
Često na javne tribine ne dođe nitko - tek kada se pojavi problem koji direktno utječe na građane, raste interes, ali i nezadovoljstvo
Jučer, 3. prosinca u Scheierici u Čakovcu održana je javna tribina za gospodarenje otpadom koju je organiziralo Gradsko komunalno poduzeće Čakom.
Radi se o aktivnosti koju Čakom redovito organizira, a ovom prilikom su govornici – direktorica Čakoma, Lidija Miše Jalšovec, Željko Hozjan iz Čakoma te Ana Bajsić iz ZEO Nobilis govorili o pravilnom odlaganju i recikliranju otpada. Glavna je tema bila gospodarenje otpadom i funkcioniranje reciklažnih dvorišta.
Krivo odlaganje
Željko Hozjan predstavio je rezultate prikupljanja miješanog komunalnog otpada i biootpada u 2023. i 2024. godini, ali i prikazao primjere ispravnog odlaganja otpada, odnosno pripreme ispred zgrada i kuća kako bi ga komunalci prikupili, te primjere krivog odlaganja otpada.

Naime, unatoč edukaciji građana koja traje već 20 godina, unatoč rezultatima koje Međimurska županija ima kao najuređenija županija s najboljim rezultatima odvajanja otpada u Hrvatskoj, neki građani još uvijek ne znaju kako se odvaja otpad, koji otpad ide u koje kante i vreće te kako postupati s glomaznim ili pak opasnim otpadom.
Tako su se na slajdovima izmjenjivali primjeri zakrčenih zelenih otoka, o kojima smo više puta pisali, zatim nepravilnog odlaganja plastike ili pak bio otpada.
Inače, u sljedećem će razdoblju Čakom uvelike postrožiti način kontrole kanti i vreća, a najavljene su i kazne. Slično je najavio i Prekom iz Preloga – miješani komunalni otpad treba smanjiti, a povećati “korisni otpad” koji se može reciklirati.
Više odvajanja – manji računi
Kako bi ponovno građane podsjetila na ispravno razvrstavanje otpada, Ana Bajsić je pak detaljno predstavila akciju “Kam se koje smeće meće” (koja traje više od 20 godina) te objasnila koji otpad ide u koju kantu, odnosno vreću. Također smo saznali kako se u kanti miješanog komunalnog otpada uobičajeno nalazi tek mali postotak stvarno miješanog komunalnog otpada, dok se ostali otpad može itekako iskoristiti, no građani nisu dovoljno osviješteni o tome.

“Kada bi građani ispravno odvajali otpad, smanjili bi volumen otpada u svojoj kanti za miješani komunalni otpad, smanjili bi broj odvoza, a time i svoje račune”, aludirajući pritom na nezadovoljstvo građana nedavnom najavom na poskupljenje usluga Čakoma.
Građani pokazuju interes samo kad se pojave problemi
Direktorica Lidija Miše Jalšovec je pak odgovarala na pitanja zainteresiranih građana. Objasnila je kako funkcionira sortiranje otpada u Čakomovoj sortirnici, na kojoj se vrsti otpada može zaraditi, kako planira premostiti nekoliko godina do otvaranja Piškornice sa smanjenim kapacitetima odlagališta u Totovcu te kako je Čakom u godinu dana uspio smanjiti količinu odlaganja miješanog komunalnog otada, a povećati predaju odvojenog otpada (plastika, metal, tetrapak, karton, papir…) koncesionarima koji su ovlašteni za zbrinjavanje i prerađivanje takvog otpada.

Pitanja je bilo mnogo, posebice što se poskupljenja usluga tiče. Zapamtili smo pritom jednu izjavu Ane Bajsić na početku njezinog izlaganja. Naime, Čakom ovakve tribine provodi po cijelom području gdje djeluje. Zna se često dogoditi da na tribine ne dođe nitko, istaknula je Bajsić i zaključila da kad se pojave problemi koji direktno utječu na građane, interes očito raste.


























