Ovogodišnju kampanju MUP RH u sklopu Nacionalnog plana sigurnosti cestovnog prometa provodi pod geslom "Ne budi bez veze, veži se", a cilj je informiranje i educiranje javnosti o potrebi korištenja sigurnosnih pojaseva u vozilima i to uvijek i bez izgovora
Problem vrlo rijetkog korištenja sigurnosnih pojasa na stražnjim
sjedalima osobnih automobila, ali i u teretnim vozilima te
autobusima je sveprisutan. Iako je nekorištenje sigurnosnog
pojasa prekršaj iz tzv. skupine “četiri glavne ubojice u
prometu”, vozači i putnici često koriste razne isprike za
nekorištenje sigurnosnog pojasa:
“Vozim cijeli život, znam što radim.”
“Ionako sjedim iza, što će mi biti.”
“Idem samo do dućana, to je pet minuta.”
“Vežem se kada vidim policiju.”
Rizici nekorištenja sigurnosnog pojasa
“Vozim cijeli život, znam što radim.”
Iako su vozači često samouvjereni u vlastite vozačke vještine te
smatraju da se njima prometna nesreća uopće ne može dogoditi,
statistika prometnih nesreća pokazuje drugačije. Od ukupno 275
smrtno stradalih osoba u prometnim nesrećama tijekom 2022. godine
u osobnim automobilima poginule su 143 osobe, od kojih 74 osobe
ili 51,7 % nisu koristile sigurnosni pojas. Istraživanja pokazuju
da sigurnosni pojas smanjuje rizik od ozbiljnijih ozljeda i smrti
prilikom prometne nesreće za čak 50 %.
“Ionako sjedim iza, što će mi biti.”
Prilikom prometne nesreće, nekorištenje sigurnosnog pojasa može
dovesti do ispadanja osobe iz vozila ili pod vozilo koje se
prevrće, izlijetanja kroz vjetrobranska stakla i prozore
automobila, snažnog kretanja unutar vozila uslijed inercije te
udaranja u druge putnike u vozilu. Upravo korištenje sigurnosnog
pojasa ne samo da štiti od ispadanja putnika iz vozila, nego i od
samoozljeđivanja te ozljeđivanja svih ostalih osoba u
vozilu.
“Idem samo do dućana, to je pet minuta.”
Vozači, ali i suputnici u osobnim automobilima, često su
mišljenja da u vožnji na gradskim prometnicama pri nižim brzinama
te na kratkim relacijama nema potrebe za korištenjem sigurnosnog
pojasa. Vožnju u takvim uvjetima smatraju predvidljivom, a
nekorištenje sigurnosnog pojasa “bezopasnim nevezivanjem”.
Međutim, sila udara pri brzini od 50 km/h usporediva je sili
udara prilikom pada s trećeg kata zgrade.
“Vežem se kada vidim policiju.”
Ne treba se vezati zbog policije i kazne, već zbog vlastite
sigurnosti i sigurnosti svih ostalih osoba u vozilu. Osim toga,
većina vozača i putnika uvjerena je kako se zakonska obveza
korištenja sigurnosnog pojasa odnosi samo na vožnju na
prednjim sjedalima motornih vozila. Međutim, prema važećem Zakonu
o sigurnosti prometa na cestama, korištenje sigurnosnog pojasa
obvezno je prilikom vožnje na svim sjedalima koja imaju ugrađen
sigurnosni pojas. Obveza se, prema tome, odnosi i na prednja
i na zadnja sjedala u svim motornim vozilima, kako u osobnim
automobilima, tako i u teretnim vozilima te autobusima
međugradskih linija.
Ostatak teksta pročitajte ovdje.