Za jedan kajak od 5,5, metara potrebno mi je oko 700 sati rada. Reže valove i stabilan je i na nemirnom moru
Umirovljeni policajac Goran Cmrečak (56) iz Male Subotice s pravom nosi naziv majstora, a njegova remek djela su kajaci jednosjedi.
S brodogradnjom se prvi puta susreo prije četrdeset godina, prvi kajak je izradio prije dvadesetak godina, a sve što danas radi, radi isključivo ručnim alatom. – Za jedan kajak od 5,5, metara potrebno mi je oko 700 sati rada, pri čemu se utroši letvica ukupne dužine od oko 500 metara opisuje nam Goran svoj hobi te dodaje:
– Početni izazov je bio pronaći stolare koji mogu drvo pripremiti i narezati na željene dužine, a nakon toga slijede sati i sati slaganja i ljepljenja letvica. Kad se konstruira osnovan oblik, sve se ručnim alatom zaglađuje, pa konstrukcija plovila nema ni jedan čavao, napominje ovaj vješti majstor kojem trenutačno radi na svom drugom kajaku.
Efikasni i brzi
Kako ističe Goran, za kajake se odlučio jer su efikasni te odgovaraju gabaritima njegove radionice:
– Postoji više od 150 vrsta ovih plovila te 40 vrsta različitih vesala. Odlučio sam se za tzv. grenlandski model jer njime mogu ploviti morem, da ga stavim u Muru, ne bi se mogao ni okrenuti, otkriva nam Goran te dodaje:
– Reže valove i stabilan je i na nemirnom moru, a brzinom može parirati i trajektu, iako je samo plovilo teško jedva 20 kilograma. Kad zaveslam postižem brzinu od 5 čvorova, a mogu utovariti do 320 kilograma opreme, pa njime svake godine mogu obilaziti obalu i otoke. Pri tome majstorski rad na Goranovom kajaku ne prolazi nezapaženo, pa privlači poglede i lokalaca i turista, a reakcije koje dobiva isključivo su pozitivne. Počeci
Gorana su brodovi privlačili od malih nogu, pa je još u osnovnoj školi izrađivao makete. Danas se bavi i aviomodelarstvom i modelarstvom, a s ozbiljnijom brodogradnjom je počeo kad je s prijateljima izradio kanu od stakloplastike. Nakon toga su uslijedile godine proučavanja različitih plovila, istraživanja nacrta i foruma, sve dok nije zaključio što i kako želi.
– Na prvom kajaku sam učio i usavršavao znanje, sad završavam drugi za brata Miljenka, i malo sam brži i precizniji, a tko zna, možda izradim i još koji za sinove Juru i Mateja, napominje Goran.
Za jedno plovilo utroši se oko 10 000 kuna materijala, ali zbog ručnog rada njegova vrijednost po završetku iznosi i do 35 000 kuna. Međutim, kako Goran ističe, sentimentalna vrijednost i utrošeni sati rada ipak nemaju cijenu.
– Crna joha, mahagonij, trešnja, bijela vrba i smreka se kombiniraju, a različitim bojama drveta stvara se i dizajn plovila, pa u svaki kajak ugradim dio svog stila, ističe Cmrečak.