U petak 8. veljače 2013. godine s početkom u 18 h u Centru za kulturu održano je predavanje prof. dr. sc. Ljube Jurčića na temu “Gospodarska situacija u Hrvatskoj i svijetu” povodom obilježavanja 60. obljetnice rada Udruge ekonomista Međimurja.
Predsjednik Hrvatskog društva ekonomista opširno je opisao povijest razvitka ekonomije i poduzetništva i osvrnuo se na gospodarske (ne)prilike koje su zahvatile moderno društvo i gospodarske sustave. Kao predstavnici Sekcije mladih ekonomista Međimurja nakon predavanja zamolili smo gospodina Jurčića da nam odgovori na nekoliko pitanja u vezi s obrazovanjem i gospodarskom situacijom u Republici Hrvatskoj.
Zanima nas što vi kao profesor mislite kakvo je obrazovanje u Hrvatskoj danas u odnosu na prošlost?
Mislim da je obrazovanje lošije nego prije. Kada bih davao pitanja na svom predmetu od prije 10 godina, malo bi ljudi položilo ispit. Kada bih davao pitanja po kojima sam ja polagao, još manje ljudi bi položilo ispit.
Međutim, to ne znači da je to loše, ali isto tako ne znači da je to dobro jer zapravo stalno postoje nekakve promjene i sad se program mora i inovirati. Problem obrazovanja u Hrvatskoj je to što je obrazovanje input, ono je sastavni dio proizvodnje. Znači, ako se odlučite kao zemlja proizvoditi računala, morate obrazovati stručnjake za elektroniku, ako želite proizvoditi namještaj, morate obrazovati stolare, dizajnere i slično. Problem obrazovanja u Hrvatskoj je to što Hrvatska ne zna što bi radila, a kad ne zna što bi radila, onda ne zna ni što će obrazovati.
Onda obrazovanje luta i profesor izmišlja kako će popuniti sate. Znači, obrazovanje je bitno, ali mora se znati zašto, ali ako ne zna država i ministarstvo, onda vi morate učiti preko mreže i gledati što se traži u inozemstvu.
Po Vašem mišljenju da li bi obrazovanje trebalo biti besplatno za sve?
Definitivno za sve. Obrazovanje je najjači faktor razvoja čovjeka, obitelji i društva. Besplatno obrazovanje nije u interesu pojedinca već je u interesu društva.
Kako bi se bolje mogle poticati razmjene učenika?
To je problem kako su škole organizirane. Može to biti to na nivou države, a može, recimo, biti da imate sposobnog ravnatelja koji ima veze pa može dogovoriti međusobne razmjene. Problem je danas što ljudi i profesori imaju male plaće, pa zašto da si stvaraju dodatni posao i da se na tome sve završi.
Što mislite je li u Hrvatskoj stvarno tako loše stanje?
Nije, nije mi smo najbolja zemlja samo imamo loše političare.
MMF, da ili ne?
Svejedno je to. Kad dođe MMF znaju se točni datumi kad se smanjuju mirovine, plaće, otpuštaju radnici, a ako i ne dođe MMF, onda se to radi kad dođe voda do grla. Ako više trošite nego zarađujete, nema ni sa ni bez MMF-a. MMF zapravo ne radi ekonomsku politiku, nego vas tjera da trošite koliko imate isto kao kad vama roditelji daju novac pa vam kažu potrošite koliko imate, nemojte posuđivati.
I za kraj, što mislite o Europskoj uniji?
Da moramo u EU. EU je nužan, ali nije dovoljan uvjet ako bi se tako kazalo u matematici. Ako imate dobru vladu, onda će vam biti dobro. Čak i ako ste izvan EU i ako imate sposobnu vladu, onda će vam biti dobro uz malo više napora. Znači, EU u svakom slučaju da, ali to nije dovoljno rješenje. Dovoljno rješenje je da imate sposobnu vladu pa čak i ako ste izvan EU, opet će vam biti dobro.
Učenici Ekonomske i trgovačke škole Čakovec i Sekcija mladih ekonomista Međimurja zahvaljuju gospodinu Jurčiću na izdvojenom vremenu i opširnim odgovorima te se nadaju da će opet posjetiti Čakovec i počastiti ih još kojim poučnim predavanjem. (Sekcija mladih ekonomista Međimurja)