Međimurski demokratski savez nastavlja sa svojim aktivnostima kako bi upozorio na prometnu izoliranost Međimurske županije u odnosu na grad Zagreb, a time i ostale dijelove Republike Hrvatske, što je posebno izraženo u željezničkom prometu
U ponedjeljak, 07. lipnja 2021. g. predstavnici MDS-a,
predsjednik Željko Pavlic, Božidar Benković i Ivan
Pavlic, uputili su se prvim jutarnjim vlakom u 4:18 iz
Kotoribe do Zagreba, kako bi Ministarstvu mora, prometa i
turizma dostavili dopis za ministra Olega
Butkovića, s molbom da se počinje rješavati pitanje
prometne izoliranosti Međimurja, ali i ovog dijela Republike
Hrvatske.
Predsjednik MDS-a Željko Pavlic komentirao je ovu inicijativu, uz
poziv novoizabranim županima iz Međimurske, Varaždinske i
Krapinsko-zagorske županije da se pridruže ovoj
inicijativi.
‘Željeli smo zorno pokazati koje teškoće imamo mi u
Međimurju u prometnoj povezanosti sa Zagrebom, pogotovo u
povezanosti željezničkim prometom. Naime, ako želimo obaviti neki
posao u Zagrebu, moramo iz Kotoribe krenuti u 4.18, iz Čakovca u
4.58, presijedati u Varaždinu, kako bi stigli u Zagreb u 7:49
poslije 3:31 minuta vožnje. U povratku je situacija ista, znači
da na prijevoz do Zagreba i natrag moramo utrošiti više od 7 sati
vožnje, a u pitanju je udaljenost od Kotoribe do Zagreba od 145
kilometara. U vrijeme kada se u svijetu takva udaljenost
vlakovima prelazi mjereći u minutama, mi ovu udaljenost prelazimo
mjereći u satima. Stanovnici Međimurja tako ne mogu
koristiti sve benefite koje im pruža blizina Zagreba;
zdravstvo, obrazovanje, kultura, sport.., a poduzetnici blizinu
tako velikog tržišta. To će biti moguće jedino kada će putovanje
do Zagreba biti unutar jednog sata.’
DOPIS PRENOSIMO U CIJELOSTI:
Poštovani gospodine ministre,
dopustite mi da Vam u kratkim crtama ukažem na jedan bitan
problem, vezan uz djelatnost Vašeg ministarstva, a na koji
Međimurski demokratski savez ukazuje već jedno vrijeme, a to je
slaba prometna povezanost, tu prvenstveno mislim na željeznički
promet, Međimurske županije, ali i Varaždinske i
Krapinsko-zagorske županije, sa gradom Zagrebom, a time i sa
ostalim dijelovima Republike Hrvatske.
Naime, dovoljno je pogledati u vozni red i uvjeriti se u
slabu povezanost Međimurske županije sa gradom Zagrebom, a radi
se o udaljenosti od stotinjak kilometara. Prema voznom redu prvi
vlak iz polaznog kolodvora Kotoriba kreće ujutro u 4:18 i vozi do
Varaždina u koji stiže u 5:08, slijedi presijedanje u drugi vlak
koji kreće u 5:26, a stiže u Zagreb u 7:49. Dakle ukupna vožnja
od 116 kilometara traje 3:31 minuta. Kotoriba ima samo jednu
direktnu vezu do Zagreba, vlak koji polazi u 18:18 i stiže u
Zagreb u 21.57, dakle vozi 3:39 minuta. U povratku je situacija
identična.
Dakle, u vrijeme dok u Europskoj uniji vlakovi udaljenosti
kao što je ona između Kotoribe i Zagreba prevaljuju mjereći u
minutama, mi i dalje te udaljenosti mjerimo u satima. Time su
stanovnici Međimurske županije, koja ima 112.000 stanovnika,
Varaždinske, 176.000 stanovnika i Krapinsko-zagorske županije,
129.000 stanovnika, u velikoj mjeri uskračeni za kvalitetnu i
brzu vezu sa gradom Zagrebom i sa svim uslugama koje pružaju
institucije koje su smještene u njemu; medicinske, zdravstvene,
gospodarske, obrazovne, kulturne, sportske…
Na cijelu ovu problematiku ukazali smo i na 19. Sjednici
Skupštine Međimurske županije, u rujnu 2020. godine, kada je
Skupština Međimurske županije, na prijedlog vijećnika Željka
Pavlica – MDS, usvojila Zaključak kojim se poziva HŽ
Infrastruktura da u narednim godinama osigura dostatna sredstva
za obnovu i redovito održavanje mreže pruga i pružne
infrastrukture na području Međimurske županije, te za obnovu,
modernizaciju i elektrifikaciju cijele dionice pruge
ZAPREŠIĆ-NOVI MAROF-KOTORIBA.
Navedenim Zaključkom htjelo se potaknuti HŽ na pokretanje
ulaganja u pružnu infrastrukturu na podrjučju Međimurske županije
koja je zbog neodržavanja u katastrofalnom stanju i kao takva
prijetnja putnicima, a također smo upozorili i na prometnu
izoliranost Međimurja prema ostalom dijelu Hrvatske, jer je pruga
na dionici prema Zagrebu, preko Novog Marofa, također u lošem
stanju, vlakovi voze minimalnim brzinama, pa putovanje od
Kotoribe do Zagreba traje 3 sata i 39 minuta.
Također, na 21. Sjednici Skupštine Međimurske županije
vijećnik Željko Pavlic – MDS postavio je pitanje HŽ
Infrastrukturi, koji su radovi na obnovi pruge i
infrastrukture,vezani uz Međimurje, predviđeni u 2021. godini i u
narednim godinama i kolika su osigurana sredstva za tu
namjenu?
U odgovoru, koji je dosta neprecizan, HŽ Infrastruktura prvo
navodi da su u tijeku aktivnosti na izradi studijske
dokumentacije za Projekt povezivanja željeznicom unutar
funkcionalne regije Središnje Hrvatske – Lepoglavska spojnica, za
koji je sklopljen Ugovor sa izrađivačima studijskog dijela
dokumentacije u vrijednosti od 6,2 milijuna kuna. S obzirom da u
odgovoru nije navedeno kolika će se sredstva uložiti u obnovu
postojeće pruge prema Zagrebu, via Novi Marof, možemo zaključiti
da do ulaganja i obnovu te pruge neće doći. S obzirom da je
početak radova na Lepoglavskoj spojnici predviđen za 10 godina,
što je izjavio predsjednik Vlade RH Plenković za vrijeme svojeg
nedavnog boravka u Čakovcu i Varaždinu, Međimurce čekaju još
godine teškoća u komunikaciji sa svojom glavnim gradom i ostalim
dijelovima Hrvatske, a Međimurje i dalje ostaje u prometnoj
izolaciji.
Poštovani gospodine ministre,
s obzirom da su najavljena velika ulaganja u Hrvatske
željeznice, u novogradnje i obnove i rekonstrukcije, slobodni smo
vas zamoliti da razmotrite i ulaganja i u obnovu pruge od
Kotoribe do Čakovca, naše najstarije pruge, i dalje preko
Varaždina, Novog Marofa, Zaboka do Zagreba. Točnije do Zaboka,
jer je dio te pruge do Zagreba već u obnovi. Također, predlažemo
i promjenu kategorizacije pruge od Čakovca, Varaždina do Zaboka
iz lokalne u regionalnu, jer ova pruga povezuje 3 regije sa
gradom Zagrebom. Znamo da je u pripremi izgradnja “Lepoglavske
spojnice”, ali stanovnici ovog dijela Republike Hrvatske nemaju
10 godina vremena kako bi mogli koristiti sve benefite koje im
pruža blizina Zagreba, a poduzetnici blizinu tako velikog
tržišta. To će biti moguće jedino kada će putovanje do Zagreba
biti unutar jednog sata.
Samo tako se može ostvariti i osnovni cilj Strategije
prometnog povezivanja Republike Hrvatske (2014. – 2030.) u kojoj
se naglašava: željeznički sektor mora biti u funkciji
gospodarsko-socijalnog objedinjavanja hrvatskog prostora.
(Objedninjavanja, a ne izolacije.)
Poštovani gospodine ministre,
zahvaljujemo vam na pažnji, a otvoreni smo po potrebi za
kontakt.
U Čakovcu, 04. 06. 2021. g. Predsjednik MDS-a:
Željko Pavlic