Zagrepčanku je policija zaustavila i naplatila joj kaznu od 45 eura jer je vozila automobil koji je pao na tehničkom pregledu
Mislila je da ima 15 dana otkloniti nedostatke i da u tom periodu
može komontno voziti auto. No, onda se iznenadila, piše Danas.hr.
“Ostali smo pomalo šokirani kad smo nedavno pali na tehničkom
pregledu vozila. Rekli su nam da ručna kočnica ‘pomalo’ ne drži,
da treba promijeniti gume i nekakva svjećica nije radila. OK, što
je – tu je. Suprugu su rekli da su rekli da ima 15 dana da
otkloni kvarove i on se normalno odvezao iz stanice za tehnički
pregled”, otpočela je svoju priču Zagrepčanka koja je
uskoro imala neugodan susret s policijom.
Kaže, narednih osam dana otklonili su sve
nedostatke, promijenili su i gume.
“Taj dan suprug je rekao da sutra ujutro treba odmah ići i
riješiti tehnički, ja sam uvečer toga dana sjela u automobil i
obavila kvartovsku vožnju. Po povratku, neposredno ispred kuće,
vidjela sam rotirke u retrovizoru, policija me zaustavila.
Uplašila sam se, u sekundi sam prevrtjela jesam li stisla previše
gas, krajičkom oka pogledala imam li upaljena svjetla, zaokružila
pogledom po cesti jesam li napravila prekršaj… Nije bilo to”,
govori nam Zagrepčanka.
Policija ju je zaustavila jer su “skenirali”
njezine registarske tablice i iskočio je alarm: Na
cesti je bilo neregistrirano vozilo.
“Pitali su me čiji je automobil, rekla sam da je auto na
suprugovo ime, dohvatila sam prometnu, vozačku, osobnu… Pitali
su me znam li zašto su me zaustavili. Nisam pojma imala”, navela
je čitateljica.
Doznala je da nije smjela voziti automobi. “Rekla sam da znam da
je auto palo na tehničkom pregledu i da su nam dali rok
od 15 dana da otklonimo nedostatke. Rekla sam da je osmi dan od
tog roka i izvadila papir od tehničkog pregleda. Bila sam potpuno
uvjerena da smijemo voziti auto tih 15 dana, Policajci su mi
rekli da sam u prekršaju jer auto nije smio ni izaći s tehničkog
servisa ako nije ispravan. Kratko su mi i ljubazno objasnili da
se prema pravilima takvo auto mora odšlepati iz stanice za
tehnički servis i odmah odvesti kod servisera. Da se ne smije
voziti sve dok se i posljednji nedostaka ne otkloni. Moja
reakcija bila je: Mooolim?!”, kaže ova Zagrepčanka.
S policijom se ne raspravlja, na licu mjesta platila je kaznu od
45 eura, bila je već pred svojim domom te se samo sparkirala. No
upitala je kako je moguće da automobil padne na tehničkom
pregledu, da se dobije rok od 15 dana da se nedostaci otklone i
je li istina da se otamo mora voziti šlep služba da odveze
automobil.
Manji, veći i opasni nedostaci na vozilu
Provjerili smo s MUP-om kako stvari stoje.
“Prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama propisano
je da nedostaci utvrđeni tijekom tehničkih pregleda vozila mogu
biti nekategorizirani ili se kategoriziraju kao manji, veći ili
opasni. Pritom su manji nedostaci oni, koji nemaju znatan učinak
na sigurnost vozila ili utjecaj na okoliš te ostale manje
neusklađenosti ili ako je teret pravilno osiguran, ali je
primjereno dati sigurnosno upozorenje u vezi s osiguranjem i
prijevozom tereta.
Veći nedostaci su oni, koji mogu ugroziti sigurnost vozila ili
utjecati na okoliš te dovesti druge sudionike prometa u opasnost
ili druge veće neusklađenosti ili teret nije dovoljno osiguran,
pa je moguće veće pomicanje ili prevrtanje tereta ili njegovih
dijelova.
Tu su i opasni nedostaci, to su oni koji čine izravan i
neposredan rizik za sigurnost na cestama ili nepovoljno utječu na
okoliš, a koji opravdavaju zabranu korištenja vozila na cestama
ili je izravno ugrožena sigurnost prometa kao posljedica rizika
od gubitka tereta ili njegovih dijelova, odnosno opasnosti koja
proizlazi izravno iz tereta ili kada su neposredno ugrožene
osobe”, pojašnjavaju iz MUP-a kakvi sve nedostaci vozila mogu
biti.
A što kada jednom auto padne na “tehičkom”? Nekoliko je
scenarija.
Iz MUP-a navode da kod obavljanja tehničkog pregleda vozila i
utvrđivanja većih nedostataka na vozilu takvo vozilo se
isključuje te je auto moguće odvesti do mjesta gdje se može
otkloniti neispravnost ili nedostatak.
“U ovom slučaju pravo ponovnog sudjelovanja vozila u prometu,
nakon isključenja vozila, dokazuje se zapisnikom o obavljenom
tehničkom pregledu vozila, kojim je utvrđena ispravnost vozila.
Isto tako, u slučaju nedostataka koji ne iziskuju neposredno
otklanjanje, ovlaštena osoba (policijski službenici, inspektori
cestovnog prometa i nadzornici tehničke ispravnosti vozila) može
dopustiti korištenje vozilom najviše do 15 kalendarskih dana od
dana obavljenog tehničkog pregleda na cesti. Takva mogućnost se
navodi u napomeni Zapisnika o obavljenom tehničkom pregledu
vozila na cesti (članak 14. Pravilnika o tehničkim pregledima
vozila na cesti). Nakon proteka naloženog roka iz Zapisnika,
vozilo može sudjelovati u prometu samo ako posjeduje Zapisnik o
obavljenom tehničkom pregledu vozila, kojim je utvrđena
ispravnost vozila, a obavljen je nakon utvrđenih nedostataka –
isključenja iz prometa”, navode u MUP-u.
Privremeno oduzimanje registracijskih pločica
Opet, tu je i scenarij kada nadzornik u stanici za tehnički
pregled vozila utvrdi da uređaji za upravljanje, uređaji za
kočenje ili uređaj za pogon na tekući ili stlačeni plin nisu
ispravni u tolikoj mjeri da vozilo ugrožava sigurnost prometa na
cestama, pa će on zatražiti od vozača da skine i preda
registracijske pločice te da prestane koristiti vozilo, dok se ne
otklone neispravnosti”, navode u MUP-u.
Dodaju da ovakvo vozilo nije sigurno za promet zbog opasnih
nedostataka te se mora vučnom službom prevesti do mjesta gdje se
mogu otkloniti neispravnosti ili nedostaci.
Iz MUP-a napominju da vozila smiju sudjelovati u prometu ako su
registrirana i ako imaju važeću prometnu dozvolu. “Ako je ovakvom
vozilu isteklo važenje prometne dozvole za više od 15 dana isto
se isključuje iz prometa, a vozaču se privremeno oduzimaju
registarske pločice”, podsjećaju na pravila u MUP-u.
A evo što će se dogoditi i ako vozilo padne na tehničom pregledu
te nadzornik hoće skinuti registracijske pločice, a vozač to ne
dozvoli.
“Nadzornik će odmah o tomu obavijestiti najbližu policijsku
upravu”, upozoravaju iz MUP-a.
No da se vratimo na pitanje – smije li netko voziti automobil ako
padne tehnički pregled i dobije 15 dana da otkloni neispravnosti,
a registracija vozila je istekla? I što ako ga policija zatekle
na cesti – može li se vozač pozvati na rok od 15 dana?
“Tto ovisi o utvrđenom nedostatku na vozilu i procjeni ovlaštene
osobe koja obavlja tehnički pregled vozila te na kraju krajeva o
napomeni koja je dana u Zapisniku o obavljenom tehničkom pregledu
vozila na cesti.
Kazne od 90 i 260 eura
Ov dje bi napomenuli razliku između neregistriranog vozila,
vozila kojem nije produžena valjanost prometne dozvole ili koje
je tehnički neispravno. Neregistrirana vozila ne vode se u
evidencijama niti su dobila javnu ispravu, odnosno prometnu
dozvolu. Odredbom članka 238. stavka 7. Zakona o sigurnosti
prometa na cestama propisano je da će se novčanom kaznom u iznosu
od 260,00 eura kaznit za prekršaj vozač koji upravlja motornim
ili priključnim vozilom, osim traktora i radnog stroja, koje nije
registrirano ili mu je isteklo važenje prometne dozvole za više
od 15 dana”, navode u svom odgovoru iz MUP-a.
Dodatno, navode da je odredbom istog članka zakona propisano je
da će se novčanom kaznom od 90 eura kaznit za prekršaj vozač koji
upravlja traktorom i radnim strojem koji nije registriran ili mu
je isteklo važenje prometne dozvole, vozači drugih motornih ili
priključnih vozila kojima je isteklo važenje prometne dozvole do
15 dana.
Dobro je što, ako vozač odmah na licu mjesta ili u roku od 3 dana
plati polovicu ranije navedenih iznosa, smatrati će se da je
novčana kazna plaćena.
Situaciju Zagrepčanke s početka naše priče komentirao je prometni
stručnjak prof. Željko Marušić, koji odmah
i bez zadrške kaže: “Policija je bila 100 posto u pravu. Stvar je
jasna – ako imate tehnički neispravno vozilo, ne smijete ga
voziti! Ako vas policija zatekne na cesti, kaznit će vas, a može
i vozilo isključiti iz prometa.”
Kriv ili ne, vozač neosiguranog auta plaća štetu
Kaže i što bi se dogodilo da se dogodi prometna nesreća u tih 15
dana dok netko vozi tehnički neispravno vozilo. “S obzirom na to
da je vama automobil tehnički neispravan, policija će vas zbog
toga kazniti, to će biti navedeno u zapisniku o prometnoj nesreći
te će se u pravosudnom procesu određivati stupanj vaše
(su)odgovornosti za nesreću, čak i ako je primarno niste
izazvali. Po toj će osnovi osiguravateljska tvrtka koja isplati
odštetu za materijalnu i nematerijalnu štetu temeljem vaše police
autoosiguranja od vas naknadno, regresno, potraživati nadoknadu,
ali do najviše 12 prosječnih plaća u Hrvatskoj u protekloj
godini”, kaže Marušić.
Pritom ovaj prometni stručnjak upozorava na što svaki vozač mora
misliti – osiguranje automobila, koje vozilo mora imati bez
obzira na to je li tehnički ispravno ili ne.
“Ako vaša polica autoosiguranja vrijedi do ponoći, a minutu nakon
ponoći ste sudjelovali u prometnoj nesreći, imate neosigurano
vozilo! I ako ste krivi za štetu, osiguravateljska tvrtka će je
isplatiti oštećenoj osobi, a potom u cjelokupnom iznosu
potraživati od vas! Na primjer – ako ste se sudarili s novim
Mercedes-Benzom, BMW-om… i na njemu je nastala šteta od 20.000
eura, cijeli taj iznos naplatit će se od vas, u sudskom postupku,
po potrebi, sjest će na vašu imovinu”, kaže naš sugovornik.
Zato savjetuje: vozilo možete registrirati prvog radnog dana u
mjesecu u kojem vam ističe registracija, pa odmah uplatite i
produljite policu autoosiguranja. To se može napraviti online i
dovoljno je 15 minuta.
Nakon pada tehničkog pregleda vlasnik, odnosno vozač, koji je po
punomoći i s osobnom iskaznicom vlasnika odveo vozilo na tehnički
pregled, vozilo bi šlep-službom trebao odvesti na popravak u
servis i vratiti ga s popravka. To je isključivo njegova
odgovornost, stanica za tehnički pregled nije dužna niti je
ovlaštena provjeravati kako ćete dalje postupati s vozilom.
Dodaje još nešto vezano uz tehnički pregled vozila – ako vozilo
padne na tehničkom pregledu, vlasnici imaju pogodnost koja ne
postoji u mnogim drugim zemljama da nakon otklanjanja
neispravnosti u roku od 15 dana bez dodatne naknade ponovno
pristupi tehničkom pregledu. Stvarno se tu radi o dva tehnička
pregleda vozila, sa svim troškovima za materijalne i ljudske
resurse koje snosi stanica za tehnički pregled.
“To je dobra volja i praksa sustava kojeg u Hrvatskoj vodi CVH, u
inozemstvu će vam, često, naplatiti dva puta”, zaključuje
Marušić, navodi Danas.hr.
Inače, 2022. godine policija je utvrdila 13.467 prekršaja vezanih
za neregistrirana vozila ili im je isteklo važenje prometne
dozvole. “U studenom 2023. godine utvrđeno je 12.388 takvih
prometnih prekršaja. U 2022. godini policija je utvrdila 3188
prekršaja koji se odnose na veće i opasne nedostatke na vozilu
utvrđene tijekom tehničkog pregleda vozila, dok je u studenom
prošle godine utvrđeno 3916 takvih prekršaja.