'Od 12 linija do Zagreba nema ni jedne direktne linije, odnosno linije bez presjedanja. Neka putovanja traju i do 4 sata'
Saborska zastupnica iz Međimurja Andreja Marić (SDP) u Hravtskom
saboru održala je slobodni govor. Napomenula je kako
je Međimurska županija danas u svojevrsnoj prometnoj
izolaciji osobito kada govorimo o željezničkom putničkom prometu,
u povezanosti sa Gradom Zagrebom i time sa svim potencijalnim
putničkim destinacijama.
U nastavku prenosimo njezino priopćenje:
– Samim uvidom u vozni red postaje vidljivo da Grad Čakovec,
odnosno Međimurska županija, nema ni jednu direktnu željezničku
liniju, bez presjedanja, sa Gradom Zagrebom. Od 12 linija do
Zagreba nema ni jedne direktne linije, odnosno linije bez
presjedanja. Od tih 12 linija, 7 linija je sa dva presjedanja
(Varaždin i Zabok ili Koprivnica) i 5 linija sa jednim
presjedanjem. Sve linije preko Novog Marofa imaju presjedanje u
Zaboku, što je novost uvedena u posljednje vrijeme. Sve to, uz
neprihvatljivo tehničko stanje pruge koje ograničava brzinu
vožnje rezultira predugim i napornim putovanjem od Čakovca do
Zagreba. Još u rujnu 2021. postavila sam zastupničko pitanje
ministru Butkoviću vezano uz projekt obnove, modernizacije i
elektrifikacije željezničke pruge na liniji Kotoriba – Čakovec –
Varaždin – Novi Marof – Zabok – Zagreb, održali smo i sastanak u
HŽ-u, no odgovoreno mi je da to nije u planu u skorijem periodu
jer Hrvatska nema financijskih sredstava.
Tako, npr. jutarnji vlak, koji bi trebao biti najprihvatljiviji
putnicima iz Međimurja, kreće iz Čakovca u 4.47 sati, u Varaždinu
je u 4.58 sati. Slijedi pauza od 29 minuta, presjedanje u drugi
vlak i nastavak putovanja od Varaždina u 5.27 i vožnja do Zaboka,
u koji se stiže u 6.52, slijedi još jedno presjedanje u treći
vlak u Zaboku u roku od 3 minute i kretanje u 6.55, prema Zagrebu
u koji se stiže u 7.22. Dakle ukupno ovo putovanje dionicom, u
dužini od 116 km, od Čakovca do Zagreba traje 2 sata i 35 minuta,
za što smatramo da je, u današnje vrijeme, u 21. stoljeću,
neprihvatljivo. Slična je situacija i s ostalim linijama, gdje
neka putovanja do Zagreba traju skoro 4 sata.
Dakle, u vrijeme dok u Europi i svijetu prevaljivanje takvih
udaljenosti mjerimo u minutama, u Hrvatskoj ih mjerimo satima. U
želji da se situacija poboljša, dana 21.12.2023. godine Skupština
Međimurske županije jednoglasno je podržala inicijativu
Međimurskog demokratskog saveza (MDS), kojom se poziva HŽ
putnički prijevoz da osigura uvjete za uvođenje direktnih
putničkih linija, bez presjedanja, od Čakovca, kao regionalnog
sjedišta Međimurske županije, preko Zaboka, do Zagreba.
Inicijativu je putem online peticije svojim potpisom podržalo
preko 760 građana. Prije 6 dana g. Pavlic Željko iz MDS-a, kolega
vijećnik u Skupštini Međimurske županije, pokretač Inicijative i
Peticije, s kojim surađujem na ovu temu preko 2 i pol godine,
dostavio je peticiju na adresu HŽ-a i Ministarstva mora, prometa
i infrastrukture u Zagrebu.
Od samog početka izgradnje pruge od Čakovca prema Zagrebu (pruga
do Zaprešića izgrađena je 1886. godine), Međimurci su koristili
ta vrata u svijet; brojne generacije Međimuraca njome su odlazile
na svoja radna mjesta, škole i fakultete, u medicinske ustanove –
u Zagreb i druge dijelove Hrvatske, tako da je ova pruga za
Međimurje imala veliko značenje. No, nažalost, danas zbog svoje
zapuštenosti i loše organizacije putovanja ne može odgovoriti
potrebama svojih korisnika koji se okreću drugim bržim,
sigurnijim i udobnijim prijevozima.
Uvođenjem brzih željezničkih linija otvorila bi se prilika za
dnevne migracije, odnosno dnevnog odlaska i povratka na posao u
Zagreb, uz putovanje do 1 sata. Danas, ukoliko želite raditi u
Zagrebu morate biti podstanar ili kupiti stan, što opet utječe na
iseljavanje i smanjenje broja najpotentnijeg stanovništva u široj
okolici Zagreba.
HŽ Putnički prijevoz je trgovačko društvo u 100 % vlasništvu
Republike Hrvatske, koje obavlja javne usluge prijevoza putnika i
koje se većinski financira iz proračuna RH (600.617.000 kuna u
2022. g.), koji pune svi građani, pa tako i u Međimurskoj
županiji, i koji očekuju da je usluga koja im se pruža jednaka za
sve.
Jedan od strateških ciljeva HŽ Putničkog prijevoza je i
ostvarenje većeg zadovoljstva putnika kvalitetom pružene usluge
prijevoza putnika što nije ostvareno, odnosno, stanje se još
dodatno pogoršava. Sadašnjom poslovnim politikama zapravo se
odvraćaju putnici od korištenja putničkog željezničkog prijevoza,
umjesto da bide obrnuto, pogotovo na linijama Čakovec – Zagreb.
Stoga od resornog Ministarstva tražimo da se hitno poduzmu mjere
kako bi stanovnici Međimurske županije imali brzu, sigurnu i
funkcionalnu željezničku putničku liniju između Čakovca i
Zagreba.
Podršku ovoj inicijativi dali su ne samo lokalna politika i
građani, već i predstavnici struke, koji su nam na sastanku
potvrdili da je sva željeznička infrastruktura pogodna za
financiranje iz EU fondova i da se može i mora iznaći sredstava.
Europski zeleni plan do 2050. godine navodi da se dobar dio
prijevoza mora odvijati željeznicom. Kako, ako nemamo
odgovarajuću infrastrukturu? – poručila je Andreja Marić.