U Osnovnoj školi Strahoninec od početka školske godine 2012./ 2013. provodi se projekt multilateralnog školskog partnerstva ˝UNITY THROUGH DIVERSITY˝, u kojem surađujemo s partnerima iz 8 europskih zemalja: Poljska, Finska, Rumunjska, Ujedinjeno Kraljevstvo, Portugal, Francuska, Italija i Španjolska.
Projekt je financiran sredstvima Europske unije, odnosno, u Hrvatskoj, Agencije za mobilnost i programe Europske unije. Tijekom projekta, učenici osnovnih škola iz 9 različitih europskih zemalja dijelit će informacije o svojoj zemlji i učiti jedni o drugima kroz različite aktivnosti i teme (svakodnevni život, obrazovni sustav, škola, grad, država, krajolici, hrana, pjesme, plesovi, sport, umjetnost).
U sklopu projekta planirana su putovanja učitelja u škole partnera. Nakon vrlo uspješnog posjeta Poljskoj u listopadu, slijedio je nezaboravan posjet Finskoj. Predstavnici Oš Strahoninec ovaj put bili su učitelji Tamara Vidović, Tea Horvatić, Davor Žerjav i Janko Kalšan gdje su prezentirali radove učenika na temu MY SCHOOL, MY TOWN.
Od 2. do 7. prosinca, posjetili smo školu domaćina Tiistila u gradu Espoo koji je dio metropolitskog područja Helsinkija. Škola se sastoji od osnovne škole koje traje 9 godina te srednje škole koja traje 3 godine. Tako smo mogli prisustvovati satovima i razgovarati s učenicima i nastavnicima u Finskoj kako bismo pobliže upoznali njihov obrazovni sustav. Pri obilasku škole, obišli smo sve učionice, dvorane, kabinete te se posebno divili prostranom holu škole u kojem se nalazi školska kuhinja i kantina gdje učenici ručaju s pogledom na zimski vrt.
Zanimljivo je također bilo vidjeti odlično opremljene učionice svih predmeta, ali i onih koje hrvatski učenici nemaju, a to su domaćinstvo gdje učenici uče kuhati, prati i peglati odjeću, šivati i brinuti o kućanstvu te umjetnička učionica gdje se učenici bave izradom ukrasnih predmeta i drugih likovnih radova.
Cijelom školom dominira opuštena atmosfera, a vrata svake učionice otvorena su bilo kome zainteresiranome da prisustvuje nastavi. Roditelji često svraćaju u školu i raspituju se o uspjehu svoga djeteta, a podršku pružaju i stručni suradnici poput psihologa i specijaliziranih nastavnika za pomoć učenicima s teškoćama u učenju. Jedna od koordinatorica našeg projekta iz Finske, Hanna-Kaisa vodi manji razred od desetero učenika i surađuje sa svim nastavnicima svoje škole. Djeca kojoj je potrebna pomoć rado dolaze k njoj i posebno se vodi računa da se nitko ne osjeća diskriminirano ili posebno ukoliko mora na njene satove. Tome je tako jer bira zanimljive metode kojima motivira svoje učenike, ali i pristup pun obostranog poštovanja.
Osim škola posjetili smo i Sindikat obrazovanja u Helsinkiju koji se brine o dobrobiti nastavnika i kvaliteti obrazovanja. U sindikatu je učlanjeno 95% svih nastavnika Finske i to uključujući studente koji će postati nastavnici i umirovljenici, od predškolskog obrazovanja do visokoškolskih profesora. Sindikat aktivno surađuje s vladom, parlamentom, ministarstvima, drugim udrugama i lokalnim zajednicama. Kroz predavanje koje nam je održao Olavi Arra pokušali smo saznati koji je uspjeh finskih škola.
Mogući odgovori su potpuno besplatno školovanje za sve, svi imaju jednake šanse bez obzira na podrijetlo, boju kože, religiju ili financijsko stanje. Autonomija i financijska nezavisnost škola, te autonomija učitelja u njihovom radu također je ključ za uspjeh, jer učitelju se vjeruje kao vrhunskom stručnjaku koji određuje svoj kurikulum i odgaja učenike, stoga nema potrebe za inspekcijom. Učitelji, roditelji i učenici međusobno surađuju i međusobno se uvažavaju i poštuju.
Općenito, roditelji pružaju potporu učiteljima a učenici i učitelji brinu o svojoj školi i školskim stvarima kao da su njihove vlastite. Sve je uredno i čisto, nema išaranih klupa i zidova, a u Helsinkiju nismo zamijetili ni jedan grafit.
Sve što su vidjeli, učitelji su danas predstavili učenicima viših razreda i kolegama nastavnicima u holu škole, a na kraju prezentacije, ravnateljica Jelena Okun poručila je učenicima da se nastave zalagati u svom radu i učenju, ne samo zbog ocjena, već zbog znanja i vrijednosti koje stječu u školi te da svoje učitelje gledaju kao suradnike, baš kao što je to slučaj u Finskoj. Sva iskustva stečena kroz ovaj projekt uvelike će obogatiti njihov svijet i omogućiti im da uskoro postanu građani Europske unije i žive u jedinstvu, toleranciji i poštenju.
U nastavku pogledajte video s fotografijama iz Finske koji je pripremila Tea Horvatić: