Tuning auta prije dvadesetak godina bio je iznimno popularan. S vremenom se broj ljudi koji 'uljepšavaju' ili 'poboljšavaju' svoje automobile kod raznih poznatijih i manje poznatih tunera jako smanjio
S jedne strane, proizvođači su počeli raditi atraktivnije i brže
aute, a s druge vlasnici su shvatili da im tuning nerijetko može
donijeti štete ili smanjiti kasniju prodajnu cijenu vozila. Kad
auto izgleda ‘nabrijano’, budući kupac će u 99 posto slučajeva
misliti da je prethodni kupac s njime divljao i vjerojatno ga
nekoliko puta razbio. Tuning auta nije za svakoga, no oni koji se
i danas odlučuju na taj zahvat, trebali bi u obzir uzeti velike
greške koje mogu pritom napraviti. Portal oryx-asistencija.hr donosi deset najčešćih
grešaka kada je u pitanju vizualni tuning, ali i prepravke na
kotačima, ovjesu i pogonskom sustavu.
1. Spuštanje auta
Da, spušteni auto izgleda bolje i opakije, na idealnoj podlozi je
možda i brži, no za to potpuno žrtvujete komfor. Auto će biti
izuzetno neudoban, penjanje na rubnike ili prelazak preko
‘ležećih policajaca’ postat će muka, a ovjes neće imati
skoro nikakav hod. Stoga će i gume strugati po blatobranu. Jedini
način pametnog spuštanja auta je u kombinaciji sa zračnim ovjesom
kada se visina auta može regulirati po potrebi.
2. Krute opruge
Tuning auta često uključuje i kruće opruge. Krute opruge na
savršenoj podlozi, primjerice na trkaćoj stazi, imaju prednosti.
Poboljšavaju prianjanje auta i smanjuju naginjanje u zavojima,
između ostalog. No na javnim cestama, posebno onima u Hrvatskoj,
krute opruge su loš izbor. Auto će biti neudoban i poskakivat će
što znači i lošiju trakciju na podlozi. Na klasičnim cestama
mekše opruge osiguravaju bolje prianjanje.
3. Preveliki kotači
Ugradnjom prevelikih kotača s vrlo niskoprofilnim gumama
vjerojatno ćete upropastiti udobnost. Takvi kotači nisu baš za
svaki auto i ovjes. Guma također filtrira neravnine i sastavni je
dio onoga što jamči komfor u autu. Također, veće gume znače i
veće naplatke a to znači da su naplatci u pravilu veće mase. Zbog
toga će ubrzanja biti lošija, a potrošnja goriva veća. Veća masa
na kotačima više će opterećivati i ovjes i pridonijeti njegovom
bržem trošenju ili oštećenju.
4. Preširoke gume
Dimenzije guma na automobilima su takve kakve jesu zbog toga što
je to proizvođač odredio nakon mnogo testiranja. Nisu stavili uže
gume zato da bi uštedjeli, već zato što je takva guma idealna za
auto. Ne stavljajte šire gume od onih koje su predviđene.
Povećate li snagu motora šire gume imaju opravdanje, no morate
imati na umu da to znači i veću masu što pogoršava performanse i
povećava potrošnju goriva. Također, šira guma je skuplja i brže
se troši zbog veće razlike u brzini vrtnje vanjskog i unutrašnjeg
ruba u zavojima.
5. Negativni nagib kotača
Kad je u pitanju tuning auta, često se koristi i negativni nagib
kotača koji će u teoriji pružiti bolje prianjanje na cestu. No
ako je on prevelik (npr. toliko velik da je vidljiv golim okom)
smanjuje se površina kojom guma dodiruje površinu i gubi
prianjanje. Osim toga, gume će se neravnomjernije trošiti.
6. Karoserijske promjene
Većina modernih auta savršeno je aerodinamički optimizirana nakon
stotina sati testova u aerodinamičkim tunelima. Ne vjerujte
tvrdnjama tunera da će ugradnjom njihovog dijela vaš auto imati
bolje aerodinamičke karakteristike. Najčešće su ti razni
spojleri, blatobrani i drugi dodaci samo vizualni ukrasi koji na
kraju pogoršavaju aerodinamiku. U pogledu prianjanja donose malo
ili ništa, ali zato kvare aerodinamiku što znači veću potrošnju
goriva i veću, nerijetko iritirajuću buku vjetra. Nerijetko
pogoršavaju aerodinamiku toliko da auto više nije tako stabilan
pri većim brzinama kao što je bio. Zato treba odabrati samo
karoserijske dodatke renomiranih proizvođača koji su opsežno
testirani. No ni to ne znači da će biti bolji od originala
(štoviše najčešće nisu).
7. Nestručna modifikacija ECU-a (mapiranje radi povećanja
snage)
Snaga se danas na modernim autima povećava reprogramiranjem
ECU-a, glavnog kompjutera automobila. Ako tako nešto radi
nestručni ‘tuner’, može napraviti veliku štetu i malo koristi.
Snaga može biti veća no mnogi drugi detalji će biti lošiji nego
kod originala. Auto može više dimiti što će dovesti do kvara
sustava pročišćavanja ispušnih plinova, naprezanje motora bit će
veće od predviđenog i može doći do velikog kvara. Također, auto
će biti neugodniji za svakodnevnu vožnju. Čak iako su sve
promjene napravljene stručno ostaje jedan problem – povećana
potrošnja.
8. Krivi ispušni sustav
Kod automobila s turbopunjačem ispušni sustav ne može biti
previše otvoren jer turbina osjetno smanjuje brzinu ispušnih
plinova. No kod atmosferskog motora treba biti izuzetno oprezan.
Previše otvoren ispuh može dovesti do većeg opterećenja ispušnih
ventila i pada snage motora. U najgorem slučaju može doći i do
ozbiljnog kvara. Također, ispušni sustav će relativno brzo
‘pregorjeti’.
9. Krivi filter zraka ili njegovo potpuno
uklanjanje
Uklanjanjem filtra zraka ili odabirom nekog
‘protočnijeg’ svakako ćete povećati snagu motora, no
odaberete li loš filter (ili takozvani fake filter) ili ga pak
potpuno uklonite, ostat ćete bez vrlo važne funkcije, a to je
filtriranje zraka. U motor, a posredno i u ulje će ulaziti
nečistoća što će rezultirati povećanim trošenjem cilindara,
klipova i drugih komponenti motora.
10. Ne zaboravite na kočnice
Ako osjetno povećate snagu auta trebali biste mu ugraditi i bolje
kočnice. Postojeći kočioni sustav vjerojatno nije namijenjen za
tolika naprezanja koja izazivaju veće brzine koje postiže
snažniji auto. Zbog toga lako može doći do pregrijavanja kočnica
prilikom agresivne vožnje, a koliko to može biti opasno ne
trebamo dodatno objašnjavati.