avanturist godine

Britanac istražuje brzinu vlaka u Hrvatskoj: Uskoro se vozi na relaciji do Varaždina

Dok shvati da mu od Zagreba do Varaždina treba više od 2 i pol sata... Ljudi, imamo avanturista godine!

– Vlak kasni u dolasku 20 minuta… – na ovu obavijest hrvatski su
putnici već potpuno oguglali. A upravo je ona bila prvo što je
Britanac Jon Worth čuo kad je stigao u Karlovac,
piše
RTL

Loš prvi dojam za HŽ donekle je popravila lijepa zgrada kolodvora
i moderan vlak. No u njegovoj analizi Hrvatske se željeznice neće
proslaviti. U 40 dana proći će kroz gotovo sve zemlje Europske
unije, vozit će se u 158 vlakova, a baš jedna hrvatska dionica,
koju je planirao proći – bila bi najsporija od svih. Možda je i
sreća za nas – ovih je dana ta linija privremeno ukinuta.

To da vlakovi Hrvatskih željeznica vole kasniti nije novost, ali
Jon provjerava je li moguće tu informaciju pronaći na stranicama
HŽ-a.

– Mislim da je nemoguće naći na stranici HŽ Putničkog prijevoza
koliko vlak kasni. Nema ažuriranih podataka. Problem je i što
vozni red HŽ-a nije u internacionalnoj bazi podataka pa morate
ići na hrvatsku stranicu da biste pronašli vozni red – kaže
Jon.

Očekivano – informacije o kašnjenju nema. Na kolodvoru smo
sagrađenom početkom prošlog stoljeća, a ni web HŽ-a još nije u
potpunosti u 21. stoljeću.

– Ovo nema nikakvog smisla. Kaže mi kako mogu transportirati psa,
ali ne i stiže li vlak na vrijeme – govori.

I takve male detalje Jon koristi u projektu u kojem ocjenjuje
kvalitetu željeznica u Europskoj uniji. Prva ocjena za Hrvatsku.

– Pruge su u lošem stanju, vrlo su stare, vidi se da nitko nije
ulagao godinama – kaže.

Jon je Britanac s njemačkom adresom. Aktivist je, utjecajni
bloger, politički na strani zelenih. Iz principa se ne vozi
avionom, automobil izbjegava kad god je moguće, drži da su
željeznice održivo sredstvo prijevoza. A u svijetlu energetske
krize koja će cijelu Europu nagrizati u narednom periodu
provjerava stvarno stanje.

– U 40 dana putovanja prolazim sve unutarnje granične prijelaze u
EU koje možete prijeći željeznicom – tvrdi.

U Hrvatskoj je na dvadeseti dan svog putovanja. Start je bio u
Bruxellesu: dosada je obišao Belgiju, Nizozemsku, Švedsku,
Norvešku, Finsku, Estoniju, Latviju, Litvu, Poljsku, Njemačku,
Španjolsku.

– U mom cijelom projektu vozim se s 158 vlakova – govori.

Slijedili su Lisabon, Marseille, Rim, Bern, Villach, Ljubljana.
Granicu je trebao proći kod Bubnjaraca, mjestu na zapadnom rubu
Karlovačke županije. Pruga Karlovac – Bubnjarci građena je 1914.
i posljednja je pruga koja je u Austro – Ugarskoj puštena u
promet. Nije jasno je li i tada vožnja trajala koliko i danas.

– Vozi jedan sat i jednu minutu odavde do Bubnjaraca. To je 30
kilometara – ističe Jon.

Vlak iz Bubnjaraca do Karlovca kojim je planirao vožnju, pogodit
ćete, ne prometuje u ljetnoj sezoni. Doznao je to, naravno, na
licu mjesta. Da je kojim slučajem u Bubnjarcima sjeo na vlak za
Karlovac, bila bi to najsporija dionica na njegovom europskom
putovanju.

– Taj bi vlak bi bio najsporiji u cijeloj EU s prosječnom brzinom
od samo 28 kilometara na sat – kaže.

Granični prijelaz na toj točki je blokiran.

– Na mostu je ograda koja blokira prijelaz, tračnicama su zarasle
u grmlje i vidi se da ništa nije napravljeno najmanje dvije i pol
godine – naveo je.

Jasno mu je da je ničija zemlja na željezničkom graničnom
prijelazu Metlika Bubnjarci – zapravo ničiji problem.

– Za Hrvate je to slovenski problem, za Slovence hrvatski problem
i na kraju nitko ne rješava problem – rekao je pa dodao:
‘Barem je moderan vlak’.

Upućen je u proizvođača.

– Ovaj je vlak bilo velika nada za Končar. Nadali se da će ga
prodati u druge zemlje. Nisu zasada uspjeli prodati nijedan izvan
Hrvatske. Ali izgleda OK – rekao je.

Hrvatsku je nemoguće uspoređivati s razvijenijim zemljama: one su
dobrom i kvalitetnom željeznicom stoljeće ispred HŽ-a.

– Austrija je zemlja koja je jako unaprijedila željeznicu
posljednjih godina. Ulažu puno više novca u željeznicu nego što
to može Hrvatska pa ta usporedba ne bi bila poštena
– govori.

Predlaže model koji je upotrijebila Češka.

– Pravi je primjer za Hrvatsku po mom mišljenju Češka. To je
država koja manje investira u željeznice nego Austrija ili
Švicarska, ali su odlučili da će na postojećim linijama vlakovi
voziti barem svaki sat. Oni su primjer željeznice koja ne
raspolaže s puno novca, ali postiže najbolje od onog što imaju
– zaključuje Worth.

Hž putnički prijevoz odgovara da su Karlovac i Zagreb trenutačno
povezani s 32 vlaka radnim danom. To, kažu, zadovoljava potražnju
na toj dionici. Ova je pruga jednokolosiječna. Više je linija,
kažu u HŽ-u – moguće uvesti na dvokolosiječnima.

– Imam Interrail kartu. OK, ovo radi. Iznenađen sam. U Sloveniji
uređaj nije očitavao kartu – govori.

Kvalitetu linije ocjenjuje po različitim kriterijima. Nema vagon
restorana, a o brzini je rekao…

– Ide prosječno 90 kilometara na sat. Nije loše, efikasnije je
nego što sam mislio – istaknuo je.

Ima li interneta, koliko je zrak čist.

– Ovdje imamo 1264 što generalno nije dobro – kaže.

Vagon nije usporediv s luksuznijim vagonima njemačke, nizozemske
ili švedske željeznice, ali nije neuredno. Iz HŽ Putničkog
prijevoza kažu da novcima EU nabavljaju 21 elektromotorni vlak.
Prvi bi trebao biti isporučen krajem ove godine, a zadnji do
kraja 2023. Za dvije godine u prometu će, najavljuju, biti 70
novih vlakova.

Zasada, linija Karlovac-Zagreb dobiva prolaznu ocjenu. Recimo,
dvojku.

– Vidite kako sada skače, tračnice su stare… – zaključuje Jon
koji nam nije otkrio konačnu ocjenu. Ali u Hrvatsku se vraća za
koji dan kada testira prugu Graz – Varaždin, pa Varaždin –
Mađarska. Inače, 70 kilometara od Varaždina do Zagreba HŽ sada
vozi dva i pol sata.

Video RTL Potrage možete pogledati ovdje

Preporučeno
Najnovije