Tehnika

VOŽNJA NA NISKIM TEMPERATURAMA Električni auti zimi troše čak 25 posto više struje

Pametnim korištenjem vozila i raspoloživih sustava i aplikacija, čak i tijekom zimskog perioda i niskih temperatura doseg električnog automobila može se osjetno produljiti

Posljednjih godina priče o električnim automobilima budu vrlo
popularne na proljeće, uoči novog kruga poticaja za njihovu
kupnju. Tako je bilo i ove godine dok su se čekale informacije o
novim uvjetima koje je propisao Fond za zaštitu okoliša i
energetsku učinkovitost. Nakon što su prikazani rezultati
ovogodišnjeg kruga, koji je donio i veće budžete, ispada da bismo
trebali dobiti oko 1200 novih električnih automobila na domaćim
prometnicama. Dobar dio tih automobila već je i stigao u Hrvatsku
pa smo tako tijekom prvih deset mjeseci, prema podacima agencije
Promocija plus, imali 944 registracije električnih automobila.

Mnogi su od tih automobila i relativno novi pa nema previše
iskustva ostalih korisnika o njihovim prednostima i manama. Jedan
od velikih izazova s kojima se nose vlasnici električnih
automobila svakako je zimski period. Zima, odnosno niske
temperature daleko više utječu na električne automobile i njihov
doseg u odnosu na vozila s termičkim motorima. Istraživanja
govore i kako zimska vožnja znači potrošnju veću 25% u odnosu na
onu pri 20-ak stupnjeva.

Statistika je neumoljiva, a ona pokazuje kako mi, Hrvati, ustvari
možemo imati puno koristi od električnih automobila, odnosno
njihova korištenja. Naime, statistika govori da smo vodeći u
Europi pogledamo li postotak stanovanja u samostojećim kućama.
Navodno čak 70% našeg stanovništva stanuje u samostojećim kućama,
a nekih pet posto manje to je izraženo u susjednoj Sloveniji.
Slijede Mađarska, Rumunjska, Danska, Poljska, Austrija… Pri
kraju te iste liste su Njemačka, Velika Britanija, Italija,
Nizozemska, Španjolska i Malta. Oko 15 posto Hrvata stanuje u
stambenim zgradama, a oko pet posto u višestambenim kućama.

Upravo su višestambene kuće iznimno izražene u Velikoj Britaniji
i Nizozemskoj, pa i Irskoj. Uzmemo li u obzir činjenicu kako
proizvođači automobila navode kako bi se više od 80 posto
punjenja električnih automobila trebalo odvijati upravo kod kuće,
odnosno tamo gdje se stanuje, statistički imamo potencijala da to
ispunimo. Problem je ipak u tome koliko si Hrvata koji stanuju u
kućama izvan zone velikih gradova, u siromašnijim dijelovima
zemlje, može priuštiti električan automobil.

No, vratimo se onima koji su se odlučili za električan automobil,
ili o takvome razmišljaju. Drastičan pad dosega električnih
automobila tijekom niskih temperatura uzrokovan je korištenjem
znatne količine električne energije iz baterije za grijanje
putničke kabine, ali i same baterije. Tome se može donekle
doskočiti punite li vozilo kod kuće ili u garaži stambene zgrade.
Usto treba voditi i malo brige o planiranju kad se automobil
počinje koristiti. Naime, gotovo da i nema električnog automobila
koji ne nudi mogućnost unaprijed planiranog programa punjenja
vozila.

Sukladno tome, dovoljno je pri dolasku kući spojiti kabel za
punjenje na vozilo. Zatim možete u samom vozilu ili pak putem
aplikacije vašeg proizvođača vozila zadati vrijeme sutrašnjeg
polaska od kuće. Tako će vozilo samo znati kada je potrebno
započeti proces punjenja baterije, naravno i ovisno o trenutačnom
kapacitetu baterije. Isto tako, to planiranje polaska ostavlja
mogućnost da vozilo podesite i da dok je na punjaču ugrije
putničku kabinu. Time je izbjegnuta situacija da odmah po
kretanju od kuće vozilo mora potrošiti veliku količinu energije
samo kako bi ugrijalo putničku kabinu.

Brže i povoljnije je energiju za zagrijavanje koristiti iz samog
izvora električne energije nego iz baterije vozila. Također,
dosta je električnih vozila (možda ne u početnim izvedbama)
opremljeno i grijačima sjedala te kola upravljača. To nije samo
zato da se vozaču pruži veća razina ugode i udobnosti već i zbog
činjenice kako je ekonomičnije koristiti ove grijače nego
povećati željenu temperaturu u putničkoj kabini te jačinu
puhanja. Dok su kod vozila s termičkim motorima ti grijači bili
pomagala označena kao veliki potrošači, kod električnih vozila to
je u većoj mjeri grijanje vozila. Naravno, tu opciju grijanja
putničke kabine možete koristiti i dok je vozilo na nekom od
javnih punjača, ali i tijekom ljeta, kad se električna energija
iz samog izvora koristi za hlađenje vozila. Pored toga, manje
energije troši se na grijanje ako je vozilo opremljeno toplinskom
pumpom.

Nažalost, kod mnogih smo proizvođača automobila svrstani u
toplije zemlje pa se toplinska pumpa dodatno naplaćuje. No
investicija u nju pri kupnji vozila svakako kasnije znači i
smanjenu potrošnju električne energije. Istraživanja pokazuju da
se uz toplinsku pumpu prepolovi potrošnja energije potrebne za
grijanje vozila. Sve u svemu, pravovremeno planiranje i pri
kupnji vozila i tijekom kasnijeg korištenja može dovesti do
smanjene potrošnje energije, odnosno povećava se doseg vozila.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije