KOLUMNA: “Objasniti masturbaciju kao sastavni dio ljudske spolnosti”

Nedavno je objavljen Kurikulum zdravstvenog odgoja koji je podigao veliku buru. Teme poput masturbacije u petom razredu nisu baš dobro sjele mnogima. O čemu se tu zapravo radi?

U sklopu satova razrednog odjela razrednici imaju 12 tema koje bi trebali proraditi s učenicima. Držat ćemo se petog razreda gdje je jedna od spornih tema. Teme su podijeljene u četiri cjeline, odnosno kako to piše u dokumentu program je podijeljen u četiri modula: Živjeti zdravo, Prevencija ovisnosti, Prevencija nasilničkog ponašanja te Spolno/rodna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje.

Gledajući teme i namjeru ovakav program je više nego dobrodošao, no postoje i mnoga pitanja. Recimo treba li pričati djeci o masturbaciji u petom razredu. U programu o temi Vlastito tijelo u promjenama piše: “Objasniti masturbaciju kao sastavni dio ljudske spolnosti (objasniti pogrešnost nekad raširenih vjerovanja o njezinoj štetnosti).”

U dokumentu je ovaj sadržaj označen zvjezdicom što znači da o ovom sadržaju djeci neće govoriti razrednik, već “timovi školske medicine (nadležni školski liječnici i medicinske sestre/tehničari).” Je li ovo tema za djecu od 11 godina? Hoće li timovi školske medicine stići do svih škola?

Među brojnima kojima se ne sviđa ideja ovakvog Zdravstvenog odgoja najčešće je spominjana Udruga Grozd. Ova udruga osporava teme koje se tiču spolnosti. Osim toga udruga navodi nelogičnosti da je program izrađen i objavljen tek 29. rujna, dakle mjesec dana nakon što je uveden (!?) i nakon što su sve škole donijele Plan i program rada škole za ovu školsku godinu u koji su trebale uključiti program zdravstvenog odgoja – bez da su ga prethodno vidjele. Nije postojala javna rasprava o sadržaju programa.

Samo će neki nastavnici do kraja školske godine imati edukaciju i to jednodnevnu. Nema udžbenika ili priručnika koji bi bio vezan uz program. Većina nastavnika je nezadovoljna i zbunjena jer nije jasno kako će se ostvariti očekivani ishodi programa. Nastavnicima je preporučena literatura koja obuhvaća 50 naslova (nekoliko tisuća stranica) – nemoguće je očekivati da će nastavnici prije provođenja programa to uspjeti pročitati i proučiti te tako nadoknaditi nedostatak priručnika.

O položaju roditelja udruga navodi da prema Ustavu Republike Hrvatske (čl. 63) “Roditelji imaju pravo i slobodu samostalno odlučivati o odgoju svoje djece”. To pravo roditeljima daju i brojni međunarodni dokumenti i odluke europskih institucija. Roditelji su, dakle, prvi i glavni odgojitelji i škola bi im trebala pomagati u odgoju, a nipošto ne bi smjela djecu preodgajati.

Prema Kurikulumu zdravstvenog odgoja u Sugestijama za učitelje, nastavnike i stručne suradnike piše “prije primjene programa upoznajte roditelje o aktivnostima koje planirate provesti i zatražite njihovu podršku”. Ako imate školarca očekujte roditeljski sastanak na kojemu će vas razrednik obavijestiti o čemu će učiti vašu djecu u sklopu 12 sati zdravstvenog odgoja.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije