocestama. A to mnogi
nestrpljivo čekaju, piše portal autostart.24sata.hr.

 

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije