NOVI NAČIN mjerenja potrošnje poskupljuje aute

Sve smo bliže početku primjene novog WLTP protokola mjerenja potrošnje goriva u automobilima, koji stupa na snagu od rujna ove godine. Prema propisu Europske unije, proizvođači automobila od jeseni će podatke o potrošnji i ispustu ugljičnog dioksida (CO2) umjesto prema dosadašnjem NEDC-u (Novi europski ciklus vožnje), koji se bez promjena rabi od 1997. godine, temeljiti na mjerenju potrošnje goriva prema novom WLTP (Svjetski usklađen postupak testiranja) protokolu. Od rujna ove godine proizvođači će morati istaknuti potrošnju i ispust CO2 prema novom protokolu deklarativno.

Nakon razdoblja prilagodbe od godinu dana – dakle od rujna 2018. godine – novi će WLTP protokol biti obvezan i za homologacijske dokumente, a time i za izračun poreza i trošarina. Olakšane izmjene stopa Pojednostavljeno rečeno, novi WLTP ciklus mnogo je bliži stvarnim uvjetima u svakodnevnoj vožnji pa će odražavati realniju deklariranu potrošnju goriva, koja je do sada, prema NEDC protokolu, bila nerealno niža nego što se u stvarnom prometu može postići.

Nerijetko je tvornička deklarirana potrošnja provedena prema ‘laboratorijskim’ uvjetima NEDC protokola u prosjeku i do dvije litre na stotinu prevaljenih kilometara manja nego u realnom prometu. Dakako, u obzir treba uzeti i vozača o čijem stilu vožnje umnogome ovisi potrošnja. Zbog toga je realno očekivati da će službene potrošnje goriva biti osjetno veće nego dosad, a samim time će porasti i ispust ugljičnog dioksida za pojedine automobile, što posredno donosi i veće trošarine u onim državama, kao u Hrvatskoj, u kojima je obračun trošarina vezan za ispust ugljičnog dioksida.

Hrvatska je u sklopu cjelokupne porezne reforme od 1. siječnja promijenila trošarinski sustav te su trošarine na veliku većinu automobila porasle. U izmjenama Zakona o posebnom porezu, kao i dosad, ostavljena je mogućnost promjena stopa trošarina podzakonskim aktima, odnosno uredbom Vlade, tako da se u svakom trenutku bez novih izmjena zakona stope trošarina mogu mijenjati.

Udar na manje motore

Upravo su nas na to upozorili iz Carinske uprave kada smo ih krajem prošle godine pitali što će biti kada se zbog novog WLTP ciklusa povećaju deklarirane vrijednosti ispusta ugljičnog dioksida, koje će značiti i povećanje trošarina na automobile – ako se ne snize stope trošarina. Očito su svjesni da će očekivano povećanje vrijednosti ugljičnog dioksida zbog novog ciklusa osjetno povećati ionako velike trošarine.

Nadamo se da računaju na izmjene trošarinskih stopa kako trošarine na automobile ne bi opet rasle. Dakako, većina proizvođača nije sretna zbog novih procedura, pogotovo oni koji već godinama ulažu milijarde eura u downsizing motora, odnosno smanjenje zapremnine motora i manji broj cilindara. Takvim motorima najviše odgovara još uvijek važeći NEDC ciklus testiranja prema kojima ti motori imaju malu potrošnju goriva i emisiju ugljičnog dioksida.

Testiranje traje dulje i obavlja se pri većim brzinama

Dva ciklusa vožnje razlikuju se u udjelu vremena mirovanja, koje je kod NEDC ciklusa 25%, a kod WLTP ciklusa samo 13%. Prema novom ciklusu veća je prosječna brzina od 46,6 km/h naspram dosadašnjih 34 km/h, a maksimalna brzina je 131 km/h umjesto 120 km/h. Novi ciklus je dulji (23,5 km) i traje 30 minuta, dok stari NEDC traje 20 minuta i 11 km. WLTP se provodi pri 14 °C, za razliku od NEDC-a koji je dopuštao temperaturu od 20-30 °C.

Prema WLTP protokolu u obzir će se uzimati dodatna oprema automobila pa se neće kao dosad moći fiktivno smanjivati masu i otpor te poboljšavati aerodinamiku. Primjerice, neće se moći pri testiranju iz auta vaditi sva oprema, stavljati posebne gume s niskim otporom kotrljanja ili ljepljivim trakama zatvarati spojeve karoserije.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije