Most dugačak 2,4 kilometra od Komarne do Brijeste konačno je povezao hrvatski teritorij u jednu cjelinu
Podizanjem zadnjeg segmenta čelične rasponske konstrukcije Pelješki most danas je potpuno spojen od Komarne do Brijeste, čime je nakon više od 300 godina konačno spojen teritorij Republike Hrvatske.
Pelješki most najveći je i najvažniji hrvatski infrastrukturni projekt koji je većinski financiran sredstvima EU fondova.
Najavljeno je da će biti promet biti pušten od lipnja iduće godine.
San o povezivanju Hrvatske traje desetljećima, a rasplamsavao se godinama, da bi u veljači 2017. Vlada usvojila odluku o financiranju projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, koja je vezana za izgradnju Pelješkoga mosta, projektnu dokumentaciju i sufinanciranje sredstvima Europske unije. Ta je odluka bila preduvjet za realizaciju ključnog projekta koji će obilježiti iduće godine.
No i prije toga, još u svibnju 2013. godine, Europska komisija naručila je predstudiju izvodljivosti koja je pokazala da je Pelješki most najbolje rješenje kako bi se povezao jug Hrvatske s ostatkom države.
Najveći infrastrukturni projekt financiran iz EU-ovih fondova
Hrvatske ceste izradile su Prijavu velikog projekta (Major Project Application, tzv. aplikacija) za projekt Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom, da bi Vlada Odluku o financiranju projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom popratila riječima da se time jača prometna povezanost Dalmacije s ostatkom zemlje, što je ujedno dio Strategije prometnog razvoja Republike Hrvatske za razdoblje od 2014. do 2030.
Radilo se o najvažnijem geostrateškom projektu u Republici Hrvatskoj, projektu od nacionalnog interesa, a čijom će se izgradnjom konačno dokinuti teritorijalni diskontinuitet Hrvatske.
Projekt koji je uključivao nekoliko faza, od kojih je najvažnija izgradnja Pelješkog mosta, sam po sebi je obiman, jer je posao velik i u njemu se vrti velik novac, a znalo se da će biti i problema.
Ukupna vrijednost projekta procjenjivala se na 420,3 milijuna eura i uključuje izgradnju mosta, pristupnih cesta i obilaznice Stona.
Nakon što je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture primilo potvrdu JASPERS-a, slijedom razmatranja projektne dokumentacije (tehničke, financijske i okolišne), da je projekt dobro pripremljen te da je prijava uredna, Europska komisija je donijela Odluku o prihvaćanju sufinanciranja projekta i to u iznosu od 357 milijuna eura. JASPERS je, podsjetimo, partnerstvo Europske komisije (Glavna uprava za regionalnu politiku), Europske investicijske banke, Europske banke za obnovu i razvoj i Kreditanstalt für Wiederaufbau, a riječ je o instrumentu tehničke pomoći državama članica EU-a kojima se pruža potrebna potpora za izradu visokokvalitetnih velikih projekata koji će se sufinancirati iz fondova EU-a.
Objavom natječaja za odabir izvođača radova na Pelješkom mostu i izgradnju pristupnih cesta označen je početak najvećeg infrastrukturnog projekta u Hrvatskoj financiranog iz fondova Europske unije. Ne zaboravimo ni to da su deseci milijuna kuna potrošeni za otkup zemljišta za gradnju mosta i pristupnih cesta od lokalnog stanovništva.
Četiri faze projekta
Hrvatske ceste još su 2016. objavile dokument po kojemu su do 2022. godine predviđene četiri faze projekta koje uključuju izgradnju pristupnih cesta mostu, izgradnju samog mosta Pelješac, izgradnju dionice ceste na Pelješcu (relacija Zaradeže – Prapratno) i izgradnju tzv. Stonske obilaznice (relacija Đonta – Doli).
Projekt je podijeljen u sljedeće faze izgradnje: 1. faza: most s pristupnim cestama (na kopnu do državne ceste D8, na Pelješcu do lokalnog puta), 2. faza: pristupne ceste (od lokalnog puta do čvora Šparagovići), 3. faza: cesta od čvora Šparagovići/Zaradeže do čvora Prapratno (uključujući čvor), 4. faza: Obilaznica Stona (od Čvora Prapratno do Čvora Doli na državnoj cesti D8).
Rok izgradnje bio je pet godina za sve faze, koje će se izvoditi i ugovarati paralelno, dok je ukupna procijenjena vrijednost projekta 420 milijuna eura, od čega je predviđeno sufinanciranje EU-a od 330 milijuna eura ili 78,5 posto.
Sam most integralne je hibridne konstrukcije, s 13 raspona, od kojih je pet glavnih (centralnih) raspona duljine 285 metara, šest centralno postavljenih armiranobetonskih pilona visine 33 metra te dvije trake sa zaustavnom trakom koja će služiti za održavanje mosta.
Duljina mosta od osi do osi upornjaka iznosi 2404 metara, ukupna duljina mosta s upornjacima iznosi 2440 metara, a plovidbeni profil ispod mosta usuglašen s ekspertnom skupinom BiH 200 puta 55 metara.
Glavni i odgovorni projektant Pelješkog mosta u Hrvatskoj Marjan Pipenbaher krajem studenoga 2017. godine javno je prezentirao kako je on projektantski nastao rekavši: ‘Ovo je moje životno djelo.’
Tri ponude za gradnju, pobjeda Kineza
U siječnju 2018., od pristigle tri ponude na natječaju za gradnju mosta, Hrvatske ceste objavljuju da je za sklapanje ugovora o javnoj nabavi odabrana ona zajednice ponuditelja: China Road and Bridge Corporation, CCCC Highway Consultants Co. Ltd., CCCC Second Highway Engineering Co. Ltd. i CCCC Second Harbour Engineering Co. Ltd., s cijenom ponude u iznosu od 2,081 milijarde kuna bez PDV-a te rokom dovršetka radova od 36 mjeseci.
Kinezi su dobili posao ispred austrijskog Strabaga i zajednice ponuđača koju su činile talijanska i turska tvrtka. Kineska je ponuda bila najpovoljnija i zato su dobili posao.
China Road and Bridge Corporation podružnica je kineske državne tvrtke China Communications Construction Company (CCCC). Njihova primarna djelatnost uključuje izgradnju autocesta, mostova, luka, tunela, sustava odvodnje i drugih civilnih građevina. Tvrtka se bavi i proizvodnjom i prodajom cestovnih strojeva.
Beskrajne žalbe, politički pritisci iz BiH
Nakon što je gotovo sve bilo spremno za početak gradnje počinju se javljati problemi, a krenulo je sa žalbama na natječaj, što uvijek paralizira proces.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave naposljetku odbija žalbe austrijske tvrtke Strabaga te zajednice ponuditelja, talijanske tvrtke Astaldi i turske IC Ictas Isaat Sanayi, na izbor izvođača radova za gradnju Pelješkog mosta s pristupnim cestama.
Krajem srpnja, točnije 31. srpnja 2018. Kinezi su uvedeni u posao i službeno su počeli radovi na Pelješkom mostu nakon što je predsjednik Uprave Hrvatskih cesta Josip Škorić u Stonu predstavnicima tvrtke izvođača predao svu dokumentaciju. Otvoren je dnevnik radova i potpisan zapisnik o uvođenju kineskog konzorcija u posao, piše tportal.
‘Dugo smo čekali početak radova i nakon ogromnog administrativnog posla, koji je i obavljen, službeno počinje teći rok kineskim izvođačima’, rekao je tada Škorić.
Ugovorom je predviđeno da je, s obzirom na promijenjen raster stupova u odnosu na stari projekt, obveza izvođača napraviti istražne radove na mjestima novih.
‘Uvedeni smo u posao, sjeli smo s klijentom i sve je u redu, sve teče u skladu s ugovorima koje ćemo i dalje poštovati’, naglasio je tog prvog dana Lu Shengwei, predstavnik kineskog izvođača radova, i naglasio kako će projekt biti napravljen na vrijeme i kvalitetno, uz angažiranje lokalnih tvrtki, kao što to uvijek rade u međunarodnim poslovima.
Nakon odugovlačenja zbog žalbi na natječaj stiže i nova prijetnja – moguća tužba BiH koja nije zadovoljna razvojem situacije.
Naime 2018. godine predsjednik Glavnog odbora SDA-a Halid Genjac, stranke iz susjedne BiH, izjavljuje kako je u studenom te godine jednoglasno usvojen zaključak tog tijela, po kojem je ‘neprihvatljivo graditi Pelješki most na štetu teritorijalnog integriteta i suvereniteta Bosne i Hercegovine’.
‘Prije gradnje mora se ratificirati ugovor o granici BiH i Hrvatske, potpisan 1999. godine, pri čemu most ne smije dovoditi u pitanje pravo BiH na pristup otvorenome moru. To nije neškodljivi pristup, nego apsolutna sloboda kretanja i komunikacije’, kazao je tada Genjac.
U listopadu iste godine član Predsjedništva Bosne i Hercegovine Bakir Izetbegović navodi kako je ‘opravdano zauzeo tvrđe stajalište u odnosu na gradnju Pelješkog mosta’, ističući kako vjeruje da će takav pristup dati rezultat u konačnoj zaštiti onoga što on smatra državnim interesom BiH.
‘Dvorske igre’ sa zaustavljanjem natječaja tu međutim ne staju. Uz ostalo, godinu dana kasnije izbor izvođača radova pristupne ceste mostu Pelješac ponovo biva zaustavljen jer je austrijska tvrtka Strabag podnijela žalbu Državnoj komisiji za kontrolu javne nabave kojom je nastojala osporiti odabir grčke kompanije Avax za izvođača radova dionice ceste Sparagovići – Doli. Austrijancima je bila sporna stručna referenca za jednog građevinskog stručnjaka kojeg je u natječajnoj dokumentaciji navela grčka kompanija.
Strabag se, uz ostalo, svojevremeno žalio na odabir Avaxa za gradnju dionice Doli – Duboka, a ta je žalba usvojena, nakon čega je odlučeno da taj dio ceste gradi upravo Strabag.
Austrijanci su se prije toga žalili na odabir kineske tvrtke China Bridge and Road Corporation za gradnju mosta dok je Avax Državnoj komisiji najavio žalbu na odabir Strabaga za gradnju dionice Duboka – Sparagovići. Žalbi je bilo mnogo, pa i onih besmislenih.
Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave na kraju odbija sve žalbe.
Glavni izvođači radova na pristupnim cestama su Strabag i grčki Avax, a radovi će biti gotovi nekoliko mjeseci nakon završetka mosta.
Pelješki most izgrađen je u roku zahvaljujući iznimnom trudu kineskih radnika. Odabir izvođača diktirala je cijena, ali ovaj se put sve poklopilo. Država je, za razliku od niz drugih segmenata, odigrala prvorazrednu ulogu i pretrpjela ‘sve i svašta’ da bi došla do cilja. U svakom slučaju, sljedećeg ćemo se ljeta voziti Pelješkim mostom – ako ni zbog čega drugoga, onda da ga bar vidimo. Uz vrhunske autoceste, sada ćemo se ponositi novim mostom, zadnjom spojnicom države, piše tportal.