Zakoni i propisi

IZMJENE I DOPUNE ZAKONA O SIGURNOSTI PROMETA NA CESTAMA Regulirana su i automatizirana vozila

Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača), kako bi se u praksi mogla prepoznati razlika od vozila koja imaju ugrađene sustave za pomoć vozaču

Izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama kojima će
se konačno stati na kraj preslobodnom ponašanju s romobilima već
davno su najavljene. Sukladno onoj tko čeka, dočeka krenulo se s
konkretnim aktivnostima na tom području. Imajući u vidu kako
jedna lasta ne čini proljeće, izmjene i dopune Zakona koje su
krenule u postupak javnog savjetovanja ne obuhvaćaju samo, jedino
i isključivo romobile, ima tu raznih novina, piše portal revijahak.hr. Donosi se pregled
najbitnijih.

Važećom zakonskom regulativom nije propisana posebna kategorija
za vozila kao što su električni romobil, električni monocikl,
 segway i sl. Povećana prisutnost navedenih prijevoznih
sredstava u cestovnom prometu nameće potrebu zakonskog
reguliranja uvjeta sudjelovanja u prometu na cestama. Uvode
se u zakon novi pojmovi kao što su zona prometa u zaštićenoj
kulturno-povijesnoj cjelini i kontaktnoj zoni, osobna prijevozna
sredstva, pomoćna pješačka sredstva, jahač i automatizirano
vozilo.

Zbog definiranja novih kategorija vozila električni romobili,
električni monocikli, segway i sl. prilagođavaju se i odredbe
Zakona koje se odnose na njihovo sigurno sudjelovanje u prometu,
a također se odredbe usklađuju s odredbama sličnih do sada
predviđenih kategorija vozila (bicikli).

Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati
biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru
kretanja. Iznimno ako biciklistička staza ili biciklistička traka
ne postoji, vozači osobnih prijevoznih sredstava mogu se kretati
površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog
prometa, pod uvjetom da se ne kreću brže od prosječne brzine
čovječjeg hoda, vodeći računa o sigurnosti drugih sudionika u
prometu.

A što su osobna prijevozna sredstva? Osobno prijevozno sredstvo
je vozilo koje nije razvrstano niti u jednu kategoriju vozila
sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni
obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga
elektromotora nije jača od 0,25 kW i koja na ravnoj cesti ne mogu
razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća
konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može
samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom,
romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).

Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće
biciklističkom stazom dužan je, pri prelasku kolnika, obratiti
pažnju na udaljenost i brzinu vozila koja mu se približavaju, te
kolnik prelaziti pažljivo, nakon što se uvjeri da to može učiniti
na siguran način. Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva
koji se kreće biciklističkom stazom dužan je prije stupanja na
kolnik ceste koju namjerava prijeći, gdje nije označena
biciklistička staza preko kolnika, zaustaviti bicikl ili osobno
prijevozno sredstvo i gurati ga kao pješak preko obilježenog
pješačkog prijelaza ili kolnika ceste.

Posebno je propisano kako vozač ne smije ostaviti osobno
prijevozno sredstvo bez nadzora na prometnim površinama za
kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i
označenim mjestima.

Osoba koja upravlja osobnim prijevoznim sredstvom ne smije
upotrebljavati mobitel niti druge uređaje na način koji bi
umanjio mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom (npr.
slušalice na oba uha i sl.).

Regulira se zabrana parkiranja na prostorima punionica
električnih vozila za vozila koja se ne pune električnom
energijom. Regulira se sudjelovanja jahača u prometu na cestama.
Definira se koridor za prolazak vozila hitnih službi prilikom
nastanka incidentne situacije, kako bi se stekla obveza kod
vozača, kao i sama vozačka kultura o ujednačenom načinu
postupanja vozača.

Uvodi se novi pojam koji označava potpuno automatizirano vozilo
(potpuno automatizirano vozilo bez upravljača), kako bi se u
praksi mogla prepoznati razlika od vozila koja imaju ugrađene
sustave za pomoć vozaču (djelomično automatizirano vozilo), te se
propisuje sankcija za vozače koji koriste djelomično
automatizirano vozilo na način da ne sjede na vozačkom sjedalu za
vrijeme vožnje te nisu u mogućnosti reagirati u nepredviđenim
slučajevima. Inače, po Zakonu automatizirano vozilo je vozilo
koje koristi hardver i softver za kontinuiranu potpunu dinamičku
kontrolu vozila (potpuno automatizirano vozilo bez upravljača).

Omogućava se vozačima B kategorije upravljanje motornim
triciklima na području Republike Hrvatske. Izmjenama i
dopunama ZSPC-a želi se smanjiti administrativno i financijsko
opterećenje vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja.
Temeljem toga omogućuje se vozačima koji imaju privremenu
nesposobnost za sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog
zdravstvenog stanja, na rok ne duži od šest mjeseci da ne moraju
obavljati ponovni liječnički pregled čime se vozače manje
financijski opterećuje i oslobađa od dodatnog obavljanja
zdravstvenih pregleda. Za vrijeme trajanja nesposobnost za
sigurno upravljanje vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja
vozača, isti ne smije vozilom sudjelovati kao vozač u prometu na
cesti.

Također, olakšava se rad liječnika na način da uz upozorenje
vozaču koji ima privremenu nesposobnost za sigurno upravljanje
vozilima zbog trenutnog zdravstvenog stanja, na određeni rok, a
najduže 6 mjeseci o tome obavijeste policijsku upravu ili
postaju prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog
boravišta, školovanja, odnosno privremenog ili stalnog boravka
vozača na način da obavijest upisuju u Centralni zdravstveni
informacijski sustav Republike Hrvatske i time smanje
administrativne postupke slanja pisanih obavijesti Ministarstvu
unutarnjih poslova.

Ukidaju se registarske pločice s crvenim i zelenim brojkama i
slovima budući s aspekta sigurnosti prometa na cestama za istima
ne postoji potreba. Usklađuju se i ujednačavaju sankcije
koje se propisuju sukladno ovom Zakonu za ponavljanje prekršaja
(recidivizam) prema svim vozačima jednako, bez obzira na državu
izdavanja vozačke dozvole.

Povezani sadržaj
Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije