Europski parlament je s velikom većinom u četvrtak izglasao izvještaj o manipulacijama s brojačima kilometara kod prodaje rabljenih automobila u kojem se predlažu zakonska i druga rješenja za sprječavanje ove nezakonite prakse , pa i da se te prijevare odrede kao kazneno djelo u EU-u.
Europarlamentarci i ured europarlamentarke Biljane Borzan traže strože mjere kako bi se spriječile takve manipulacije, a dali su i niz preporuka koje bi smanjile gospodarsku štetu, uključujući stvaranje europske baze podataka koja sakuplja informacije o kilometraži vozila, redovita čitanja kilometraže tijekom tehničkih pregleda i integraciju boljih tehničkih rješenja od strane proizvođača, primjerice Blockchaina.
Parlament od država članica traži i da se prijevare povezane s brojačima kilometara tretiraju kao kazneno djelo za osobu koja traži izmjenu stanja brojača i osobu koja izvrši izmjenu te da kazne budu proporcionalne i odvraćajuće. Procjenjuje se da namještanja brojača kilometraže koštaju Europu između 5,6 i 9,6 milijardi eura godišnje što plaćaju svi u lancu, od trgovaca i proizvođača do osiguranja i kupaca.
Kupci ne samo što plaćaju više novca nego što vrijedi za rabljeni automobil, već im brzo rastu troškovi popravaka i održavanja, a takva vozila su i manje pouzdana na cestama i više zagađuju. Istraživanja su pokazala da su prijevare s kilometražom češće u slučajevima prekogranične prodaje vozila. Između 30 i 50 posto uvezenih rabljenih vozila imaju namještene brojače, a Hrvatska je u toj skupini zemalja s 40 posto uvezenih vozila.
Vjerojatnost kupovine takvog vozila u nekim se zemljama penje na 80 posto.
‘Hrvatska je među zemljama koje su posebno pogođene ovim oblikom prevare, otkad smo ušli u EU, naši ljudi masovno kupuju aute na zapadu. Procjene EU pokazuju da je na nacionalnim razinama zahvaćeno između 5 i 12 posto vozila, dok ih je u prekograničnoj trgovini zahvaćeno između 30 i 50 posto. Ekonomska šteta za cijelu Uniju procjenjuje se na između 5,6 i 9,6 milijardi eura, a povjerenje u tržište rabljenih vozila je najniže među svim tržištima dobara u Uniji’. kazala je Biljana Borzan, članica parlamentarnih odbora za zaštitu potrošača te javno zdravlje i okoliš, priopćio je ured zastupnice.
‘Belgija i Nizozemska su uspostavile baze podataka u kojima se pohranjuju podaci kilometraže s periodičnih tehničkih pregleda, održavanja i drugih pregleda kod mehaničara i gotovo u potpunosti iskorijenile prevare. No problem i dalje ostaje u prekograničnoj prodaji. Parlament traži da se slično rješenje preslika na europsku razinu jer izolirane nacionalne inicijative ne mogu spriječiti prevare povezane u prekograničnoj prodaji’, kazala je Borzan (SDP/S&D).