Predsjednica Udruge za kulturu orijentalnih plesova “OrientArt” iz Varaždina, Jasminka Pomper, organizira 4. OrientArt Show koji će se održati 14. ožujka 2015. godine u HNK Varaždin, s početkom u 19,30 sati.
OrientArt SHOW je visoko produkcijski plesni spektakl kojim se želi publici dočarati kulturna plesna i glazbena baština zemalja Bliskog istoka, Egipta, Turske i drugih arapskih zemalja. Uz organizatora, plesačice Udruge OrientArt iz Varaždina, na 4. OrientArt Show-u nastupit će renomirane plesne škole iz Zagreba i Slovenije, a počasni gost Show-a bit će svjetski poznati plesač, koreograf, učitelj klasičnih i folklornih plesova arapskih zemalja, perkusionist, glazbenik i autor mnogih glazbeno-plesnih projekata, Karim Nagi, rođeni Egipćanin nastanjen u USA.
Karim bilježi impresivnu karijeru: snimio je deset albuma, pet instrukcijskih DVD-a, a nastupao je i još uvijek nastupa na pet kontinenata. Pokretač je i realizator projekta Turbo Tabla, a izdao je i tri CD-a jedinstvene arapske house/elektronske glazbe s upotrebom akustičnih instrumenata. Karim nastupa i podučava plesove kao što su tahtib i saidi – ples sa štapom, dabke – palestinski ples, zikr sufijski ples i ostale arapske folklorne plesove.
Pet je godina podučavao na glazbenoj akademiji u Novoj Engleskoj, a predavanja je održao i na prestižnim sveučilištima Harvard, Yale, Princeton, Stanford i nekoliko drugih koledža. Snimao je muziku za plesne ansamble Bellydance Superstars, Bellyqueen i Bellytwins, kao i za pop zvijezdu Aliciu Keys.
Kao učitelj plesa i bubnjanja, Karim je sudjelovao na gotovo svim većim plesnim festivalima u SAD-u, te u Kairu, baš kao i na svim važnijim festivalima arapske kulture u SAD-u. Karim Nagi istinski je crossover umjetnik, koji ujedinjuje kabaretski stil i tribal, tradicionalno i moderno, etničko i urbano.
Na poziv predsjednice Udruge OrientArt, Jasminke Pomper, Karim Nagi je gostovao na 2. OrientArt SHOW-u koji se održao 2012. godine i svojim atraktivnim nastupom oduševio gledatelje varaždinskog HNK-a. Tada je Jasminka Pomper s njim napravila intervju pa dijelove istog prenosimo u ovom članku kako bismo se prisjetili i bolje upoznaligosta:
Jasminka: Orijentalni ples promovirate kroz svoju glazbu i svoja predavanja, svirajući i nastupajući po cijelom svijetu. Da li promovirate tradicionalnu glazbu te koliko je danas ona evoluirala zvukovno i svirački, s obzirom da je neminovno miješanje tradicionalnog sa modernim?
Karim: Prije svega, osobno ne upotrebljavam termin ‘orijentalni’. Radije se odlučujem za termine ‘arapska glazba’ i ‘arapski ples’. Moj naziv točnije objašnjava o kojoj se regiji nastanka radi, kada govorim o glazbi i plesovima koje sam izučio. Riječ ‘Orijent’ može biti zbunjujuća, jer su Azija i Daleki Istok također dio Orijenta, ali njihova je tradicija potpuno drukčija od arapskih i bliskoistočnih.
Govoreći u svoje ime, sposoban sam za potpunu autentičnost u glazbi i plesu. Studirao sam arapske klasične pjesme i folklorne plesove. Stoga, kada odlučim stvarati glazbu ili izvodim neki fusion ples ili nešto potpuno suvremeno, to radim s autentičnošću i odgovornošću. Mnogi plesači i muzičari koji rade “fusion” možda nemaju dovoljno znanja u ovim tradicijama. Za nastupe koristim tradicionalne perkusije i žičane instrumente arapskog svijeta, a također i izvodim folklorne plesove Egipta i bliskoistočog arapskog svijeta.
Jasminka: Danas ljubitelji glazbe sve više naginju želji za upoznavanjem etno glazbe, tradicijske glazbe prilagođene na neki način suvremenom kontekstu i suvremenom slušatelju jednog novog vremena, znači tradicija povezana sa suvremenim. Da li Vi svoj projekt DJ Turbo Tabla svrstavate u etno scenu i kakvi su Vaši dojmovi današnje etno scene?
Karim: Turbo Tabla je jedan od mojih projekata. Izvodim i snimam tradicionalnu arapsku glazbu i bliskoistočne pjesme, te ih prerađujem u suvremenu plesnu glazbu. Ovo pomaže da se i dalje sačuvaju osjećaji i organska energija akustične glazbe u elektronskom i techno plesnom svijetu. Na Turbo Tabla predstavama koje pritom izvodim, plešem i uživo sviram bubnjeve kako bih kombinirao D.J. stav sa koncertnom prezentacijom. Ovo radim već 13 godina i izdao sam 5 CD-a elektronske glazbe.
Jasminka: Da li zbog različitog podneblja, kulturološkog okruženja i različitosti mentaliteta, postoje razlike u poimanju i shvaćanju arapske i bliskoistočne kulture ili ta zajednička ljubav prema istome, prema plesu i glazbi istočnih zemalja čini ljude diljem cijelog svijeta da imaju sličnu svijest o navedenom?
Karim: Ples i glazba mnogo govore o arapskoj kulturi. Mnogi ljudi van arapskog svijeta razmišljaju samo o negativnim političkim i trenutnim revolucionarnim događajima na Bliskom Istoku. Ali da su osjetili muziku i ples arapskog naroda, to bi im pomoglo da cijene umjetnost i ljudski duh. Vjerujem da ples i glazba privlače ljude iz cijelog svijeta k arapskoj kulturi. Ovakva umjetnička privlačnost pomoći će da se uravnoteže strahovi uzrokovani nestabilnom političkom situacijom.
Jasminka: Koji su Vaši omiljeni plesni stilovi koje volite prenositi na plesače i plesačice diljem svijeta i jeste li u svom dugogodišnjem radu primijetili koji su od njih možda više ili manje popularni kod neautohtonih plesačica i plesača?
Karim: Obožavam plesače podučavati folkloru i tradicionalnim seoskim plesovima. Volim podučavati egipatski saidi ples sa štapom i libanonski dabke ples. Volim i podučavati plesačice kako da izvode drum solo, kako da odgovore na ritam i sve fizičke mogućnosti koje ritam može pokrenuti. Vjerujem da je moja drum solo radionica posebna, jer sam ja i plesač i svirač, pa mogu naći poveznicu između tijela i muzičkog “beata”.
Jasminka: Što mislite, zašto još uvijek u zapadnom svijetu postoje predrasude o činjenici da orijentalne plesove mogu izvoditi i muškarci? Temeljem vlastitog iskustva, poznato mi je da još uvijek većina muškaraca smatraju orijentalni ples namijenjen isključivo djevojkama i ženama, dok s druge strane većina mojih učitelja su ipak bili muškarci i to odlični plesači i edukatori.
Karim: Zbog toga što ljudi na zapadu koriste zbunjujuće termine kao što su orijentalni ples i trbušni ples, razumljivo je da Zapadnjaci ne znaju istinu. ISTINA je sljedeća: postoji puno muških folklornih plesova iz arapskog svijeta. Svi plesovi koje izvodim su za muškarce. Ipak, na tečajevima i radionicama, podučavam tehnike koje mogu upotrebljavati žene.
O autorici: Jasminka Pomper-Yasmina je predsjednica Udruge OrientArt, plesačica, koreografkinja i učiteljica arapskih plesa iz Varaždina. Hrvatske folklorne plesove pleše od malih nogu, a posljednjih deset godina istražuje različite stilove bliskoistočnih plesova. Ples je kao estetski kapital oduvijek bio dio kulturnih priredbi. Stoga se Udruga OrientArt na čelu a Yasminom vrijedno trudi promovirati bliskoistočnu kulturu, kako u Hrvatskoj, tako i van Hrvatske.
U cjelovečernjem programu sudjelovat će preko 50 izvođača i gledatelji će moći vidjeti različite plesne stilove klasičnih i folklornih arapskih plesova. Prema Jasminkinim riječima, život je beskonačna koreografija. Budimo i mi dio te koreografije, na svoj način.
Živimo ga uz glazbu i plesne korake. Neki će to činiti uz balet, neki hip-hop nadmetanjima ili u eksperimentalnoj izvedbi suvremenog plesa ili jednostavno plesom u diskoteci. Plesačice Udruge OrientArt ga plešu i žive kroz očaravajuće zvuke i plesne korake arapske kulture.
Organiziranjem godišnjeg cjelovečernjeg programa udruga OrientArt želi pokazati sav svoj trud i rad uložen tijekom godine, ali isto tako predstaviti i ostale umjetnike i renomirane plesne škole koje njeguju ljubav prema arapskoj kulturi. Karte za 4. OrientArt Show moći će se nabaviti na blagajni HNK Varaždin.