Trenutačno se plavi dizel može kupiti gotovo isključivo na Ininim crpkama, drugi ga distributeri uglavnom neće nabavljati dok traje ograničenje cijena
Na pojedinim crpkama nema ga uopće, a na drugima ga neće biti
nakon što se potroše preostale zalihe. Plavi dizel u Hrvatskoj
uskoro će se moći nabaviti samo na Ininim benzinskim crpkama jer
ostalim se distributerima nabava ovog goriva jednostavno više ne
isplati. “Nafta”, kako je zovu poljoprivrednici, njima je skupa
jer jedino je ona ostala pod Vladinim mjerama kojima se
ograničava cijena goriva na crpkama, a ostat će i dalje, čini se,
jer premijer Andrej Plenković jučer je kazao da će se situacija s
gorivom motriti sljedeća dva tjedna pa će se na nju reagirati
bude li potrebno.
Ne pokriva troškove
Sam eurodizel, tj. plavi dizel, potreban je uglavnom
poljoprivrednicima i ribarima koji ovih dana tragaju za mjestom
na kojem bi se opskrbili, pa najčešće završavaju upravo na Ini i
ondje je pritisak povećan, ali, doznajemo, s nabavom goriva ne
planiraju stati. U ovoj godini prodali su 42 posto plavog dizela
više nego lani, točnije, u prvih devet mjeseci 2022. prodali su
gotovo 47 milijuna litara, a u cijeloj 2021. oko 46
milijuna.
– Posljednjih nekoliko dana bilježimo veliku potražnju za plavim
dizelom. Zbog toga logistički su kapaciteti pod pritiskom te
dolazi do povremenih i privremenih nestašica na pojedinim
maloprodajnim mjestima. Logistika Ine ulaže krajnje napore kako
bi ublažila posljedice ovog pritiska pazeći da istodobno ne
ugrožava opskrbu maloprodajnih mjesta ostalim derivatima.
Kompanija je svjesna svojeg značenja za nesmetano odvijanje
gospodarskih i poljoprivrednih aktivnosti te će učiniti sve što
je njezinoj mogućnosti kako bi opskrba tržišta ostala neometana –
kažu nam službeno iz Ine, na čijim se crpkama plavi dizel može
nabaviti po cijeni od 8,49 kuna po litri.
Nešto drukčija bit će cijena za vlasnike više brodova koji
nabavljaju na tisuće litara odjednom; oni će za litru izdvojiti
gotovo deset kuna. Zašto? Jer Vlada je ograničila maloprodajnu
cijenu, onu po kojoj toči traktorist na benzinskoj, ali ne i
veleprodajnu pa se ona i dalje slobodno formira onima do kojih
dolaze čitave Inine cisterne. Vratimo se sad još malo na ostale
distributere goriva. Kažu nam oni da plavog dizela ili nemaju ili
imaju još malo dok ne potroše sve što su nabavili u nekom prošlom
razdoblju, a dodatno ga nabavljati zasad neće.
– Uzimajući u obzir burzovne cijene naftnih derivata, evidentno
je da regulirana vrijednost plavog dizela u iznosu od 8,49 kn/lit
Petrolu kao trgovačkom društvu koje nema vlastitu proizvodnju
stvara direktan gubitak u poslovanju na svakoj prodanoj litri
goriva. Zbog sprečavanja direktne ekonomske štete društvu Petrol
d.o.o. Zagreb u trenutačnoj situaciji do eventualnog spuštanja
nabavne cijene na tržištu ili dizanja regulirane prodajne cijene
na vrijednosti koje nam omogućuju barem pokriće troškova i
minimalnu zaradu ne možemo nastaviti s nabavom i prodajom plavog
dizela, te posljedično ostajemo bez njega na svim prodajnim
mjestima gdje se postojeće zalihe potroše, odnosno prodaju –
kazali su nam iz Petrola pa dodali da su o problematici i
nemogućnosti prodavanja plavog dizela više puta obavijestili
resorno Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja te ih
pozvali na rješenje neodržive situacije. Bi li pomoglo
ograničenje marži umjesto ograničenja same cijene litre, kao što
se to napravilo u slučaju dizela i benzina na 65 lipa po litri,
pitali smo predsjednika Udruge malih distributera goriva Armanda
Miljavca.
Treba poljoprivredi, ali…
– Naravno da bi marže pomogle. Ne bi nam omogućile zaradu, ali
pomogle bi da ostanemo na nuli. Nadam se da Vlada radi u tom
smjeru, jer ako bude tjerala distributere da rade bez zarade,
ostat će bez goriva. Dosad su sav teret jeftinijeg goriva
prebacili na distributere, a s ograničenjem marži za dizel i
benzin vratili smo se na stanje kakvo je bilo prije ograničenja
cijena goriva po litri. To znači da sad po litri gubimo 30 lipa,
ali i to je bolje nego kunu i 20, koliko smo gubili s
ograničenjem cijena – kaže nam Armando Miljavac pa dodaje da je s
plavim dizelom situacija vrlo jednostavna. Da bi ga se prodavalo,
treba ga biti na tržištu, a ondje se on trenutačno teško
nabavlja. Kad se i nabavi, u prodaji su gubici preveliki.
– Dosad smo gurali jer trajali su jesenski radovi i isporučivali
smo ga poljoprivrednicima, pogotovo jer su oni svojim traktorima
vezani uz lokalne crpke. Ali kuna i 40 gubi se u nabavnoj cijeni.
Na maloj pumpi, koja ima kapacitet plavog dizela od deset tisuća
litara, to znači gubitak od 14 tisuća kuna u nabavi. Apsurdno je
očekivati da će se to prodavati – objašnjava nam predsjednik
Udruge malih distributera goriva.