Veći nameti

Gotovo svi novi auti u Hrvatskoj poskupili, na tržištu vlada potpuni kaos

Zbog novih homologacijskih pravila ispitivanja potrošnje goriva i ispusta CO2 auti su zbog veće trošarine od 1. rujna većinom poskupjeli

Gotovo su svi novi automobili u Hrvatskoj od 1. rujna skuplji
zbog novog postupka homologacije vozila u Europskoj uniji. Tada
je na snagu stupila obveza certificiranja vozila prema novom WLTP
protokolu, odnosno prema novom globalno usklađenom testnom
postupku potrošnje goriva koji zamijenjuje dosadašnji zastarjeli
NEDC sustav.

Novi WLTP je mnogo realniji i rezultati potrošnje goriva bliži su
stvarnim u svakodnevnom prometu (veća potrošnja), a samim time su
i vrijednosti ispusta CO2 veće nego prema dosadašnjem NEDC-u. A
to za sobom povlači i promjene u trošarinskom sustavu, odnosno
naplati posebnog poreza na motorna vozila (PPMV) koji se u
Hrvatskoj jednim dijelom plaća ovisno o količini ispusta CO2 u
atmosferu.

Nameti se i u mnogim drugim državama EU plaćaju prema ekološkom
kriteriju, bilo da su to trošarine ili godišnji porez. Zbog toga
je Europska komisija dala naputak da zbog novog WLTP protokola ne
smiju porasti davanja koja države članice naplaćuju prema
ekološkom kriteriju ispusta CO2.

A upravo se to dogodilo od početka rujna u Hrvatskoj, jer
Carinska uprava, odnosno Vlada koja uredbom može mijenjati
trošarinske stope PPMV-a, nije ništa poduzela pa je većini
automobila od 1. rujna porasla vrijednost ispusta C02 prema
koreliranom NEDC-u zbog čega su veće trošarine, kao i krajnja
cijena.

Koliko? To je sada vrlo teško utvrditi jer na tržištu automobila
trenutačno vlada potpuni kaos. Neki proizvođači još nisu uspjeli
homologirati sva vozila prema WLTP-u pa se neki modeli mogu
kupiti samo s pojedinim motorima, a ne sa svima. Drugi imaju
dosta vozila homologiranih prema starim pravilima na lageru pa se
trošarine na njih obračunavaju prema starim vrijednostima NEDC-a,
a neki su sve modele certificirali prema novom WLTP-u.

Srećom, za obračun PPMV-a se sigurno do 1. siječnja 2019. (prema
EU direktivi to je moguće prolongirati do 1.1.2020.) ne uzimaju u
obzir vrijednosti dobivene prema sada obveznom WLTP-u, već prema
koreliranom NEDC sustavu, koji se dobiva iz vrijednosti WLTP
ispitivanja.

Ali, i prema tim koreliranim NEDC vrijednostima – koje su
značajno povoljnije od WLTP ispusta CO2 – automobili imaju veći
ispust CO2 u odnosu na stari NEDC. Stoga su trgovci morali
prilagoditi svoje cjenike.

Primjerice, Suzuki SX4 S-Cross 1,4 dosad je prema NEDC-u imao
ispust od 120 g/km CO2, a sada prema koreliranom NEDC-u ima 137
g/km CO2. Time automatski ulazi u veći razred naplate PPMV-a
prema ekološkom kriteriju, odnosno poskupljuje za 5000 do 9000
kuna, ovisno o opremi vozila. Alfa Romeo Stelvio 2,0 AWD dosad je
imao 161 g/km CO2, prema koreliranom NEDC-u ima 186 g/km, a prema
WLTP-u 218 g/km. To znači da je trošarina prema koreliranom
NEDC-u veća 25.500 kuna, a ako bi i nakon pune primjene WLTP-a
ostale iste trošarinske stope, automobil bi poskupio dodatnih
40.000 kuna, odnosno ukupno 65.500 kuna.

Carina: Razmatramo promjene, do tada korelirani
NEDC

Na vozila koja su homologirana po WLTP-u primjenjuje se podatak o
koreliranoj NEDC emisiji CO2, a za sva vozila homologirana po
NEDC protokolu upravo taj naznačeni podatak. Takav način izračuna
PPMV-a – uzimajući u obzir korelirani NEDC, primjenjivat će se
sve dok Vlada RH ne izmijeni postojeću Uredbu o načinu izračuna i
visinama sastavnica za izračun PPMV-a.

Što se tiče eventualnih promjena, situacija je u aktivnom
razmatranju te još nemamo informacije o konkretnim promjenama –
kažu u Carinskoj upravi.

Renault poskupljenja zbog većih trošarina preuzeo na
sebe

Citroen i Peugeot lansirali su sve nove motore koji su
prilagođeni WLTP protokolu. Cijene su minimalno porasle zbog
većih trošarina koje se računaju prema koreliranom NEDC-u. Zbog
njega, naime, imaju veći ispust CO2 i time veću trošarinu.
Renault je zasad efekt povećanja trošarine zbog većeg CO2 preuzeo
na sebe i cijene nisu mijenjali.

Primjerice, kod Clia TCe 90 ispust CO2 je s dosadašnjih 105 g/km
porastao na 114 g/km, znači za 8,5 posto, pa se trošarina prema
CO2 plaća prema većem razredu. Suzuki Ignis, Swift i Baleno zbog
većih trošarina poskupljuju od 100 do 1600 kn.

Svi zastupnici s kojima smo kontaktirali očekuju da će Vlada
napraviti određene korekcije u poreznim razredima za obračun
PPMV-a na razinu emisije CO2 koji će kompenzirati povećanje. A
to, uostalom, nalaže i EU direktiva koja propisuje da promjene
homologacijskih pravila ne smiju negativno utjecati na porezno
opterećenje kupaca automobila.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije