Kako se u nekim međimurskim medijima pojavila informacija da je OIB tajni broj, te da potrošači nisu dužni Elektri Čakovec davati OIB na njihov zahtjev, radi cjelovitog informiranja potrošača iz Društva za zaštitu potrošača Međimurja pojašnjavaju što je to OIB (osobni identifikacijski broj) ili u naravi to je porezni broj.
OIB nije tajni broj, tajnu predstavljaju podaci koje skriva OIB, a samo raspolaganje s nečijim OIB-om ne znači da može saznati podatke koji se nalaze iza tog broja. Čak i na državnoj razini graduirane su razine dostupnosti podataka koje sadrži OIB.
OIB mora sadržavati svaki račun i ugovor. Prema tome ako potrošač potpisuje ugovor o korištenju električne energije s Elektrom Čakovec (ili bilo kojim distributerom električne energije) dužan je dati svoj OIB, inače se ugovor ne može sklopiti u Elektra ima pravo prekinuti isporuku električne energije. Isto vrijedi za sve javne usluge (plin, voda, čistoća i sl.).
Što je OIB?
Osobni identifikacijski broj (OIB) je stalna identifikacijska oznaka svakog hrvatskog državljana i pravne osobe sa sjedištem u Republici Hrvatskoj. Određuje ga i dodjeljuje Ministarstvo financija – Porezna uprava. Osobni identifikacijski broj će postepeno zamijeniti sve brojeve koji su do sada služili kao identifikacijske oznake pravnih i fizičkih osoba u Republici Hrvatskoj (MB i MBG). OIB se sastoji od 11 znamenki određenih slučajnim odabirom i ne sadrži nikakve privatne podatke.
Građani zbog uvođenja osobnoga identifikacijskog broja ne trebaju mijenjati osobne dokumente. Građani će dobiti osobne isprave s OIB-om tek kada ih budu mijenjali iz uobičajenih razloga, poput isteka roka trajanja. Osobe s doživotnim osobnim iskaznicama ne trebaju mijenjati svoje dokumente već će po potrebi koristiti Potvrdu o OIB-u koji će dobiti na kućnu adresu. Određivanje i dodjeljivanje osobnoga identifikacijskog broja provodi se bez ikakvog troška fizičkih i pravnih osoba kojima se dodjeljuje.
Zašto je uveden OIB?
Osobni identifikacijski broj je uveden zbog:
– opće informatizacije javne uprave koja ima za cilj povećati učinkovitost državnih institucija i smanjiti administrativna opterećenja za građane,
– automatske razmjene podataka između tijela državne uprave i drugih državnih institucija što će građanima omogućiti brže i lakše ostvarivanje njihovih prava,
– boljeg pregleda nad imovinom građana i pravnih osoba, te prilivom i tijekom novca što je ključan preduvjet za transparentnu ekonomiju i sustavno suzbijanje korupcije,
– usklađivanja hrvatskog zakonodavstva sa zakonodavstvom EU.
Temeljem navedenog u Društvu za zaštitu potrošača savjetuju potrošačima da inzistiraju da na svim ugovorima koje potpisuju postoji OIB svih ugovornih strana. Ako u bilo kojem ugovoru za korištenje javnih usluga nema OIB-a, znači da se informacije u eventualnim novčanim transakcijama ne prenose Ministarstvu financije ili drugim riječima vara se država.
– Nema nikakve potreba praviti famu glede dostavljanja tj. tajnosti OIB-a. Kao što smo naveli OIB nije tajna, tajna su podaci koje krije OIB, a na primjeru Elektre ista će preko OIB-a moći vidjeti samo jeste li podmirili sve računa prema njima, podatke iz vašeg međusobnog ugovora i međusobnih odnosa i ništa više., naglašavaju u društvu.