Savjeti

NIJE UVIJEK DOBRA PRAKSA Vozite na niskom broju okretaja kako biste uštedjeli gorivo?

Niski brojevi okretaja često su preporučljivi kao trik za učinkovitu vožnju. No, ta praksa može oštetiti motor ako stalno tako vozite

Vožnja na niskim brojevima okretaja kod konvencionalnih benzinaca
i dizelaša često se preporučuju kao trik za učinkovitu
vožnju. Međutim, treba imati na umu da takva praksa može oštetiti
motor, ako je koristite stalno i u svim uvjetima vožnje. U
brojnim modernim modelima auta računalo putem indikatora izmjene
brzine daje vozaču signal kada je najoptimalnije izvršiti izmjenu
u višu brzinu, a taj je indikator ugrađen prije svega, kako bi se
poboljšala ušteda goriva, ali i ponekad kako bi se modeli
proizvođača uskladili sa strožim propisima protiv emisija.

Za optimalnu vožnju treba uzeti u obzir dva vrlo važna aspekta:
prvi je da svaki tip motora isporučuje svoju minimalnu i
maksimalnu snagu pri različitom broju okretaja u usporedbi s
ostalima. To je ono što se naziva krivuljom snage i neophodno je
znati da se ne ide preko, ili ispod nje. Drugo, morate uzeti u
obzir temperaturu i trajanje putovanja. Svaki motor treba
optimalnu radnu temperaturu. Općenito, sve dok motor ne postigne
optimalnu temperaturu, ulje se neće pravilno širiti krugom
motora, tako da bi vožnja pri visokim okretajima i prisiljavanje
motora na rad pri visokim okretajima mogla uzrokovati kvar.

Ako su pak udaljenosti kratke, trošenje dijelova bloka motora će
se ubrzati. Ovo posebno vrijedi za moderne dizelaše s
turbinom. Ako vozite s visokim brojem okretaja, povećat ćete
potrošnju i emisiju štetnih plinova, automobil će emitirati više
buke i temperatura motora će porasti.

S druge strane, ako vozite na niskim brojevima okretaja motora
kako biste uštedjeli gorivo, to također može biti štetno. Motoru
će trebati više vremena da postigne svoju optimalnu temperaturu,
što će povećati potrošnju forsiranjem mehanike. Također ćete
primijetiti da auto radi grublje u praznim hodu.

Postoji još jedna negativna posljedica vožnje na niskom broju
okretaja motora: sadašnji automobili imaju filtar čestica za
smanjenje emisija i mogu se začepiti zbog stvorenog otpada.
Ne samo filteri čestica, već i sonde, senzori, mjerači protoka i
drugi elementi koji djeluju u ovom sustavu zadržavanja otpadnih
čestica. Zato je potrebno voziti na niskim brojevima okretaja
motora samo nakon kretanja kad vozite prve
kilometre dok se motor ne zagrije, kako ga ne biste
forsirali, ili kada vozite po ravnici ili nizbrdici.

Treba imati na umu: teretom ili većim brojem putnika opterećen
automobil posebno na uzbrdici također traži više okretaja –
obično preko 2500/min kod benzinaca i 1500/min kod dizelaša.

Na koncu, samo u optimalnom području rada motor daje najbolje
performanse i najmanje troši. Tada su opterećenjam manja,
podmazivanje je idealno kao i hlađenje. Dakle najbolje je (kako
na previsokim) ne voziti na preniskim brojevima okretaja jer bi
na kraju takva “učinkovita” vožnja dugoročno mogla uzrokovati
kvar, savjetuje portal jutarnji.hr/autoklub.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije