
Direktorica Čakoma Lidija Miše Jalšovec povećanje cijene opravdava rastom svih ulaznih troškova te činjenicom da se cijena nije mijenjala tri godine
Čakom je od Grada Čakovca, svog većinskog vlasnika, zatražio povećanje cijene odvoza otpada. Povećanje nije simbolično, iznosi preko 60 posto, a za neke korisnike i više. Je li cijena baš morala biti toliko veća?
– Ako želimo da Čakom održivo posluje, trebala je. Postojeća cijena, naime, ne pokriva troškove sustava gospodarenja otpadom. Svako poskupljenje usluge nepopularno je, no cijene ne dižemo zbog zarade, već kako bismo pokrili troškove te djelatnosti. Cijena nije mijenjana tri godine, u međuvremenu je inflacija odradila svoje. Porasli su troškovi goriva, zaštitne opreme, troškovi nabave opreme za prikupljanje otpada, povećane su plaće zbog rasta minimalne plaće i naknade zaposlenih.
Poduzeće je iskoristilo sve svoje unutarnje rezerve te jednostavno više nemamo prostora. Cijena koju bi ubuduće trebali plaćati i građani i pravne osobe izračunali smo na temelju stvarnih troškova, u njoj nema profita. Konačni račun koji će svatko mjesečno plaćati može se smanjiti razvrstavanjem i stvaranjem manjih količina otpada.
Ipak, povećanje je veliko, cijena ide gore i kućanstvima i pravnim osobama. Mnogim našim sugrađanima svaki euro mnogo znači, a neke tvrtke govore da im stalnim dizanjem cijena poslovanje dovodite u pitanje?
– Što se tiče pravnih osoba, način na koji se za njih zbrinjavao otpad više nije moguć. Za razliku od građana, većina njih otpad nije razvrstavala, već su sve stavljali u mješoviti. Osim toga, količine koje stvara svaka tvrtka veće su od onih koje stvaraju građani. Svi znamo da je odlagalište u Totovcu gotovo puno, a velik dio odloženog otpada, više od trećine, stvorile su tvrtke s područja cijelog Međimurja. Ako povećanjem cijene prisilimo pravne osobe da smanje količine otpada, napravili smo mnogo. Što se tiče samih građana, osim što rjeđim odvozom, manjim količinama i razvrstavanjem otpada na kućnom pragu mogu smanjiti cijenu, postoje i popusti koji se daju na temelju socijalnog statusa.
Zbog čega se ukidaju kuponi koje su građani dobivali početkom svake godine? Znači li to da više nema odvoza glomaznog otpada uključenog u cijenu usluge ili besplatnih vreća za odvojeno prikupljanje?
Da, kuponi se ukidaju zbog racionalizacije poslovanja, no odvoz glomaznog otpada na kućnom pragu ostaje dva puta godišnje kao i dosad. Građani će odvoz prijavljivati telefonski ili putem Interneta. Također, građani će i dalje dobivati određeni broj vreća, o tome će dobiti pisanu obavijest. Ističem i da građani sami uvijek mogu dovesti svoj odvojeni otpad na naša dva reciklažna dvorišta, i to besplatno.
Kako objašnjavate brojke po kojima su Čakovec prestigle druge međimurske sredine koje odvajaju i razvrstavaju više otpada, a cijena odvoza kod njihovih koncesionara manje su od Čakomovih?
– Za sve nas je dobro da i ostali međimurski gradovi i općine imaju odlične rezultate u odvajanju otpada. Čakovec nije loš, štoviše pri nacionalnom je vrhu. Osim što su Čakovčani s razdvajanjem počeli prije više od 25 godina, a i teško je svake godine podići odvojeno prikupljene količine, brojku „kvari“ otpad svih međimurskih tvrtki koji se odlaže u Totovcu. Bez obzira na to što nije nastao na čakovečkom području, računa se kao „gradski“.
Nekoliko puta ste spomenuli odlagalište. Zašto se Čakom doveo u situaciju da ondje više nema dovoljno prostora za nove količine otpada te zbog čega odlagalište želite širiti tako da ugrožavate zdravlje Totovčana?
– Problem s odlagalištem naslijedila sam od prošle uprave, valjda se vjerovalo da će Regionalno odlagalište „Piškornica“ svakoga trenutka profunkcionirati. Također, na odlagalište se primao otpad i s drugih područja. Rezultat toga je današnja situacija. Izgrađena je jedna kazeta, u pripremi je izgradnja još jedne, a zaustavljeno je i odlaganje „vanjskog“ otpada. Vjerujem da ćemo uspjeti ishoditi sve dozvole te tako riješiti problem odlaganja za određeno vrijeme. Sve što ćemo raditi gradit će se na dijelovima odlagališta udaljenim od samoga Totovca. Zdravlje Totovčana i ostalih nije niti neće biti ugroženo.
Neki tvrde da Čakom sav odvojeno prikupljeni otpad na odlagalištu odlaže s mješovitim, odnosno da svi mi uzaludno na kućnom pragu razdvajamo otpad. Je li to točno?
– Naravno da nije točno. Sav razdvojeni otpad zbrinjava se na zakonom propisani način. Dio zbrinjavaju koncesionari, što naravno plaćamo. To što u Hrvatskoj ne postoji dovoljan broj poduzeća koja bi zbrinjavala odvojeno prikupljen otpad, posebna je priča. No sigurno ne otvaramo vreće i razdvojeni otpad ne zatrpavamo na odlagalištu.
Zašto ste dali, a kasnije povukli ostavku? Je li Vam nešto ponuđeno ili obećano?
– U tom trenutku, iskreno rečeno, došla sam pred zid. Čakom nije u jednostavnoj situaciji, a nesređeno stanje u sustavu zbrinjavanja otpada, kakvo je u Hrvatskoj s jedne, a propisi i zakonski rokovi s druge strane, stvarno smanjuju manevarski prostor. Kada tome dodam tada prijeteću zabranu odlaganja na Totovcu, mislila sam da neću moći ništa napraviti. No nakon razgovora, prije svega sa zaposlenicima, koji i sami žele promjene u načinu rada te njihovoj podršci, promijenila sam odluku. Nitko mi nije ništa ponudio ili obećao, a od Nadzornog odbora dobila sam podršku za sve predstojeće promjene.
I na kraju, vratimo se na povećanje cijene. Ova odluka naći će se pred čakovečkim gradskim vijećnicima na sljedećoj sjednici. Vjerujete li da ćete dobiti podršku?
– Svjesna sam da svako dodatno financijsko opterećivanje građana nije odluka koja se donosi olako. Istu odluku sada donose i druga predstavnička tijela u drugim lokalnim jedinicama i mi tu ne odskačemo s našom predloženom cijenom. Ako želimo uređen sustav prikupljanja i zbrinjavanja otpada te komunalno poduzeće koje neće biti u gubitku i koje je sposobno razvijati svoju djelatnost, svaki dobronamjerni vijećnik, nakon što detaljno prouči argumente i okruženje u kojem danas komunalna društva rade, shvatit će da je povećanje cijene neminovno. (r)
Promjene u Čakomu
Rekli ste da ste u Čakomu zatekli nepravilnosti te kašnjenja vezana uz odlagalište, što će, prema vašim riječima, na kraju platiti građani. Rekli ste da se ne slažete s računovodstvenim politikama koje su provođene u prethodnim razdobljima, za to vas konkretno proziva i oporba u Gradskom vijeću. Jeste li poduzeli kakve korake?
– Što se tiče nepravilnosti koje sam zatekla i utvrdila u Čakomu do sada, poduzela sam radnje da se ona otklone. Osim toga, planiram i skoru reorganizaciju tvrtke s ciljem poboljšanja unutarnjih procesa. Sankcioniranje utvrđenih propusta, unutarnja su stvar tvrtke. Nadalje, ne slažem se sa zatečenim računovodstvenim politikama te sam nakon pribavljenog mišljenja Porezne uprave pokrenula izradu novih koje će biti primijenjene za tekuću poslovnu godinu. Osim toga, smatram da se u prethodnom razdoblju moglo bolje upravljati s kapacitetima na našem odlagalištu otpada, a upravo kašnjenje kod donošenja strateških odluka, moglo bi se ticati i svih građana.
*Preuzeto iz lista Međimurje, br. 3679



