“Vukanovčar” – društvo za zaštitu potrošača Međimurja i portal eMedjimurje.hr pokrenuli su zajednički rubriku putem koje se možete obratiti ukoliko smatrate da su povrijeđena vaša potrošačka prava te pitati kako i na koji način se zaštiti.
Pitanje:
Poštovani, da li imam pravo na zamjenu mobitela ako ima tvorničku grešku? Mobitel je nov (4 dana) i već sljedeći dan sam primijetio da kamera u većini slučajeva ne radi. Kad sam se vratio u trgovinu mobilnog operatera kamera je proradila i ništa nisam riješio.
Na inernetu (i kod nekih korisnika istog mobitela) sam saznao da je to tvornička greška i da se i njima javlja greška kamere i ne može se slikati niti snimati. Radi se o Samsung Galaxi Core 2. Znam da je za to garancija ali me zanima pošto je to novi uređaj, da li mogu dobiti novi, a ne da ga šalju u servis?
Odgovor:
Ovo je zanimljivo pitanje, jer potrošači često ne razlikuju pojmove i postupke kada su u pitanju materijalno nedostaci i garancija, a neki trgovci to vrlo vješto koriste. Najčešće su tu manipulacije trgovaca TKC i elektronikom opremom (posebno aktualni mobiteli, iPhone i sl.).
Trgovci najčešće neispravan predmet šalju u servis koji bi trebao popraviti proizvod u “razumnom roku”, a da pri tom ostavljaju potrošača da čeka. Kada potrošač kupi određeni proizvod koji se pokaže neispravnim pri pokušaju korištenja, često mu se postavlja dilema – kako na najbrži, najlakši i najadekvatniji način ostvariti svoja prava i dobiti ispravnu stvar?
U mnogim medijima pa i od strane ovlaštenih (stručnih) osoba, čak i nadležnih inspektora pojavljuju se zbunjujuće informacije kako postupiti kada potrošač ustanovi da je proizvod koji je kupio neispravan. Poistovjećuje se odgovornost za materijalne nedostatke i garancija i to u pravili na štetu potrošača.
Zato Društvo “Vukanovčar” na problemu potrošača koji je postavio pitanje daje širu informaciju, a potrošač, kao i ostali potrošači sa sličnim problemima, neka sami izaberu što je povoljnije za njih:
Odgovornost za materijalne nedostatke
Zakon o obveznim odnosima čl. 400. – 422. regulira prodaju robe široke potrošnje i popratnim jamstvima.
– U slučaju kvara ili nedostatka, obratite se trgovcu, jer trgovac odgovara za te nedostatke;
– Odgovornost za kvar ili nedostatak postoji u slučaju nedostatka bilo koje vrste proizvoda;
– Ukoliko uočite kvar ili nedostatak na proizvodu, da biste ostvarili pravo na pozivanje na odgovornost za materijalne nedostatke, imate rok od 2 mjeseca otkako ste ustanovili kvar da o kvaru obavijestite trgovca;
– Na odgovornost za materijalne nedostatke možete se pozvati u roku od dvije godine, ukoliko ste u roku obavijestili trgovca o nedostatku;
– Ako ste kvar na proizvodu ustanovili u roku od 6 mjeseci od preuzimanja kupljenog proizvoda, smatra se da je takav kvar postojao već pri samoj kupnji.
– Vodite računa da predmet reklamacije morate vrati u stanju u kavom ste ga kupili ako ste na vrijeme obavijestili (mora postojati pismeni trag) trgovca o nedostatku, možete, po svom izboru:
– Zahtijevati od prodavatelja da se nedostatak ukloni (u razumnom roku),
– Zahtijevati od prodavatelja da mu preda drugu stvar bez nedostatka,
– Zahtijevati sniženje cijene,
– Izjaviti da raskida ugovor (tražiti povrat novca).
Jamstvo za ispravnost prodane stvari (garancija)
Zakon o obveznim odnosima čl. 423. – 429. regulira jamstvo za ispravnost prodane stvari (garanciju).
– Garancija postoji samo u slučajevima kada je za određeni proizvod izdan jamstveni list,
– U slučaju kvara, obratite se onome tko je izdao jamstveni list (najčešće se radi o proizvođaču, pa se obratite ovlaštenom servisu),
– Ako vam se pokvario proizvod pod garancijom, kvar možete prijaviti isključivo tijekom trajanja garancije,
– Trajanje garancije ovisi o onome tko ga izdaje i ne postoji poseban rok unutar trajanja garancije u kojem treba obavijestiti davatelja garancije o kvaru da biste ostvarili pravo na otklanjanje kvara,
– Za tehničke proizvode, proizvođač je dužan izdati garantni list
– Zbog neispravnosti stvari možete zahtijevati od prodavatelja odnosno proizvođača popravak ili zamjenu stvari u tijeku jamstvenog roka bez obzira na to kad se nedostatak pojavio,
– Imate pravo na naknadu štete koju ste pretrpjeli zbog toga što ste bili lišeni uporabe stvari od trenutka traženja popravka ili zamjene do njihova izvršenja. Vodite računa da usmena obećanja ne predstavljaju dokaze.
– U slučaju kvara proizvoda pod garancijom, unutar garantnog roka možete tražiti:
– Popravak stvari (ako nije moguće popraviti, onda zamjenu stvari) u razumnom vremenskom roku;
– Ako trgovac ne izvrši u razumnom roku popravak ili zamjenu stvari potrošač ima pravo na raskid ugora (povrat novaca) ili po svom odabiru sniženje cijene proizvoda.
– Trgovac je dužan o svom trošku prenijeti stvar do mjesta gdje će se popraviti. Za vrijeme dostave (transporta) trgovac snosi rizik za propast ili oštećenje stvari.
Savjet Društva “Vukanovčar”:
– Ako kupite neispravan proizvod, ne pristajte na popravak (osim ako Vam se ta stvar neodoljivo sviđa i baš nju želite imati). Tražite istovjetan novi, (ako vam se ponudi zamjena procijenite isplati li vam se) ili tražite povrat novaca.
– Ako proizvod u trenutku kupnje ili neposredno poslije kupnje imam materijalni nedostatak, ne pozivajte se na garanciju, već na materijalnu odgovornost, ne skraćujte si bez potrebe vrijeme jamstva. Upravo ovo zlorabe neki trgovci, umjesto da postupe kao da ste uložili reklamaciju i pozvali se na materijalnu odgovornost, oni vam prodaju priču o obaveznom slanju na servis, koji će u pravilu “ustanoviti” da je proizvod oštećen ili da je u njemu voda.
Ovdje nema dokaza da ste proizvod oštetili Vi ili da ste vi nalili vodu u njega, koliko god Vam trgovac tvrdio da ste vi krivi i da se ne priznaje garancija, jer vi se ni niste pozvali na garanciju, već na materijalni nedostatak. Osim toga za sve možebitne nedostatke ili uništenje proizvoda prilikom dostave iz trgovine u servis snosi trgovac.
Za ostvarivanje narečenih prava, ako ih trgovac usmeno ili telefonom odbija ispuniti, obavezno mu pošaljite pismeni prigovor (zahtjev, žalbu) može običnom ili elektroničkom poštom, na koju je obavezan odgovoriti u roku od 15 dana.
Ako ne odgovori ili ne postupi sukladno vašem zahtjevu tj. opisanim zakonskim odrednicama možete po svojoj volji slučaj sa dokazima prijaviti Gospodarskom inspektoratu Ministarstva gospodarstva preko područne jedinice – Služba inspekcijskog nadzora u Varaždinu, Stanka Vraza 4, Tel: 042 301 701, email: infopjvz@mingo.hr. Kazne ta trgovca nisu male, a ne ispoštuje li nalog Inspektora, može izgubiti i dozvolu za rad. (za “Vukonovčar” Željko Tomašić)
Smatrate li da su povrijeđena vaša potrošačka prava, a ne znate kako se zaštititi, pitajte nas na pitanja@emedjimurje.hr.
Arhiva članaka:
>>> Zaštita potrošača: Kako do svojih prava kod mobilnih operatera?
>>> Zaštita potrošača: Prevarili me pred kućnim pragom – što da radim?
>>> Često se pitate: Plaćati HRT pristojbu ili ne? Evo odgovora
>>> Vratio proizvod za mršavljenje, a povrata novca godinu dana nema
>>> Imao garanciju za kosilicu, ali se trgovina zatvorila – što poduzeti?
>>> Imam li pravo na povrat novca za kupljeni mobitel preko interneta?
>>> Preko interneta naručila mobitel pa dobila kopiju – što učiniti?
>>> Licitirao na internetu, uplatio predujam pa ostao bez novca i kuhinje
>>> Radio kao sezonac u voćnjaku pa nije dobio plaćeno – kako do novca?
>>> Imam li pravo na povrat novca za robu iz second hand shopa?