PARADOKSALNE SITUACIJE

KRIZA PROIZVOĐAČA AUTOMOBILA Prodavači odvraćaju kupce od dodatne opreme

Globalni problem nestašice poluvodiča za autoindustriju mogao bi trajati godinama

Pandemija COVID-19 posredno je donijela velike probleme za
autoindustriju. Poluvodiča, koji su neizostavni dijelovi novih
automobila, a moderni automobili koji sadrže sve više
multimedijskih funkcija trebaju ih sve više, jednostavno nema na
tržištu. Zbog toga su rokovi isporuke za nove automobile
produljeni, a za neke posebno naručene modele čeka se i više od
godinu dana. Mnogi su proizvođači poput Opela, Forda, Toyote,
Škode, Mercedesa smanjili proizvodnju, organizirali rad na pola
radnog vremena za desetke tisuća radnika ili čak potpuno
zaustavili proizvodnju.

Trenutačno je vrlo neizvjesno kada će vam automobil biti
isporučen ako ga danas naručite. Osim ako ga trgovac nema na
lageru i kupujete točno određeni automobil koji je već stigao u
Hrvatsku. No, ako želite baš određeni automobil, primjerice,
godinama najprodavaniji model novih automobila u Hrvatskoj Škodu
Octaviju, na isporuku ćete čekati najmanje devet mjeseci ako
kupujete automobil s ručnim mjenjačem, odnosno deset mjeseci ako
želite Octaviju s automatskim mjenjačem.

– Povećali smo rok isporuke baš zato što su automobili kasnili
kupcima koji su naručili automobil i uplatili kaparu. Do ljeta je
rok isporuke bio šest mjeseci, no sada je devet odnosno 10
mjeseci – rekao nam je prodavač iz Škodina salona automobila.

Nagovaraju kupce na manje opreme

Mnogi su naručeni automobili proizvedeni, ali zbog nedostatka
čipova stoje na skladištu i čekaju te male poluvodičke pločice
kako bi mogli biti dovršeni i isporučeni kupcima. Neki su se
proizvođači prilagodili, pa u pojedinim svojim modelima više ne
nude multimedijske ekrane jer je upravo najviše poluvodiča
potrebno za njihovu proizvodnju. Pa se na tržištu događaju
paradoksalne situacije, kupci danas praktički ne žele kupiti
automobil bez središnjeg, pa i vozačeva zaslona u boji i za to su
spremni platiti, a proizvođači odnosno trgovci ih od njih
odgovaraju, jer je zbog nestašice mikročipova trenutačno mnogo
lakše proizvesti automobil bez tih dodatnih dijelova
infotainmenta koji služe za zabavu. I za ove godine
najprodavaniji model automobila u Hrvatskoj Opel Corsu čeka se
više nego što je to uobičajeno. Za one koji žele najprodavaniji
model sa srednjom razinom opreme i benzincem od 75 KS još se
nešto može naći na lageru, no ako želite nešto drukčije,
automobil se mora naručiti u tvornici.

Pregovori o tvornici mikročipova

– Službeni rok isporuke nam je trenutačno za Corsu od 180 do 240
dana ako se automobil posebno naručuje – rekao nam je prodavač iz
Opelova zagrebačkog salona automobila. Još veći problem imaju s
drugim modelima, primjerice, SUV modelom Grandland, jer je krajem
rujna proizvodnja u njemačkom gradu Thüringenu potpuno
obustavljena. Na Grandland se također čeka isporuka do 240 dana,
a trenutačno ih nema na lageru. Nešto je bolja situacija s
korejskim automobilima. U Europi su njihovi rokovi isporuke
osjetno manji nego kod konkurenata. Dugo vremena su i globalno
odolijevali problemima s nedostatkom čipova, no početkom
listopada su i Korejci morali planirati manju proizvodnju. Kod
nas se to još ne osjeća snažno.

– Imamo dovoljno automobila Ceed na skladištu i u dolasku, jedino
biste morali čekati oko 120 dana ako biste željeli auto s
automatskim mjenjačem – rekli su nam u Kijinu salonu.

Nedostatak mikročipova otvorio je pitanje ovisnosti proizvođača o
tvornicama u Aziji jer većina se čipova proizvodi u Kini, Japanu,
Koreji i Tajvanu. Zbog toga je Europska unija već započela
pregovore s korejskim Samsungom i tajvanskim TSMC-om o pokretanju
europske tvornice poluvodičkih mikročipova. Američki tehnološki
div Intel, koji je prognozirao da bi kriza zbog nedostatka
mikročipova mogla potrajati nekoliko godina, u potrazi je za
lokacijom za europsku gigantsku tvornicu čipova koja bi baš
autoindustriju opskrbljivala mikročipovima. Prema Intelu, u 2019.
udio troškova procesora u automobilu iznosio je u prosjeku četiri
posto. Prema stručnjacima za poluvodiče, taj će se udio povećati
na 20 posto do 2030. godine. 

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije