SUSRET S POVODOM

NIVES KOCIJAN Strukovna učiteljica frizerstva Gospodarske škole Čakovec došla do zvanja izvrsnog savjetnika!

Uz stručni postulat 'gledaj, uči i kreni' na putu dugom 26 godina došla je do zvanja izvrsnog savjetnika!

Odrastala je u frizerskom salonu svoje majke i tu kreću njezini prvi počeci.

– Ona me vrlo rano vodila na seminare i natjecanja, slala me na praksu u druge salone da vidim razliku, prednosti, nedostatke, pozitivno i negativno. Iz tih razloga danas bolje razumijem učenike po pitanju prakse u obrtu – kaže naša sugovornica koja se kasnije educirala diljem Europe. Ona je Nives Kocijan, strukovna učiteljica frizerstva Gospodarske škole Čakovec koja je došla do zvanja izvrsnog savjetnika.

>> NAJVIŠE ZVANJE Nives Kocijan prva izvrsna savjetnica u Gospodarskoj školi Čakovec

A sve je počelo…?

Kada je Srednju strukovnu školu za zanimanje frizer (četverogodišnji program) završila 1993. u Varaždinu. Nije stala na tome pa pedagošku psihološku izobrazbu stiče na Filozofskom fakultetu u Zagrebu 1996., majstorski ispit polaže 1997., a stručni ispit za zvanje strukovna učiteljica frizerstva 1998. godine. Preddiplomski stručni studij za zvanje stručna prvostupnica predškolskog odgoja završila je 2009. godine na Učiteljskom fakultetu u Čakovcu. U zvanje mentora napredovala je 2011., u zvanje savjetnika 2015. te u zvanje izvrsnog savjetnika krajem 2020. godine.

– Odrastala sam u frizerskom salonu svoje majke i tu kreću moji prvi počeci. Ona me vrlo rano vodila na seminare i natjecanja, slala me na praksu u druge salone da vidim razliku, prednosti, nedostatke, pozitivno i negativno. Iz tih razloga danas bolje razumijem učenike po pitanju prakse u obrtu. Nakon srednje škole kraće vrijeme radila sam u frizerskom salonu varaždinskog kazališta gdje sam polagala završni ispit te mi je tamo ponuđeno radno mjesto.

Istim sam bila oduševljena jer se u kazalištu radilo sve ono što se nije u salonima. Tu su moja znanja i ideje bile prepoznate. No obzirom na jedno ne baš pozitivno iskustvo iz osnovne škole stalno sam govorila da ću upisati Pravni fakultet u Zagrebu. Odlazim na prijemni, ali ne prolazim radi nedostatka predznanja iz strukovne škole. U fazama pripreme da na prijemni otiđem iduće godine, nailazim na natječaj objavljen u listu Međimurje za radno mjesto nastavnika frizera u Gospodarskoj školi Čakovec. Na isti se javljam, budem primljena, još sam tu i ne pomišljam na promjenu. Isječak iz novina još uvijek čuvam, kao i prvu platnu listu – prisjeća se.

Od kada datira Vaš dolazak u odgojno-obrazovnu instituciju i što Vas je u nju privuklo ?

– U školu dolazim 1994. godine kada me zapošljava me ondašnji ravnatelj Petar Novački koji mi je time iskazao povjerenje. Vjerujem da sam opravdala njegovu odluku – kaže sugovornica i nastavlja: – Privuklo me da nastojim svojim djelovanjem promijeniti ono što sam već vrlo rano smatrala da nije baš najbolje u obrazovanju frizera i da radim s učenicima na drugačiji način. Da im pružim sve ono što ja u svom obrazovanju nisam dobila; poticaj, inovativnost, promidžbu i najvažnije puno praktičnog rada i vježbi. Ne držim se onog gledaj i uči već gledaj, uči i kreni.

S učenicom državnom prvakinjom u disciplini frizerstvo

Kako je tekla nužna i daljnja stručna edukacija?

– Od kada sam se zaposlila početne edukacije pohađala sam u Mona Lisi u Zagrebu koja je bila prva frizerska akademija u nas. Odlazila sam na njihove edukacije više puta godišnje. Jedanput godišnje odlazila sam u ondašnju Iliriju u Ljubljanu, tehnike bojenja kose učila sam u Berrywell akademiji u Njemačkoj, pohađala seminare u Austriji, Londonu, Bologni i Pragu.

Danas se educiram gotovo svakodnevno, doduše virtualno u organizaciji  Agencije i Ministarstva. Radionice i predavanja i sama vodim te sam često predavač na webinarima, konferencijama, što me posebno veseli jer mogu podijeliti primjere dobre prakse – iznijela je edukativni put.

Radionica kreativnog šišanja

Poučavati učenike za frizere je široki pojam. Što bi po završetku školovanja morao znati učenik koji je “prošao kroz Vaše ruke”?

– Učenik bi trebao znati sva osnovna, temeljna znanja i raspolagati praktičnim vještinama koja obuhvaćaju tretmane kose, vlasišta, lica i noktiju. Naravno i puno širi spektar od toga: imati razvijene komunikacijske vještine, odgovornost prema radu i postavljenim zadacima, razvijene organizacijske sposobnosti, kontinuirano se usavršavati, ulagati u sebe.

Nakon završetka srednje škole počinje nadogradnja i dodatna edukacija i usavršavanje stečenih temeljnih znanja svakog učenika. Voljela bi da učenici, budući frizeri, porade na dignitetu frizerske struke. Ona to zaslužuje – njezina je poruka.

Predavačica

Za postizanje toga je potreban rad i trud?

– Osim rada i truda, potrebno je strahovito puno volje, upornosti, vježbe, edukacije, odricanja, vremena, istraživanja, aktivnosti. Potrebno je i jako puno strpljivosti. Svaki će se nastavnik u tome prepoznati.

Što u svom zvanju smatrate najzahtjevnijim?

– Generacije su danas slobodnije, otvorenije, još uvijek sami sebe preispituju, pronalaze se na neki način. Možda ipak, mislim da je najzahtjevnija komunikacija i povjerenje. Učenicima danas nije dovoljno da ste im samo nastavnik, razrednik, već puno, puno više. Važno je znati im se približiti ne samo svojim radom već i odnosom – drži sugovrnica.

Postoji li selekcija kod odabira za zvanje frizerke?

Nives će o tome detaljno: – Selekcija postoji. Tu prednjači, još uvijek, uspjeh iz osnovne škole što po meni nikako nije dovoljno. Smatram da bi prije upisa učenici trebali proći jednu vrstu testiranja gdje bi se vrednovala njihova komunikacija, interes, fina motorika ruku, odnos prema modi, stilu i sl. Mlade djevojke jako malo znaju o tom zanimanju. Nije sve u uljepšavanju i snovima otvaranja vlastitog salona. Kada u školi vide da je zanimanje zahtjevno, da treba učiti, raditi, stajati, kupiti pribor za rad, dovoditi modele na praktične vježbe, shvate da je ili odabir zanimanja za njih prezahtjevan ili možda to zanimanje ipak nije njihov prvi odabir.

U uobičajenoj radnoj atmosferi

Očito je da to zvanje voli ženski spol, s kakvim predispozicijama dolaze?

– Učenici koji nam dolaze u frizere različiti su. Već nakon prvih praktičnih vježbi lako je prepoznati njihove afinitete. Kod pojedinih odmah vidite potencijal, a ima i onih kojima treba puno pomoći i dati im priliku. Važne predispozicije za frizera su preciznost, urednost, komunikativnost, snalažljivost, osjećaj za boje, oblik, kreativnost i volim istaknuti samokritičnost – stručna je i životna poruka.

Čuli smo da su vam učenici motivacija za rad?

O tome će iskreno: – Apsolutno. Zadovoljan nastavnik je motiviran nastavnik. Motivacija je kada vidite kod učenika želju, upornost, napredak. Učenicima prvenstveno morate biti interesantni i zanimljivi u predavanjima, pravedni, dosljedni, postaviti im jasna pravila. Morate biti educirani, inovativni, pokretači. Odlični praktičari, demonstratori. Učenicima originalni na njihov način. Kada oni to prepoznaju sve je puno lakše.

A kako ih Vi motivirate?

– Baš sam nedugo na stručnom skupu održala predavanje na temu motivacije učenika. Puno je lakše raditi sa motiviranim učenicima jer kad su motivirani doživljavaju veći uspjeh. Svaki učenik je različit, posjeduje vlastita životna iskustva, različitih je intelektualnih sposobnosti, interesa, navika i ambicija od ostalih učenika u razredu. Ja nastojim prvo ustanoviti interes učenika, dopustim nam da zajedno učimo kroz pogreške, nastojim primjenjivati kreativan pristup i uvijek ostaviti dozu neočekivanog i nepoznatog. Učenika je puno, a vi ste u razredu sami s one druge strane školske klupe.

U ulozi nacionalne sutkinje na natjecanju

Postali ste izvrstan savjetnik. Kako je tekao put do tog prestižnog zvanja?

Put dugačak 26 godina. I još uvijek putujem. Da bih u isto zvanje mogla napredovati morala sam uz odgovarajuću razinu i vrstu obrazovanja ispuniti i niz drugih uvjeta koji uključuju kontinuirani profesionalni razvoj, prethodna napredovanje u zvanje mentora i savjetnika, broj bodova prikupljenih iz kategorija koje uključuju natjecanja, predavanja, edukacije, objavu nastavnih materijala, rad u projektima, rad na unapređenju rada škole i unapređenju sustava obrazovanja.

Osim navedenog postupak napredovanja ima svoj tijek: od podnošenja zahtjeva Agenciji, preko Povjerenstva za napredovanje do Stručnog povjerenstva. Napredovanje u zvanje izvrsnog savjetnika ne doživljavam kao nešto posebno, pompozno već je to samo potvrda mog rada – ponosno će.

Što je preduvjet za uspjeh nastavnika, a potom i učenika?

Za ovaj savjet je rekla: – Nema tu posebnog recepta. Sve kreće od osobe same. I kod nastavnika  i kod učenika. Smatram da su neki od preduvjeta s obje strane interes, upornost, motivacija, postavljeni cilj. Uvijek krećem od neke svoje filozofije. Postavim si pitanja: što očekujem od svojih učenika, što oni očekuju od mene. Često pitam učenike: kako bi i na koji način oni poučavali, što smatraju dobrim, što bi promijenili, kako, zašto? Njihovi odgovori pomažu mi u radu.

Koliko škola ima stručnih nastavnika frizerske struke i koliko učenika Vi poučavate?

– U školi smo dvije nastavnice frizerske struke. Obje poučavamo sve učenike u sva tri razreda frizera. Moja su područja praktična nastava u školi, tehnološke vježbe i tehnologija frizerstva. Ukupno imamo 33 učenika u sva tri razreda frizera.

Voditeljica Stručnog vijeća

Zvanje je to koje traži stalne novine. Gdje iz crpite teoretski, a gdje praktično?

– Noviteti su svuda oko nas samo treba širom otvoriti oči. Teoretski i praktično digitalnih je materijala napretek, a opet sve dalje je  interes, trud, traženje, uporna vježba. Ideje kod mene uvijek postoje. Za natjecanja, bojenje kose, reviju frizura, oslikavanje lica. Stalno nešto dodajem, kreiram, osmišljavam, nudim učenicima kako bi im školovanje bilo interesantno. Trenutno mi nedostaje praktična edukacija i putovanja- kaže iskreno, ali i poučno.

Ponos u zvanju?

– Ponosna sam kad moj rad, interes, ustrajnost i rezultate prepoznaju učenici, kolektiv i struka. Zadovoljna sam kada dijelim primjere dobre prakse i kada iste prihvate i u svom radu primijene ostali nastavnici struke. Najponosnija sam ipak kada sjedim u prvim redovima nekih od seminara za frizere i učim od onih učenika koje sam nekad i sama poučavala. To me baš dirne. Ponosna sam i kada mi se jave oni učenici koje sam slala na dopunski rad i kad mi vele “vrijedilo je”. To je neprocjenjivo. Meni ponos i opet nova motivacija.

Sasvim osobno, Vaše frizure su djelo…?

– Friziraju me moji bivši učenici, danas kolege i kolegice od kojih danas ja učim. Posjet njihovim salonima neprocjenjiv je po pitanju frizerske usluge, razmjene iskustava,  a često to bude samo dolazak na kavu uz razgovor sasvim normalnih, svakodnevnih životnih priča. Svojevrsna mi je to terapija – zadovoljno će s dozom ponosa.

Uvijek modno usklađena

Imate li u tome povjerenje u učenike?

Nives će iskreno:- Povjerenje mora biti obostrano. Ne samo između nastavnika i učenika nego puno šire. Svi smo mi bili učenici, imali pogreške u radu i na njima učili. Važno je biti samokritičan i nastojati kvalitetu rada dovesti do savršenstva. Brzina rada dolazi s vremenom. Poznata sam po tome da sve mora biti, rekle bi učenice “tip-top”. Precizno, uredno, temeljito.

Rekli ste da Vas pokreću učenici. Kada i kako?

– Učenici me pokreću na razne načine. Trenutno su mi najjači pokretač “moje cure” iz 2.fk kojima sam razrednica. Generacija za poželjeti. Odgovorne, zainteresirane, vesele, spremne pomoći, s prosjekom ocjena razreda iznad 4,00. Užitak mi je raditi s njima. Pokreću me kad mi pošalju poruku, pitaju kako sam, kada me zagrle jer sam bila tu u njihovoj blizini kad im je bilo teško. Naučila sam da su obične stvari u životu najveći pokretač. Pokrenu me kad imaju ideje, prijedloge vezane uz nastavu, praktične zadatke, kad me oduševe vlastitim kreacijama, kreativnim bojenjem kose, urednim preciznim šišanjem…

Radionica – suvremeni frizerski trendovi

Poznati ste po visokim ciljevima u struci. Navedite neke?

– Jesam. Pred učenike znam postaviti visoke ciljeve. Voljela bi da drže do digniteta svoje struke, da budu inovativni, educirani, temeljiti u svom radu. Voljela bi ih što kvalitetnije pripremiti za tržište rada. Visoki ciljevi daju više rezultata. Ukoliko učeniku dajete više, zauzvrat od njega možete i više tražiti – iskreno će.

A ciljevi i planovi u daljnjem životu, na poslu i privatno?

– Planova imam jako puno no međutim naučila sam da nije dobro previše daleko bilo što planirati. Planovi se izjalove u svega par sekundi. Život je nepredvidiv. Znam sigurno da ću i dalje nastojati dobro raditi u istome zvanju. Planovi privatno? Neka ostanu samo moji. Možda će se tako lakše ostvariti – rekla je kroz topli i iskreni smijeh uz poruku: – Hvala svima koji su kroz čitav moj radni vijek bili uz mene, pomagali mi na bilo koji način i bili podrška, dijelili sa mnom i dobro i loše. Hvala i svim mojim učenicima jer da nije njih, ne bi bilo niti mojih uspjeha. Budite zdravi i sretni, a ostalo kako bude!

Preporučeno
Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije