Za ispravan i dugovječan rad motora automobila potrebno je motorno ulje.
Njegova funkcija je spriječiti trošenje metalnih dijelova motora, štititi ga od korozije i odvoditi toplinu.
Zbog toga je važno redovito ga mijenjati jer svako ulje s vremenom gubi svoja prvotna svojstva.
Intervali izmjene ovise o automobilu, primjerice, kod modernih benzinaca i dizelaša općenito je pravilo da se motorno ulje i njegov filtar mijenja nakon prijeđenih 15 do 30 tisuća kilometara.
Cijena ulja ovisi o njegovoj kvaliteti, a među najjeftinija ubrajamo mineralna ulja koja su produkt destilacije nafte, no zbog loših svojstava, kod novijih se motora ne koriste.
Polusintetička ulja mješavina su mineralnih i sintetičkih ulja, nemaju visoku otpornost na temperature i treba ih češće mijenjati.
Sintetička su umjetna motorna ulja koja imaju najbolju učinkovitost i odlikuje ih visoka otpornost pri iznimno niskim i visokim temperaturama.
Sintetička uglavnom stoje pedeset i više kuna, dok polusintetička spadaju u cjenovni razred do pedeset kuna (govorimo o uljima koja dolaze u ambalaži od litre).
Važan element svih ulja je viskozitet, jer o njemu ovisi kvaliteta podmazivanja, napominje nam Davor Majerić, voditelj radionice mehanike i elektrike u AutoZubak Neostaru, i dodaje kako se viskoznost ulja označava u skladu s gradacijom SAE (Society of Automotive Engineers).
Na primjer, motorna ulja s oznakom 10W-40 su multigradna, odnosno jednako štite vaš motor pri jako niskim i jako visokim temperaturama.
Prvi broj pritom označava viskoznost ulja na niskim temperaturama i protok ulja zimi, dok drugi broj označava rang viskoziteta pri visokim temperaturama.
Što je niži prvi broj, to je manja gustoća ulja na niskim temperaturama, jer ako je gustoća ulja visoka kada je motor hladan, ulje neće cirkulirati u njemu.
Ako je pak gustoća ulja prerijetka kada je motor vruć, ulje neće pružiti potrebnu zaštitu motoru vozila.
Ulja samo s jednom oznakom su monogradna i poželjno ih je koristiti samo u ljetnim, odnosno zimskim uvjetima pa se kod novih modela motora i ne koriste.
Davor Majerić kaže kako u AutoZubak Neostaru koriste Shellova ulja koja su se tijekom godina, zahvaljujući naprednoj tehnologiji koju koriste, pokazala najučinkovitijima.
Shellova Helix Ultra sintetička premium motorna ulja dizajnirana su na osnovi Shell PurePlus tehnologije, koja u usporedbi s postojećim grupama baznih ulja pruža poboljšanu viskoznost i smanjeno trenje, a cijenom spadaju u razred do 100 kuna.
U ovaj cjenovni razred možemo uključiti i Castrol SLX ulje koje zbog njegovih kvalitetnih svojstava trebate mijenjati tek nakon prijeđenih 50.000 km.
U skupini sintetičkih ulja možete pronaći i ona jeftinija poput Gulf formule. Polusintetička ulja poput Mobil Supera i Castrol Magnatec stoje od 45 do 55 kuna.
Rezultate ispitivanja možete pročitati u online izdanju magazina Voziona.