Još jedan veliki uspjeh u prosincu se slavio u Ekonomskoj i trgovačkoj školi u Čakovcu
Naime, sestre Marodi – blizanke Lea i
Tena (18) – osvojile su najveći broj bodova na
natjecanju Lektira na mreži te su se plasirale izravno u finale.
Polaznice 4. KŠ razreda iz Murskoga Središća poznate su i kao
izvrsne atletičarke: članice su Atletskoga kluba Sloboda
Varaždin. Lani su srušile međimurski rekord u trčanju na 1000
metara, a obje su osvojile i medalje na državnom prvenstvu u
utrci na 1500 metara.
Četiri zadatka
Natjecanje Lektira na mreži sastoji se od četiriju projektnih
zadataka, objasnile su.
– Prvi projektni zadatak bio je osmisliti i izraditi privlačan
ovitak za knjigu inspiriran jednim od četiriju izabranih
lektirnih djela: ‘Stranac’, ‘Patnje mladog Werthera’, ‘Hamlet’
ili ‘Preobrazba’, uz obvezno korištenje zadanih digitalnih alata.
U toj fazi pristigla su 152 kreativna uratka iz cijele Hrvatske.
Predstavile smo i aktualizirale djelo ‘Hamlet’ Williama
Shakespearea. Prema prosudbama stručnog povjerenstva te glasa
javnosti, osvojile smo najveći broj bodova te se izravno
plasirale u finale natjecanja, ističu Lea i Tena, a dodaju i da
im se od svih pročitanih lektirnih djela tijekom četiriju godina
srednje škole najviše svidjela ruska književnost.
– Omiljena nam je ‘Ana Karenjina’ Lava Nikolajeviča Tolstoja:
iako ima više od 1000 stranica, pročitale smo je u 10 dana.
Srednjoškolci većinom čitaju putem digitalnih medija. Smatramo da
je knjiga dobra mentalna vježba koja proširuje vokabular, otkriva
nove svjetove, uči nas empatiji. Osim toga, dobra je vježba
koncentracije i usmjerenosti.
Nisu sva lektirna djela zanimljiva, ali čeka nas matura, tako da
bismo kolegama srednjoškolcima preporučile pročitati ona
najbitnija s popisa, kažu djevojke. Kako se bave atletikom, nakon
srednje škole rado bi upisale nešto povezano sa sportom.
Motivacija i podrška
– To bi možda bila fizioterapija u Zagrebu… Imamo još dosta
vremena za razmisliti. Svakom sportašu potrebna je motivacija,
posebno kako bi ostao na vrhu. Najviše nas motiviraju vrhunski
sportaši iz cijeloga svijeta koje pratimo na društvenim mrežama.
Najdraži nam je sport, kojim se ujedno i bavimo, atletika, koju
nazivaju i ‘kraljicom sportova’. Disciplina za koju treniramo je
1500 metara. Uz atletiku pratimo nogomet, rukomet i vaterpolo,
naglašavaju sportašice.
Kako bi imale dovoljno vremena za obitelj, sport, školu i sebe,
moraju biti dobro organizirane.
– U slobodno vrijeme volimo čitati SF, avanturističke i knjige za
mlade, slušati glazbu, rolati se, kartati s obitelji, slagati
lego kockice, a velike smo obožavateljice i serija i filmova.
Veliku zahvalnost dugujemo i profesorima, koji nam pružaju
podršku i ponosni su na nas.
Sportski smo razred pa nam puno znači mogućnost što se nastava u
Ekonomskoj školi održava samo ujutro te možemo izostati kada
imamo natjecanja. Unatoč tome, sve školske obveze izvršavamo na
vrijeme, s nama su podijelile sestre Marodi, koje su za
natjecanje pripremale mentorice Valentina Perčić
Štefok, prof., i školska knjižničarka Lea Resman
Borković.
Čitanje i umjetnost usporavanja
Izazov čitanja današnjih srednjoškolaca obilježen je zahtjevima
suvremenoga svijeta, smatra Valentina Perčić Štefok.
– Novinar i pisac Carl Honore zanimljivo govori
o umjetnosti usporavanja. Prestižne škole poput Oxforda,
Cambridgea i Harvarda danas shvaćaju i šalju istu poruku. Zapadni
svijet inzistira na brzini, dok se istodobno narušavaju zdravlje,
učinkovitost i kvaliteta života. Brzinom se ograđujemo od
važnijih, dubljih pitanja.
Stvaranje glazbe, slikanje, pisanje i čitanje, općenito činovi
umjetničkoga stvaranja radnje su koje od nas traže usporavanje,
promišljanje. Upravo je to uskraćeno generacijama koje
neograničeno konzumiraju kratke vizualne i slušne sadržaje.
Naučenost na konstantni podražaj učenike često lišava pravoga
doživljaja čitanja, promišljanja, “povezivanja ladica”, ističe
profesorica hrvatskoga jezika i književnosti.
Digitalni alati poput Canve i kvizova raznih formata mnogobrojni
su i trenutno će zainteresirati učenike, dodaje.
– Ponekad je to uživljavanje u svijet likova, otkrivanje
konteksta, reinterpretacije. Nastavnik ‘pali iskru’, ali
motivacija ipak mora biti unutarnja. Danas maturantice, Lea i
Tena Marodi, svojim angažiranim pristupom i radnim navikama
pokazuju da se sportska disciplina i dobra organizacija vremena
protežu u sve sfere života. Već su u drugome razredu osmislile
tematski strip pomoću Clio SO Makera, a kasnije se još upustile u
istraživanje Barcode Generatora, Free Logo Makera i drugih
zadanih alata.
Vrijeme online nastave donijelo je i usustavljivanje nastavnih
sadržaja u obliku digitalnih mentalnih mapa i postera, memova…
No, iza svega mora biti i kvalitetan tekst, digitalni alati samo
su forma.
U svijetu brze komunikacije ponekad zaboravljamo da vještina
slušanja pomaže u izgradnji boljeg razumijevanja. Izvan redovnih
djela za cjelovito čitanje moji učenici najradije biraju
kriminalističke romane, autobiografije i putopise, a zanimaju ih
i preporuke njihovih vršnjaka, zaključuje Perčić
Štefok.