Po prvi se puta naime zakonski regulira sudjelovanje u prometu električnih romobila, električnih monocikli, segwaya...
U subotu, 30. srpnja, na snagu stupa Zakon o izmjenama i dopunama
Zakona o sigurnosti prometa na cestama (Narodne novine, broj
85/2022), kojim se uvode značajne novosti u zakonsku regulativu
na području sigurnosti prometa na cestama.
Riječ je o obuhvatnim izmjenama krovnog zakonskog propisa o
sudjelovanju u prometu na cestama, za koje su učinjene detaljne
preliminarne analize kako bi se postojeće prakse unaprijedile iz
svakog, za veću sigurnost i praktičniju vožnju, potrebnog rakursa
te su u izradi konzultirane sve povezane struke i institucije,
kao i građani.
U nastavku navodimo neke od najvažnijih izmjena.
Nova kategorije vozila – osobno prijevozno
sredstvo
Po prvi se puta naime zakonski regulira sudjelovanje u prometu
električnih romobila, električnih monocikli, segwaya i slično,
koji se svrstavaju u posebnu kategoriju vozila, za koju je uveden
i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.
Osobno prijevozno sredstvo je vozilo koje nije razvrstano niti u
jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg
je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili
čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na
ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija
najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se
može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim
pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).
Zbog ovakvog definiranja navedenih prijevoznih sredstava i
uvođenja novog izraza, prilagođene su i ostale odredbe Zakona
koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu. Novi
Zakon propisuje pravo i način korištenja površina po kojima se
mogu kretati te uvjete koje moraju ispunjavati vozila i njihovi
vozači prilikom sudjelovanja u prometu.
Također, vozači osobnog prijevoznog sredstva, kao i vozači
bicikala, sukladno novom Zakonu, ne smiju upravljati
vozilom koristeći slušalice na ili u oba uha, čime bi se umanjila
mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju
kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana
kazna u iznosu od 300 kuna.
Novim Zakonom, dodatno se propisuju površine kojima je vozač
dužan prilagoditi brzinu kretanja vozila. Tako su u Zakon uvedene
tzv. “druge površine”, kako bi regulativa i u tom dijelu bila
primjenjiva i na nove kategorije vozila, odnosno na osobna
prijevozna sredstva.
Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati
biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru
kretanja, a u slučajevima da bi biciklistička staza ili traka ne
postoji, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje
pješaka te zonama smirenog prometa, pod uvjetom da vode računa o
sigurnosti drugih sudionika u prometu.
Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom je 14
godina, a svi vozači dužni su za vrijeme vožnje na glavi nositi
zaštitnu kacigu.
Vozači osobnih prijevoznih sredstava kao i vozači bicikla, dužni
su noću i danju u slučaju smanjenje vidljivosti biti označeni
reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom
reflektirajućom oznakom. Kada se kreću biciklističkom stazom
dužni su prilikom prelaska kolnika, obratiti pažnju na udaljenost
i brzinu vozila koja im se približavaju te kolnik prelaziti nakon
što se uvjere da to mogu učiniti na siguran način. Ukoliko
biciklistička staza nije označena preko kolnika dužni su
zaustaviti osobno prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak
preko obilježenog pješačkog prijelaza ili kolnika
ceste.
Osobno prijevozno sredstvo ne smije se ostaviti bez nadzora na
prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka.
Uz to, vozačima B kategorije novi Zakon omogućuje upravljanje
motornim triciklima na području Hrvatske, uz ispunjavanje
određenih uvjeta.
Privremena nesposobnost za vožnju i obveza
liječnika
Izmjenom članka 233. uvodi se obveza svim liječnicima, odnosno
liječniku koji je obavio pregled ili je liječio vozača te
izabranom liječniku, da sukladno pravilniku kojim se propisuju
zdravstveni pregledi vozača i kandidata za vozače, upozore vozača
o privremenoj nesposobnosti, koja ne može biti duža od šest
mjeseci. Liječnici su u obavezi dano upozorenje evidentirati i u
medicinskoj dokumentaciji.
Po isteku roka o privremenoj nesposobnosti vozač se neće
upućivati na ponovni liječnički pregled, a za liječnike koji ne
obavijeste vozača o privremenoj nesposobnosti te podatak o tome
ne evidentiraju u medicinskoj dokumentaciji propisane su
prekršajne sankcije.
Sankcije su predviđene i za vozače koji će upravljati vozilom u
prometu na cesti za vrijeme dok im je izdano navedeno upozorenje
liječnika o privremenom zdravstvenom stanju.
No, ističemo kako će odredbe o privremenoj nesposobnosti vozača
za upravljanje vozilom stupiti na snagu danom donošenja izmjena
Pravilnika o zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za
vozače, koji je u nadležnosti Ministarstva zdravstva. Propisan je
rok da ministar nadležan za zdravstvo, uz prethodnu suglasnost
ministra nadležnog za unutarnje poslove, uskladi Pravilnik o
zdravstvenim pregledima vozača i kandidata za vozače (“Narodne
novine”, br. 137/15, 132/17 i 10/20) s odredbama ovoga
Zakona u roku od 12 mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga
Zakona.
Vezano uz sigurnosne i zdravstvene faktore, novim Zakonom
propisuje se i sankcija od 300 kuna za prekršaj vozača koji u
prometu na cesti upravlja vozilom koje nema kutiju prve pomoći,
sukladnu pravilniku kojim se propisuju tehnički uvjeti vozila u
prometu na cestama.
Koridor za prolazak vozila hitnih službi
Krizne situacije unazad dvije godine ukazale su na nedovoljnu
istaknutost i poznavanje nužnih reakcija sudionika u prometu,
kako bi se hitnim, incidentnim lokacijama pristupilo što lakše i
brže.
Stoga novi Zakon jasno definira koridor za prolazak vozila hitnih
službi na prometnicama sa više od dvije prometne trake, prilikom
nastanka incidentne situacije na način da se vozila u lijevoj
prometnoj traci pomočći u lijevo, a u svim ostalim prometnim
trakama vozila se pomiču u desno, kako bi se stekla navika kod
vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu
osiguravanja koridora za prolazak vozila interventnih službi.
Koridor definiran Zakonom, jednačen je s ostalim zemljama
Europske unije, što dodatno utječe na brzinu potrebne
reakcije.
Uvođenje novih pojmova i viša kazna za prekoračenje
brzine
Definirani su i novi pojmovi, kao što su “zona prometa u
zaštićenoj kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni”,
“pomoćna pješačka sredstva”, “jahač” i “automatizirano
vozilo”.
Po prvi se puta regulira sudjelovanja jahača u prometu na
cestama, a uvodi se i novi pojam koji označava potpuno
automatizirano vozilo, odnosno vozilo koje se može kretati na
cesti bez prisutnosti vozača (potpuno automatizirano vozilo bez
upravljača).
S tim u vezi, propisuje se i sankcija za vozače koji koriste
vozila s ugrađenim sustavima za pomoć vozaču (djelomično
automatizirano vozila) na način da vozilo upravlja samostalno, a
pritom, dakle za vrijeme vožnje, vozači niti ne sjede na vozačkom
sjedalu, čime nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim
slučajevima.
Također, novi Zakon regulira zabranu parkiranja vozila na
mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih vozila i
omogućuje sankcioniranje nesavjesnih vozača kao i premještanje
vozila koja ne koriste usluge punjenja, a parkirana su na
mjestima namijenjenim samo za punjenje električnih
vozila.
Sukladno primjerima iz prakse, izmijenjena je, odnosno proširena
obveza dostave vjerodostojnih podataka o osobi koja je upravljala
vozilom u traženom trenutku.
Naime, po novom, Zakon i korisniku vozila propisuje obveza da na
zahtjev policijskog službenika ili službene osobe jedinice
lokalne samouprave da vjerodostojan podatak o osobi koja je
upravljala vozilom u vrijeme počinjenja prekršaja, a pritom se
dostava podataka o više osoba koje su upravljale vozilom u
vrijeme počinjenja prekršaja ne smatra dostavom vjerodostojnih
podataka o identitetu osobe kojoj je dao vozilo na upravljanje,
te se propisuje sankcija za korisnika ako ne dostavi te
podatke.
Budući da trenutna visina kazne vozače ne odvraća od činjenja
prekršaja, novim se Zakonom povećava i iznos kazne za prekršaj
neprilagođene brzine (koji se najčešće izriče prilikom događanja
prometne nesreće) s 500 na tisuću kuna.
Ostale važnije izmjene
Najnovijim izmjenama, detaljno se pojašnjavaju odredbe članka
Zakona koje se odnose na odgovornosti osobe kojoj su za vrijeme
provođenja vozačkog ispita iz nastavnog predmeta Upravljanje
vozilom dostupne udvojene komande na vozilu.
Također, budući da s aspekta sigurnosti prometa na cestama ne
postoji potreba, ukidaju se registarske pločice s crvenim i
zelenim brojkama i slovima.
Pravnim ili fizičkim osobama obrtnicima olakšava se obavljanje
poslova kojima se bave (proizvodnja, nadogradnja, servisiranje,
prijevoz ili prodaja vozila na malo), odnosno dopušta se
korištenje prenosivih pločica i za svrhe prijevoza do mjesta
obavljanja tehničkog pregleda i registracije vozila, a za što je
dosad bilo propisano korištenje pokusnih pločica.
Osobama koje su završile najmanje preddiplomski sveučilišni
studij ili preddiplomski stručni studij, u trajanju od tri godine
prometnog smjera (gradskog), omogućuje se obavljanje
poslova nadzornika tehničke ispravnosti vozila te poslova
ispitivanja vozila i obrade dokumentacije, s obzirom na
kompatibilnost programa obrazovanja za navedena zanimanja.
Također, detaljnije se uređuje postupanje prema vozačima motornih
vozila kojima su, kao pravna posljedica pravomoćne osude za
određene prekršaje iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama
određeni i upisani negativni prekršajni bodovi u evidenciju, a
imaju vozačku dozvolu izdanu u državi članici Europskog
gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku dozvolu.
Uz to, detaljnije se uređuje i način zamjene takvih dozvola za
hrvatsku vozačku dozvolu, kao i sankcije za navedene
prekršaje.
Naposljetku, u kontekstu detaljnijeg uređivanja pojedinih
situacija, propisana je i mogućnost da se osobi koja počini
prometni prekršaj koristeći vozačku dozvolu izdanu u državi
članici Europskog gospodarskog prostora ili inozemnu vozačku
dozvolu, umjesto zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim
vozilom može primijeniti zaštitna mjera zabrane korištenja
vozačke dozvole na području Republike Hrvatske, u trajanju od
mjesec dana do dvije godine.