Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga 28. lipnja 2024. donijela je Pravilnik o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu
Pravilnik stupa na snagu osam dana od objave u Narodnim novinama.
Ovaj pravilnik trebao bi biti olakšanje za vozače, odnosno sve one na koje se odnosi Zakon o obveznim osiguranjima u prometu. Pravilnik, kako piše Hanfa, donosi jasne smjernice za društva za osiguranje, s ciljem učinkovitog postupanja prema građanima prilikom isplate šteta po osnovi osiguranja od automobilske odgovornosti.
Koje su ključne odredbe Pravilnika?
Transparentnost i informiranje
Osiguratelji su obvezni jasno i razumljivo informirati oštećene osobe o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva, uključujući što učiniti u slučaju prometne nesreće, kako postaviti odštetni zahtjev te koje dokumente i podatke trebaju priložiti. Uredno ispunjena Europska izvješća o nesreći, ako su dostupna, mogu se koristiti kao odštetni zahtjev, odnosno kao izjava o okolnostima nastanka štetnog događaja u skladu s člankom 38. Zakona.
Pravovremena komunikacija
Osiguratelji moraju bez odgode pisanim putem obavijestiti oštećenu osobu o zaprimljenom zahtjevu, njegovom statusu te pravima oštećenih osoba tijekom postupka.
Pošteno postupanje
Osiguratelji su dužni poduzeti sve potrebne mjere kako bi osigurali pravedno i stručno postupanje prema oštećenim osobama, uključujući poštivanje rokova i obrazlaganje odluka o odštetnim zahtjevima, piše Index.hr
Ograničenja u traženju podataka
Osiguratelji se moraju ograničiti na traženje samo nužnih podataka od oštećene osobe, kao što su identifikacijski podaci, kontakt podaci i podaci o načinu isplate naknade štete.
Samostalno pribavljanje podataka
Osiguratelji su dužni sami pribaviti podatke i/ili dokumentaciju potrebnu za rješavanje odštetnog zahtjeva koji su im dostupni, uključujući i dokumentaciju od nadležnih tijela koja raspolažu podacima u vezi s prometnom nesrećom.
Uvažavanje mišljenja neovisnih stručnjaka
Osiguratelji su obvezni uzeti u obzir nalaz i mišljenje neovisnog vještaka te ponudu ili račun za popravak štete ovlaštenog pružatelja usluga kojeg je oštećena osoba osobno izabrala. Svako neprihvaćanje takvog nalaza ili računa mora biti obrazloženo.
Neuvjetovanje nagodbi
Osiguratelji ne smiju uvjetovati rješavanje odštetnog zahtjeva ili isplatu naknade štete sklapanjem nagodbe ili popravkom vozila kod određene servisne radionice, ni upućivati na to kao najbolji ili jedini način rješavanja odštetnog zahtjeva.
Obrazložena ponuda odštete koju izrađuje društvo za osiguranje između ostalog treba sadržavati:
– specifikaciju utvrđene visine štete, uključujući detalje o dijelovima za zamjenu i popravak, kataloške brojeve te broj radnih sati prema standardima popravka proizvođača, zajedno s obrazloženjem primijenjenih specifičnih faktora poput amortizacije ili suodgovornosti
– detaljno očitovanje na sporne točke dostavljenog nalaza i mišljenja neovisnog vještaka i sporne stavke računa odnosno ponude za popravak štete
– uputu o pravu na podnošenje prigovora i načinu podnošenja prigovora na odluku osiguratelja te u roku od 15 dana za odgovor na prigovor.
Rokovi
Pravilnik također propisuje sljedeće rokove:
Rok za zaprimanje odštetnog zahtjeva
Osiguratelj je dužan evidentirati svaki zaprimljeni odštetni zahtjev najkasnije u roku od 3 radna dana od dana njegova zaprimanja, piše Index.hr
Rok za isplatu šteta
Osiguratelj je dužan isplatiti naknadu štete ili nesporni iznos naknade štete unutar 15 dana od slanja utemeljenog odgovora, ali najkasnije u roku od 60 dana od dana zaprimanja odštetnog zahtjeva.
Važno je napomenuti da se pravilnik ne odnosi na dobrovoljna osiguranja, kao što je kasko, već samo na obvezno auto osiguranje.
Imajući to na umu, novi pravilnik određuje da osiguravatelji moraju usvojiti i primijeniti interni akt za rješavanje odštetnih zahtjeva najkasnije šest mjeseci od stupanja pravilnika na snagu, a propisano je i da moraju sve informacije imati vidljive na svojoj internetskoj stranici.
Propisano je da su osiguravatelji dužni evidentirati svaki zahtjev unutar 3 radna dana i voditi evidenciju do konačnog rješenja. Rok za usklađenje osiguravatelja je do 1. lipnja 2025. Jedna od najvažnijih informacija je da oštećene osobe mogu tražiti mišljenje neovisnog vještaka i dostaviti račun popravka od odabranog pružatelja usluge.
Ako osiguravatelj ima primjedbe na dostavljeno mišljenje ili na dostavljeni račun popravka od neovisnog pružatelja usluge, mora ih detaljno obrazložiti, piše Kompare.hr
Moguća su poskupljenja obveznog auto osiguranja, a ona ovise najviše o inflaciji te rastu cijena dijelova i satnice servisera.
Trenutno nemamo najavljena poskupljenja, ali prema našim podacima o prosječnoj premiji osiguranja od automobilske odgovornosti, u posljednjih je 5 godina cijena narasla za 29%, što prati stopu inflacije koja je bila 28,89%.