Poruka mladima da o svojoj budućnosti razmišljaju ambiciozno, a na obrazovnom sustavu je da im omogući jednake mogućnosti i izbore neovisno o spolu
U sklopu projekta ‘Jednakost IN Stereotipi OUT – Nastavnici za
buduće generacije’ održano je regionalno predstavljanje
edukativne platforme “Pobudimo jednakost” za otklanjanje
stereotipa u obrazovanju. Cilj ovog edukacijskog programa je
pomoći obrazovnim djelatnicima i djelatnicama prepoznati i
otkloniti stereotipe kako bi djevojčice i dječaci birali svoje
buduće profesije sukladno osobnim talentima, sposobnostima i
željama. Poseban je cilj potaknuti više djevojčica da odaberu
STEM obrazovanje i karijeru, te ih usmjeriti razmišljanju o
poslovima budućnosti.
Autorica edukacijskog programa za nastavnike bila
je Dijana Kobas Dešković koja je na
skupu predstavila digitalnu platformu namijenjenu prosvjetnim
djelatnicima. Uz moderiranje Anite Vadas, u
panel raspravi su sudjelovali i Sandra Breka
Ovčar, prof., ravnateljica Gimnazije Josip
Slavenski Čakovec, Igor Mesarić,
Voditelj Odsjeka za društvene poslove Grada Čakovca, zatim
predstavnica pokrovitelja tribine Paulina
Degiuli i župan Međimurske
županije Matija Posavec.
“Cilj edukacije “Pobudimo jednakost” je osvijestiti nastavnike o
situacijama u kojima se pojavljuju i nesvjesno podržavaju rodni
stereotipi koji su sveprisutni i tako doprinijeti nužnoj promjeni
očekivanja dječaka i djevojčica o njihovim budućim profesijama.
Škole su pravo mjesto za prepoznavanje i suzbijanje rodnih
stereotipa kako bi današnja djeca sutra postali stručnjaci i
stručnjakinje u onim područjima za koja imaju talente i koja ih
zaista zanimaju neovisno o spolu i očekivanjima društva”,
izjavila je mr.sc. Dijana Kobas Dešković, predsjednica udruge
MODE 1 u uvodnom dijelu.
Danas je u Čakovcu održana javna tribina u okviru nacionalne
kampanje Tko će im reći?, s težnjom skretanja pozornosti na
razvijanje jednake dostupnosti u obrazovanju i izboru područja
daljnjeg školovanja te karijere za djevojčice i dječake. Osobit
naglasak dan je području obrazovanja za zvanja budućnosti poput
STEM područja. Riječ je o projektu koji se tematski nastavlja na
prethodni Probudimo jednakost tijekom kojeg se
surađivalo s osnovnoškolskim nastavnicama i nastavnicima na
osvješćivanju nesvjesne pristranosti i otklanjanju rodnih
stereotipa u školama. Autorica edukacijskog programa za
nastavnike bila je Dijana Kobas Dešković koja je na
skupu predstavila digitalnu platformu namijenjenu prosvjetnim
djelatnicima. Uz moderiranje Anite Vadas, u panel raspravi
su sudjelovali i Sandra Breka Ovčar, prof., ravnateljica
Gimnazije Josip Slavenski Čakovec, Igor Mesarić,
Voditelj Odsjeka za društvene poslove Grada Čakovca, zatim
predstavnica pokrovitelja tribine Paulina Degiuli i
župan Međimurske županije Matija Posavec.
Župan je naglasio ulogu i važnost centara izvrsnosti koje
Međimurska županija razvija kao i podršku udrugama koje se bave
educiranjem mladih, što predstavlja samo mali segment velikog
investiranja u obrazovanje na našem području. “Stručnjaci STEM
područja danas su zaslužni za ostvarenje najprofitabilnijih
gospodarskih rezultata, stoga otklanjanje rodnih stereotipa
smatram važnom temom. Otklonimo li neravnopravnost u potpunosti
iz obrazovanja, tek tada će sve mjere koje implementiramo u
zajednicu doći do punog izražaja. Iz analiza za 2021. istaknuto
je da je broj žena u odnosu na muškarce prešao 50 posto na
preddiplomskoj i diplomskoj razini, ali tek 22 % žena je na
doktorskim studijima u području informacijskih i komunikacijskih
tehnologija. Vjerujem da će i ovaj skup pridonijeti većem odazivu
žena u područje STEM-a što će u budućnosti dati nove uzore i novu
paradigmu naraštajima koji tek trebaju doći. “, naglasio je
župan Matija Posavec.
Međimurska županija prepoznala je važnost ulaganja u
popularizaciju svih znanstvenih područja pa je prije četiri
godine u Gimnaziji Josip Slavenski Čakovec pokrenut rad
Centra za izvrsnost iz biologije, kemije, fizike i matematike.
Osnovan je i Centar izvrsnosti informatike Međimurske županije
radi dodatnog rada s visokomotiviranim učenicima osnovnih i
srednjih škola s ciljem razvoja njihovih IT znanja i
vještina. Taj centar izvrsnosti broji šest skupina u kojima se
radi sa 72 djece i mladih. Među njima je i devet djevojčica,
odnosno 2,5 posto, što ukazuje na potrebu popularizacije ovog
područja među učenicama.
“Jedna od prepoznatljivosti Čakovca je kontinuirano i sustavno
ulaganje u obrazovni nadstandard, s ciljem davanja dodatnih
mogućnosti našim učenicima za kvalitetno i konkurentno
obrazovanje,” izjavio je Igor Mesarić, voditelj Odsjeka za
društvene poslove Grada Čakovca. “Dostupnost kvalitetnog
obrazovanja na svim razinama, jedan je od glavnih generatora
kasnije nejednakosti. Manje sredine često su u podređenom
položaju prema velikim gradovima, u kojima postoji cjelokupna
obrazovna vertikala s brojnim i kvalitetnim nastavnicima, no naš
grad ne spada u tu kategoriju.” Ravnateljica Gimnazije Josipa
Slavenskog prof. Sandra Breka Ovčar iznijela je: “Velika je
privilegija živjeti u Međimurskoj županiji i s veseljem iznosim
da mi po pitanju rodne ravnopravnosti i uspjeha u STEMu izvrsno
stojimo. Svi učenici imaju jednake mogućnosti pristupa svim
aktivnostima. Na tragu toga osnovali smo dva centra izvrsnosti u
našoj školi, Centar za STEM, odnosno matematiku, kemiju, fiziku i
biologiju, i Centar izvrsnosti za umjetničko područje.” “Span
sudjeluje u raznim inicijativama kojima je cilj upoznati što više
žena sa STEM-om i karijerom u ITju. U suradnji s Algebrom
potičemo žene koje se nalaze u nepovoljnijem položaju da kroz
“Work in Tech” projekt prikupe potrebna znanja i usmjere svoju
karijeru u IT sektor. Za mlade provodimo projekt stručne prakse
Span Academy i uvijek nam je drago, u većinski muškim grupama,
vidjeti sve više mladih djevojaka. Baš iz tog razloga pridružili
smo se i ovom projektu kako bismo pridonijeli obrazovanju
djevojčica i žena u STEM području,” izjavila je Paulina Degiuli,
specijalistica za ljudske resurse u Spanu.
Tijekom prošle godine u sklopu projekta ‘Jednakost IN Stereotipi
OUT – Nastavnici za buduće generacije’ održane su radionice za
preko 500 nastavnika i nastavnica, te stručnih suradnika i
suradnica iz više od 40 škola u Hrvatskoj. Održana je i radionica
u sklopu konferencije o rodnim stereotipima u nastavi koju je
organizirala Agencija za odgoj i obrazovanje, a u kojoj je
sudjelovalo 300 nastavnika i nastavnica, stručnih suradnika i
suradnica iz osnovnih škola. Radionice se održavaju i dalje do
kraja travnja.
Na skupu je istaknuto da i podaci Hrvatskog zavoda za
zapošljavanje govore u prilog potrebe dodatnog stimuliranja rada
te popularizacije STEM domene jer stručnjaka s tog područja
gotovo da nema u evidenciji nezaposlenih. U postotku nezaposlenih
najveći udio (više od 50 posto) čine žene bez visokog stupnja
obrazovanja. I to je pokazatelj koji nas treba voditi u modelima
motivacije mladih za nastavak školovanja na visokim učilištima,
zaključak je javne tribine održane 8. veljače u Čakovcu.