Ratni pilot, bivši zapovjednik, instruktor na nadzvučnom zrakoplovu MiG-u i jedan od osnivača hrvatske ratne eskadrile, u svom je radnom vijeku skupio oko 6.000 sati naleta, a letio je u više od 120 različitih tipova aviona
– Dobar dan, ja sam danas vaš kapetan – riječi su kojima Čakovčanin Dean Ciglarić (55) kreće na svaki svoj radni zadatak. Ured mu je nebu pod oblacima – u kokpitu zrakoplova (Piper PA-42 Cheyenne turboprop), iz kojeg se pruža najljepši pogled na svijetu, pogled u beskrajno nebesko prostranstvo. To ne bi mijenjao nizašto, kaže.
– Otkad sam počeo letjeti znam da ne želim raditi nijedan drugi posao, to je nešto najljepše i bila je to – bez sumnje – ljubav na prvi pogled – jasan je Ciglarić kojem se i prilikom govora o avijaciji i letu u očima zrcali opčinjenost profesijom.
– Lijepo je kada možeš letjeti i putovati svijetom. Biti u zraku je nešto posebno, neusporedivo s bilo čime, a tko nije probao – trebao bi.
Ratni pilot, bivši zapovjednik, instruktor na nadzvučnom zrakoplovu MiG-u i jedan od osnivača hrvatske ratne eskadrile, u svom je radnom vijeku skupio oko 6.000 sati naleta, a letio je u više od 120 različitih tipova aviona. Ipak, kao iz topa odabire najdraži avion – MiG 21, bez pogovora!
A baš kao pilota MiG-a 21 pamti ga velik broj Međimuraca i Čakovčana. Međimurski je pilot, tijekom rata, kao pripadnik Hrvatske vojske izborio svoje mjesto u borbenom avionu, za koje je morao zadovoljiti određene uvjete, pratiti stroga pravila i odraditi najzahtjevnije testove. Među 1.400 pilota upravo je on nakon selekcije bio izabran da bude tek jedan od desetak kojima je pripala ta čast.
– Za MiG moraš biti nešto drugo, nešto posebno, jer su brzine iznimne, pa u tom avionu morate razmišljati dosta unaprijed. U svakom trenutku morate biti svjesni da upravljate borbenim avionom kojim možete napraviti veliku štetu, kako sebi, tako i drugima, kaže Ciglarić.
Za njega je MiG neusporediv s bilo čime što je vidio i doživio, posebno zbog činjenice da se penje 250 metara u sekundi.
– Moj posljednji let na MiG-u 21 bio je iznad Čakovca. Sjećam se da su moji klinci, danas odrasli ljudi, znali da letim taj dan i još se danima pričalo kako sam preletio iznad križa na čakovečkoj crkvi, da su čuli kako MiG grmi i pali alarme na svim automobilima. Bila su to druga vremena, ‘90-te, kada smo mogli uživati u letu, prije svih novih pravila – prisjeća se Ciglarić koji je obožava letove iznad Međimurja, no kako kaže, svjestan da on sam pri toj brzini (u MIG-u, op.n.) manje uživa u pogledu – više uživaju oni koji su na zemlji.
Siromašni idu u svećenike i vojnike
Tijekom razgovora o njegovoj bogatoj karijeri, nevoljko je priznao da je iza njega već 40 godina ljubavi prema avijaciji i letenju.
– Uf, krenuo sam s letenjem 1981. godine, davno je to bilo – dodaje, no koliko god nestvarne bile godine, još se sjeća prvog dolaska na čakovečki aerodrom i let s jedrilicama, pa nakon toga i manjim avionima. Već nakon osnovne škole htio sam “ići za pilota”, ali bila su to druga vremena, roditelji mi nisu dopustili jer se tada znalo da samo siromašni idu u vojsku ili postaju svećenici. Rekli su mi da se mogu priključiti vojsci kada odrastem i to sam napravio. Na kraju su bili jako ponosni kada sam završio školovanje, prisjeća se naš sugovornik.
Nakon Zrakoplovne akademije, 5. godinu upisao je kao instruktor i iskusio let u svim avionima koje je tada vojska imala. Nakon letova koje će pamtiti po borbenim avionima, uslijedio je kraj rata, a Ciglarić je deset godina nakon toga aktivno radio u Hrvatskoj vojsci, pa krenuo u privatne vode.
Trust Air kompanija je u kojoj je zadnje 2,5 godine i ne može biti zadovoljniji jer – puno leti.
– U tom sam periodu proputovao možda i najviše dosad jer je posao koji radim specifičan i zahtijeva putovanja na daleke, izdvojene ili teško dostupne destinacije uz brzine do 600 kilometara na sat – objašnjava iskusni pilot koji leti ponajviše Europom i Afrikom, za tvrtku iz Mađarske koja organizira hitan prijevoz bolesnika.
Vrijeme kada su ljudi zbog pandemije morali prestati putovati, Deanu je postalo uzbudljiv period.
– Bilo je ljudi kojima smo spasili živote, nekima i više puta. Neki dan naša je ekipa primila pozdrave od mladića iz Albanije kojem su naši liječnici u avionu dva puta spasili život do Milana, a to je prava nagrada za naš rad, dodaje Dean.
Ipak, uvijek se najradije vraća u Čakovec i uz sve krajeve koje je vidio, kaže, nikada ne bi mijenjao Međimurje.
– Nešto je posebno ovdje, nešto je kod nas drugačije. Možda je do zraka, kod nas se mirnije i jeftinije živi. A možda je do kvalitete hrane i stanovanja. Sve to je neusporedivo s drugima, baš kao kao što je i naše meso z’ tiblice neusporedivo sa svim drugim specijalitetima u svijetu.
Obljetnica
U 2021. obilježilo se 30 godina od oslobođenja Međimurja 1991., a pritom je tri desetljeća proslavila i Prva hrvatska eskadrila lake avijacije, čiji je Ciglarić bio zapovjednik. U spomen na to doba, čitavoj eskadrili danas nadomak letjelišta u Pribislavcu stoji ‘umirovljeni’ višenamjenski borben avion MiG-21 UM, popularni Zubo, kojeg je, podsjetimo, ustupilo Ministarstvo obrane RH 2014.
– Nekad sam letio taj MiG… danas ga odem pogledati. Prisjetio sam ga se i na godišnjicu, uvijek gledam pozitivno na ono što se ostavlja u nasljeđe.
Ususret obljetnici tiskana je i knjiga ‘Hrvatsko ratno znakovlje iz Međimurja u Domovinskom ratu’, za sve postrojbe koje su bile u Međimurju, autora Daniela Ciglarića. Daniel je Deanov sin, koji je krenuo očevim stopama – u avijaciju, te je danas šef tehničarima za održavanje MIG-ova.
Deanu su podrška i sinovi Vedran i Domagoj te supruga Senka. Kako je posao pilota opasan, a učenje i rad neprestani, ne opterećuje ih svojim rutama i jasno odvaja poslovno i privatno.
– Znaju da sam na poslu, ali što točno radim i gdje ne znaju, s time ih nikada ne zamaram.
Za muzej
Kao osobu koja je imala priliku upravljati borbenim avionima, upitali smo ga je li ova dugogodišnja nabavka 12 aviona Rafalea za Hrvatsku dobar potez.
– Da svakako, to je neminovno, a traje jer je to proces. Bilo koji avion da se kupi je bolji od onog kojeg smo imali dosad, MIG-ovi su stvarno već stari. Imam puno prijatelja po drugim vojskama, kada čuju da još imamo MIG-ove pitaju me mogu li doći na njihov susret oldtimera ili mogu li ih dobiti – za muzej!
* Preuzeto iz Lista Međimurje, broj 3470