Služit će kao mjesto za neformalno predškolsko obrazovanje djece i učenje kroz igru
– U sklopu pilot-programa Faza III: Testiranje Jamstva za svako dijete u Hrvatskoj financiranog sredstvima Europske unije, koji u Međimurskoj županiji provodi UNICEF s 11 provedbenih partnera, tijekom ožujka otvaraju se dva nova Centra igre i knjižnice igračaka.
Uz već jedan postojeći u Orehovici, novootvoreni Centar igre u Kuršancu, Centar igre koji će se službeno otvoriti krajem ožujka u Držimurcu-Strelcu služit će kao mjesta za neformalno predškolsko obrazovanje djece i učenje kroz igru.
Posebno su to važna mjesta za djecu od tri do šest godina, jer se u neformalnom okruženju u blizini svog doma druže s vršnjacima te razvijaju potrebne vještine i znanja za uspješnije uključivanje u formalno obrazovanje. Aktivnosti osmišljene da potaknu inkluziju, provode stručnjaci iz Pučkog otvorenog učilišta ‘Korak po korak’, UNICEF-ova provedbenog partnera po principu koji promiče brigu o djeci u zajednici te usluge za djecu i njihove obitelji čini dostupnijima.
U Međimurskoj županiji čak 40 posto djece u dobi od tri godine do šest godina nije uključeno u predškolski odgoj. Djeca koja nisu uključena u predškolski odgoj uglavnom su ona koja bi od takvih usluga imala višestruku korist – djeca koja žive u zahtjevnijim okolnostima, djeca s teškoćama, djeca romske nacionalne manjine te djeca koja žive u siromaštvu ili socijalnoj isključenosti. Prema dostupnim podacima, tek je 31 posto djece romske nacionalne manjine u dobi od tri do šest godina uključeno u predškolsko obrazovanje, u odnosu na 79 posto djece u cijeloj Hrvatskoj. Europski prosjek djece od tri do šest godina uključene u predškolski odgoj je 93 posto.
“Izuzetno je važno doprijeti do najranjivije djece i omogućiti im da ostvare svoj puni potencijal. Djeca romske nacionalne manjine češće su izložena višestrukoj isključenosti i imaju manje prilika za sudjelovanje u aktivnostima koje potiču njihov razvoj. Centri igre, ovdje u Kuršancu, ali i u Orehovici i Držimurcu Strelcu, važna su mjesta susreta za svu djecu te donose mogućnosti za neformalno obrazovanje, socijalizaciju i inkluziju, što će im dugoročno omogućiti uspješniji start u predškolskom i školskom obrazovanju”, izjavila je Regina Castillo, predstojnica Ureda UNICEF-a za Hrvatsku.
Kroz sva tri Centra igre i knjižnice igračaka obuhvatit će se više od 450 djece, zaposlena su ukupno tri obrazovna stručnjaka, a kako bi se aktivnosti dodatno prilagodile i za obitelji romske nacionalne manjine, dio tima su i tri romska asistenta.
“Suzbijanje siromaštva i socijalne isključenosti velik je izazov, ali u isto vrijeme i prilika za razvoj, unapređenje i integraciju usluga za djecu s ciljem osiguravanja jednakih mogućnosti i sigurnog i sretnog djetinjstva. Upravo zato dječja dobrobit mora biti u središtu svih naših aktivnosti, u suradnji i pružanju integriranih usluga sustava socijalne skrbi, zdravstva i odgoja i obrazovanja u suradnji sa lokalnom zajednicom i nevladinim organizacijama. Otvorenje novog Centra za igru omogućiti će najmlađoj djeca koja nisu uključena u programe predškolskog odgoja uključivanje u strukturirane aktivnosti igre i učenja uz asistenciju Romskih asistenata, čime se potiče njihov rani psihosocijalni razvoj i razvijaju socijalne vještine.
Vjerujem da ćemo zajedničkim i koordiniranim djelovanjem različitih sustava u partnerstvu sa UNICEF-om osigurati integrirane i dostupne usluge u Međimurskoj županije osobito za djecu koja odrastaju u riziku od siromaštva i socijalne isključenosti. Ovakvi primjeri dobre prakse pomoći će u oblikovanju budućnosti Programa “Jamstvo za djecu” i njegove provedbe diljem EU-a tijekom sljedećih godina”, kazala je Marija Pletikosa, državna tajnica u Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.
“Svako ulaganje u rani i predškolski odgoj i obrazovanje ima dugoročan učinak na pojedinačne živote naše djece i na njihove kapacitete da u budućnosti kao odrasli ljudi, kao građanke i građani, aktivno pridonose društvu. Međunarodna istraživanja čitalačke pismenosti i trendova u znanju matematike i prirodoslovlja pokazuju da učenici koji dulje vrijeme, barem tri ili više godina, pohađaju predškolske programe ostvaruju bolje prosječne rezultate nego njihovi vršnjaci koji su ih pohađali samo godinu dana ili kraće. Također, postoji pozitivan utjecaj ranoga početka obrazovanja na prosječne rezultate pri čemu viša postignuća iz matematičkog i prirodoslovnog područja postižu upravo oni učenici koji su pohađali programe ranoga i predškolskoga odgoja i obrazovanja”, naglasio je Tomislav Paljak, državni tajnik Ministarstva znanosti i obrazovanja.
“Mi u POU ‘Korak po korak’ posvećeni smo djeci u riziku i svojim aktivnostima želimo utjecati na poboljšanje njihovih uvjeta života te prilika za obrazovanje. Naša uloga u ovom pilot-programu, koji u Međimurskoj županiji radi veliku promjenu, uključuje rad na sveobuhvatnom osnaživanju stručnjaka u sustavu obrazovanja te provođenju aktivnosti u Centrima igre. Centri igre vrlo su važni kao prilike za neformalno obrazovanje i mjesta gdje se djeca i roditelji druže, igraju, razmjenjuju iskustva s drugima, a mogu i besplatno posuditi igračke”, objasnila je Sanja Brajković, ravnateljica Pučkog otvorenog učilišta ‘Korak po korak’.