Iako financijska kriza još uvijek drma tržištem automobila pa su prodajni rezultati vrlo slabi, banke postupno smanjuju kamatne stope na autokredite pa one više nisu, kao na početku recesije 2009. godine, nerazumno visoke i korisnicima neisplative.
Tada veliki broj banaka nije bio zainteresiran za financiranje kupnje vozila. Smatrali su to prerizičnim poslom, pa je prosječna kamatna stopa na autokredite u prvoj kriznoj 2009. godini, nakon za nove automobile prodajno rekordne 2008. godine, iznosila 8,90%, a poneke banke su nudile i kamate više od 11%. Sada je situacija bitno bolja za potencijalne kupce jer se nude i kamatne stope, doduše promjenjive uz valutnu klauzulu u eurima, ispod sedam posto.
Najpovoljniju kamatnu stopu za autokredite trenutno na tržištu nudi Hypo Alpe Adria banka, koja nudi promjenjivu kamatnu stopu od 6,85 posto. Primjerice, ako se uzme kredit od 12.000 eura za novo vozilo na rok otplate od pet godina, iznos mjesečnog anuiteta je 236,77 eura, a otplati se 14.206 eura, što je 18,4% više od iznosa kredita. Dakako, treba dodati i troškove obrade kredita koji u nekim bankama iznose od 1,5 do 3,5%, ovisno o vrsti kredita i roku otplate te troškove osiguranja.
Stabilne kamatne stope
– U odnosu na 2009. godinu, kamatne stope su pale kroz 2010. godinu dok su zadnje dvije do tri godine stabilne u okvirima današnje kamatne stope za kredite kojima se financira kupnja motornih vozila uz manja kretanja u sklopu akcijskih uvjeta ograničenog roka trajanja – kažu u Zagrebačkoj banci.
Razumljivo je da su građani u ovim neizvjesnim vremenima oprezniji, pa i stoga što su se mnogi opekli na kreditima u “švicarcima”. Zbog toga su još uvijek popularni autokrediti u kunama, bez valutne klauzule, a banke nude i fiksnu kamatu na kredite u kunama. Kamatne stope u državama Europske unije su još niže, pa se s pravom pitamo hoćemo li ulaskom u EU dočekati još manje kamate.
Usklađivanje kamata
– Smatramo da se ništa drastično nakon 1. srpnja neće dogoditi. Naravno da očekujemo postepeno usklađivanje i aktivnih i pasivnih kamatnih stopa sa EU, ali riječ je o postupnom i dugoročnijem procesu – odgovorili su nam iz Splitske banke. Sličan odgovor dobili smo i iz Hypo banke:
“Ulaskom u EU ne očekuje se izravan utjecaj na visinu kamatnih stopa, no očekuje se pozitivan utjecaj na gospodarstvo općenito, što će najvjerojatnije utjecati i na visinu kamatnih stopa”.
I uz fiksnu kamatu 7,50 posto
U jeku najvećih skokova švicarskog franka, kada su značajno porasle rate kredita ugovorenih u “švicarcima”, većina financijskih institucija ponudila je kredite i leasinge u kunama po povoljnijim uvjetima nego do tada. I danas su krediti u kunama, kao manje rizični, kod nas vrlo popularni. Primjerice, Hypo u suradnji s Croatia osiguranjem nudi kunske autokredite s kamatnom stopom od sedam posto. Splitska banka nudi fiksnu kamatnu stopu od 7,50% za kredite u kunama.
Kamata malo viša u odnosu na nove automobile
Promjenom trošarina ulaskom Hrvatske u Europsku uniju 1. srpnja stupit će na snagu novi Zakon o posebnom porezu na motorna vozila prema kojem bi se na rabljene automobile iz uvoza trebale plaćati manje trošarine. Zbog toga se očekuje bolja ponuda na tržištu rabljenih vozila pa i veća potražnja za njima. Zajmove za rabljene aute nude gotovo sve banke, a kamatne stope su nešto više nego za nove automobile. Osim kredita, prodavatelji rabljenih vozila nude i kupnju putem kartica te leasinga.
Kamatne stope iznose od 6 do 7,5 posto
Kamatne stope za kupnju automobila na leasing nisu se dramatično mijenjale kao one za autokredite. I u 2009. bile su slične kao i danas, od šest do 7,5%. Prednosti leasinga u odnosu na kredit su jednostavnost, brzina i fleksibilnost kod ugovaranja i realizacije, jer nema jamaca, osiguranja kredita, nije potrebna solemnizacija ugovora. Leasing je prvenstveno namijenjen pravnim osobama, a mana mu je što se ne stječe pravo vlasništva na automobilom pa se ne može ni prodati, a kod leasinga je obavezno i plaćanje kasko osiguranja.