Većinu kvarova koji uzrokuju glavobolju može se izbjeći redovitim servisiranjem, ali ima i onih na koje vlasnik nikako ne može utjecati svojim ponašanjem i vozačkim navikama
Kvarovi i njihovi popravci vječna su tema svih
vlasnika osobnih automobila, ali i onih koji se to tek pripremaju
postati. Čak i oni koji se voze u novim ili barem novijim
vozilima strahuju već i na sami spomen rasprave o najskupljim
autodijelovima i najzahtjevnijim popravcima, a za one čiji su se
automobili približili hrvatskom starosnom prosjeku (prema
posljednjim dostupnim podacima 12,6 godina) ili su ga već i
prebacili, ovakve i slične priče gotovo da postaju tabu tema. A
ne bi smjele biti, baš kao što o njima na vrijeme moraju
razmišljati i oni koji se tek pripremaju na nabavku rabljenog
auta, piše portal revijahak.hr.
Zato nikad nije zgorega ponoviti neke od najskupljih kvarova koji
mogu zadesiti vlasnike osobnih automobila. Elektronika,
zamašnjak, injektori, pumpe goriva…, sve su to dijelovi koji vas
brzo mogu olakšati za iznose koji lako premašuju visinu prosječne
hrvatske plaće. No i takve situacije mogu izgledati kao kamilica
u odnosu na one doista skupe, za koje ovdje donosimo samo
nekoliko primjera. Neke od njih su očekivane, a neke baš i ne.
Motori
Havarija motora ultimativna je noćna mora svakog vlasnika
automobila, bez obzira na to vozio on stariji i jeftiniji ili
noviji i skuplji automobil. U pozadini ovakvog problema u slučaju
neodgovarajućeg održavanja često se nalazi zupčasti remen: ako se
ne mijenja na vrijeme, njegovo pucanje prouzročit će poznati
horor scenarij, s udaranjem klipova u ventile, a ovisno o
konkretnom slučaju i oštećenjem vodilica i dosjeda, kao i klipova
i same glave motora. U svakom od navedenih slučajeva nesretni
vlasnik može računati s desetak tisuća kuna štete već u startu,
što u praksi znači da je ponekad isplativije i jednostavnije
zamijeniti čitav motor. Dakako rabljenim, a ne novim, jer bi u
suprotnom popravak mogao stajati više od vrijednosti cijelog
vozila. Dakle, s velikim servisom baš nikad se ne treba igrati
niti ga odgađati.
Mjenjači
Automatski mjenjači nekad su bili rijetkost, no danas su
svakodnevica za sve veći broj vlasnika osobnih automobila.
Poznajemo ih nekoliko vrsta, od klasičnih, preko onih
kontinuirano promjenjivih prijenosnih omjera (CVT), do brzih i
učinkovitih te sofisticiranih mjenjača s dvije spojke (DCT, PDK,
EDC…). I svima je njima, osim komocije samog korištenja u
svakodnevnim vožnjama, zajednička još jedna stvar: dođe li do
ozbiljnih problema, popravci su vrlo skupi te se u slučaju da
ostanu ispod deset tisuća kuna vlasnik gotovo može smatrati
sretnikom. Jer ponekad popravci nisu mogući, nego je jedino
rješenje zamjena cijelog sklopa, što se u slučaju repariranog
može brojiti u desecima tisuća kuna, a novog mjenjača ponekad i
više od 100.000 kuna! Uzroci kvara, recimo i to, često leže u
nedovoljnoj količini ulja u mjenjaču, odnosno njegovoj
nepravovremenoj promjeni i ulasku metalnih strugotina u sami
sklop. Dakle, opet u neredovitom servisiranju.
Diferencijali
Isto vrijedi i za još jedan vitalni sklop automobila, bez kojeg
vožnja kakvu poznajemo i u kojoj uživamo svakoga dana ne bi bila
moguća. Diferencijal, čija je zadaća da omogući okretanje kotača
na istoj osovini različitim brzinama, baš kao i gore spomenuti
dijelovi za svoje normalno funkcioniranje zahtijevaju
odgovarajuće podmazivanje. To znači da je ključ za miran san u
najvećem broju slučajeva i ovdje redovito servisiranje, odnosno
zamjena ulja u propisanim intervalima. Pa i češće, posebno ako se
radi o službenim vozilima koja se nerijetko eksploatiraju više i
teže od privatnih, no to ne bi trebao biti problem jer je ovdje
riječ o doista malim troškovima koji se broje u stotinama kuna. U
suprotnom, ako popravak nije moguć, a vlasnik ima tu nesreću da
ne može ništa odgovarajuće pronaći ni na autootpadu, bit će
osuđen na kupnju novog diferencijala. To bi ga u konačnici opet
moglo stajati vrtoglave iznose, jer se ovisno o modelu iznosi
mogu kretati oko 30, 40, pa i 60 i više tisuća kuna.
Kompresori klime
Za razliku od motora i mjenjača, bez klima-uređaja se u osobnom
automobilu može živjeti, barem teoretski. No takav stav, ako ga
je netko i voljan braniti, obično se počinje topiti s prvim
zrakama sunca, a nakon što se temperature približe oznaci od 30
stupnjeva Celzijevih, zazvone sva zvona na uzbunu. Ako je problem
jedan od onih očekivanih, poput primjerice nedostatne razine ulja
ili plina u sustavu, što se neizostavno događa s vremenom i
eksploatacijom, rješenje je relativno jednostavno i financijski
prihvatljivo. Provjera pritiska, izvlačenje ostataka starih
tekućina i nadopuna novima te zamjena filtra i dezinfekcija
dovoljni su u većini slučajeva, kad se sustav klimatizacije
održava redovito. No ako dođe do većih problema, poput potpunog
začepljenja sustava, u najgorim slučajevima bit će nužna
kompletna zamjena kompresora, a takva operacija zna stajati i
više od deset tisuća kuna.
Zračni jastuci
Za razliku od gore navedenih primjera, zračni jastuk u automobilu
ne ovisi o redovitom održavanju i neće se pokvariti sam od sebe,
ali potreba za njegovom zamjenom svakako spada među najskuplje
izdatke s kojima se može suočiti vlasnik osobnog automobila.
Jastuke, dakako, treba zamijeniti novima ako je došlo do
aktivacije originalnih, dakle u slučaju sudara, što već samo po
sebi znači da će troškovi u tom slučaju biti pozamašni. No bez i
da u računicu ovdje ubacimo sve ostale dijelove koji su stradali
u udesu, već i airbag sam po sebi, ako je recimo vozač sam
izazvao nesreću i nema kasko, izazvat će popriličnu glavobolju.
Jer ovaj se dio nikad ne mijenja sam, nego u računicu treba
uključiti i dijelove ili cijelu armaturu, pojaseve, senzore i
upravljačku jedinicu, što također gotovo nikad ne stoji manje od
deset, a može se popeti i do 40 ili 50 tisuća kuna.
Radari tempomata
Sofisticirani moderni automobili nakrcani su raznim sustavima
pomoći, poput radara za održavanje sigurne udaljenosti od vozila
ispred. No to ne znači automatski i da su oni imuni na sve vrste
situacija u prometu pa se tako, primjerice, može dogoditi da ih
oštetite već pri malim brzinama na parkingu. A to onda, dakako,
znači da ih morate zamijeniti novima, jer je sasvim jasno kako
popravak u takvim slučajevima u pravilu nije moguć. Osim toga,
baš kao što je to slučaj kod zračnih jastuka, treba znati da
zamjena samog radarskog sustava u nekim slučajevima nije moguća,
nego sa sobom, ovisno o marki i modelu, povlači i posebne držače,
maskice, upravljačku elektroniku… Stoga nije rijetkost da ovakvi
zahvati vlasnika brzo mogu olakšati za 20, 30, pa i više desetaka
tisuća kuna.