Novitet su ove školske godine nacionalni ispiti koje će pisati petaši i osmaši u 80 škola te probne mature kao vježba za maturante
Probni ispiti državne mature koje će nova generacija maturanata
pisati tijekom nastave, uvođenje nacionalnog ispita za učenike
petih i osmih razreda u osamdeset osnovnih škola Hrvatske,
završno uvođenje izmijenjenih kurikuluma u četvrte i osme razrede
osnovnih, kao i u završne, četvrte razrede srednjih škola –
najvažnije su novosti koje učenike očekuju u novoj školskoj
2021./2022. godini koja počinje u ponedjeljak.
Riječ je o trećoj školskoj pandemijskoj godini, a ova, kao i
prošla školska godina, započinje fizičkom nastavom za sve učenike
svih razreda i škola Hrvatske na kojoj će se inzistirati, što je
to više moguće do samog njezina kraja – 21. lipnja 2022.
godine.
U odnosu na prethodne dvije pandemijske školske godine vijest je
da sada cijeli razredi neće odlaziti u izolacije pojavi li se
među učenicima i nastavnicima zaraza – izolacija će se odnositi
samo na učenike koji sjede u neposrednoj blizini zaraženog, a ove
je školske godine dopušteno i miješanje djece i učenika
različitih odgojno-obrazovnih skupina koji su slične dobi, i to
pri provođenju dodatne i dopunske nastave, produženog boravka i
slično.
Ove godine učenici će moći mijenjati učionice i kabinete za
razliku od dosadašnje pandemijske prakse kada su uglavnom, ako su
i imali fizičku nastavu, sjedili u istoj učionici bez obzira na
to koji predmet imali. Učenici koji u svojim učionicama ne mogu
držati propisani razmak nastavu će i dalje pratiti noseći maske,
a ista se mjera odnosi i na nastavnike koji se do sada nisu
odlučili cijepiti. Dakle, maske su na nastavi i u novoj školskoj
godini obvezne za učenike od petog do osmog razreda osnovnih
škola koji u svojim učionicama ne mogu biti razmaknuti 1,5 m, kao
i za učenike srednjih škola u kojima nije moguće osigurati razmak
od dva metra – ako se zadovolje ti preduvjeti, učenici ne trebaju
imati maske u školi. Promjena u odnosu na prethodne pandemijske
godine je i ponovno održavanje roditeljskih sastanaka uživo, kao
i informacija za roditelje, dopušteni su i treninzi školskih
sportskih klubova u školskim dvoranama u kojima sudjeluju učenici
različitih razreda, a sada će biti dozvoljeni i posjeti školama,
ali tako da posjetitelji koji sudjeluju u izvannastavnim
aktivnostima kao što su priredbe moraju imati COVID potvrde koje
zaposlenici škola moraju provjeravati. U novoj školskoj godini
učenička praksa kod poslodavaca odvijat će se bez ograničenja po
mjerama koje vrijede za djelatnost i instituciju u kojoj učenik
obavlja praksu, a bit će ponovno dozvoljena i praksa u strukovnim
školama.
Uz te tehničke izmjene kojima se nastava vraća u oblik na koji su
učenici navikli, od ove školske godine očekuju se i noviteti.
Uvode se probni ispiti državne mature iz svih predmeta koje
učenici mogu prijaviti, a koje svi nastavnici mogu koristiti.
Dapače, svaki će nastavnik moći samostalno donijeti odluku o tome
hoće li određeni probni ispit državne mature primijeniti u
cijelosti ili će ga provoditi u više navrata ovisno o opsegu
nastavnih sadržaja i ishodima koji su usvojeni u nastavi. Probnim
ispitima želi se maturantima olakšati prilagodbu jer ova
generacija maturu piše prema novim ispitnim katalozima koji su
već pripremljeni tako da su usklađeni s predmetnim kurikulumima
jer na ovu državnu maturu izlaze učenici koji su bili u
eksperimentalnome programu “Škole za život”, kao i oni koji su se
u kurikulumski pristup uključili godinu dana kasnije.
Ti se probni ispiti državne mature neće ocjenjivati na način da
njihov rezultat utječe na zaključnu ucjenu učenika niti se
upisuju u imenik. Učenike koji sada kreću u peti razred u
listopadu će dočekati nacionalni ispiti, a učenike koji će u osmi
razred nacionalnim ispitima će pristupiti u svibnju. Kako tek
počinje primjena nacionalnih ispita u našem školskom sustavu,
njima neće pristupiti svi peti i osmi razredi, već učenici tih
razreda u ukupno izabranih osamdesetak škola. Tako će ovogodišnji
učenici petih razreda na nacionalnim ispitima provjeravati znanje
iz hrvatskog jezika, matematike, prirode i društva koje su morali
usvojiti u četvrtom razredu osnovne škole, dok će osmaši
nacionalne ispite pisati iz hrvatskog, matematike, biologije,
kemije i fizike koji će obuhvaćati cjelokupno gradivo naučeno u
osnovnoj školi. Kad postanu konstanta obrazovnog sustava,
nacionalni ispiti bit će najbolje mjerilo znanja učenika, ali i
dobar pokazatelj kvalitete određene škole i nastavnika. Naime, po
rezultatima će se točno znati kakvo je predznanje učenika koji je
krenuo u peti razred, kao i koliko je do kraja osnovne škole
napredovao.