Vozačke su zablude česta pojava i svi “patimo” barem od nekoliko. Zato smo složili ovaj pregled najraširenijih zabluda vezanih uz zimu, piše Oryx-grupa.hr.
1. Grijanje auta
Moderna vozila nije potrebno zagrijavati na mjestu u “leru”. Novi automobili ekonomičniji su i nemaju toliku disipaciju topline pa ih je nemoguće zagrijati u “leru” na radnu temperaturu.
Jedino ih vožnjom možete najbrže i u potpunosti zagrijati pa je savjet da nakon paljenja motora pričekate 30-ak sekundi i krenete, ali izbjegavajte žustriji tempo prvih 4 do 5 kilometara. Iz tog razloga neka moderna vozila imaju električne grijače u ventilacijskom sustavu pa vjetrobran možete odlediti ako ostavite auto s upaljenim grijanjem i strujanjem na vjetrobran.
Također uvjerite se da li je vaše vozilo opremljeno, osim grijača zadnjeg stakla, i grijačem vjetrobranskog stakla.
2. Za snijeg niži tlak u gumama
Nemojte smanjivati tlak u gumama! Ovo vas može ozbiljno ugroziti. Bočnica se više savija što dovodi do lošijeg upravljanja vozilom, pritisak gaznog sloja nije potpun i guma zapravo ima manje prianjanje, put kočenja se značajno produljuje.
Gume moraju biti napumpane na propisani tlak. Treneri s ORYX Centra za sigurnu vožnju preporučuju i 0,2 bara veći tlak od onog koji proizvođač propisuje u tablici. Tlak u gumama kod nekih vozila potrebno je provjeravati svaka dva tjedna.
Kada ste to zadnji puta napravili? Ispumpavanje guma radi se na teškim terenskim uvjetima; duboko blato, duboki pijesak npr. pustinja ili izrazito duboki snijeg. Ako ste i bili u takvim uvjetima nemojte zaboraviti da gume morate ponovno vratiti na propisanu vrijednost.
3. Isključivanje ABS-a na snijegu
Prvi ABS sustavi (sredinom 80-ih godina prošlog stoljeća) nisu dobro radili na snijegu, pa se razvio mit da svi automobili bolje koče na snijegu bez ABS-a. Moderna vozila imaju napredne sustave koji dobro rade na snijegu.
Informirajte se čemu služi i probajte kako se pravilno koristi ABS sustav u vašem vozilu. Ako niste potpuno svjesni što radite, vađenje osigurača ABS-a može vas dovesti u “dlakavu” situaciju.
4. Lanci su zamjena za zimske gume
Lanci vam služe da se izvučete iz snijega ili blata, ali nisu od pomoći na cesti gdje nema utabanog snijega. Ako imate montirane lance ne zaboravite da je maksimalna brzina kretanja ograničena po naputku proizvođača lanaca.
Skinite lance čim prije zato što na asfaltu imaju lošija vozna svojstva, prianjanje, nego guma. Najčešće se vozite po hladnom, suhom ili mokrom asfaltu. Ljetne gume, radi svojeg sastava, tu ne rade dobro jer nisu namijenjene za temperature ispod 7 stupnjeva Celzija. Za različite države vrijede i različita pravila, vezano uz zimsku opremu vozila, pa se svakako informirajte prije putovanja.
5. Dok imaju ripne, dobre su
Činjenica da gume stare, karakteristike im tijekom godina padaju bez obzira na ripnu. Iako vizualno izgledaju dobro njezine performanse više nisu na nivou i valjalo bi ih mijenjati. Kupnja rabljenih guma je kockanje.
6. Dovoljne su mi samo dvije zimske gume za pogonske kotače
Zimske gume na pogonskim kotačima, a ljetne na drugoj osovini bitno narušavaju stabilnost vozila. Dugoročno gledano isplativije je imati set zimskih i set ljetnih guma. Ako radite manje kilometara i vozite češće u gradskim uvjetima razmislite i o cjelogodišnjim gumama.
7. 4×4 automobili ne trebaju zimske gume
Bez obzira na pogon što je bolje trenje pod kotačima (zimske gume) to čete moći bolje upravljati s vozilom. Istina je da automobili s pogonom na sva četiri kotača lakše kreću i na snijegu, jer ostvaruju bolji prijenos snage na podlogu.
To samo znači da se možete lakše zaletjeti, ali za kočenje imate na raspolaganju 4 kotača isto kao i sva ostala vozila bez obzira na vrstu pogona. Razmislite imate 2 puta više pogonskih vratila, barem jedan diferencijal više, kardansko vratilo. To sve čini gomilu rotirajućih i neovješenih masa koje treba zaustaviti.
Subjektivni dojam i ono što pokazuju ispitivanja su dvije različite stvari. Auti s pogonom na 4 kotača imaju dulji put kočenja.