Hrvatski vozni park polako se elektrificira - registrirano je 45% više auta na struju i 31% hibrida
Prosječna se starost voznog parka u Hrvatskoj u prošloj godini –
u odnosu na 2019. – povećala s 13,83 na 14,18 godina, pokazuju
nam podaci Centra za vozila Hrvatske (CVH). Pritom je 1.594.975
(67,72 posto) vozila staro deset i više godina, no njihov se udio
nije bitno povećao, bez obzira na negativne okolnosti u protekloj
godini, dok se zbog povećanih broja odjava starijih autobusa
smanjila prosječna starost autobusa.
Što se tiče osobnih automobila, tu je postotak starijih deset i
više godina 67,08 posto. Prosječna je starost osobnih automobila
u 2020. godini bila 12,89 godina, dok je u 2019. bila 12,58
godina. Protekle je godine na redovnom tehničkom pregledu
pregledano ukupno 2.195.588 vozila, od kojih je 446.410, odnosno
20,33% prilikom prvog pregleda bilo neispravno. Pritom se
utvrdilo 2.138.069 neispravnosti, a najveći postotak
neispravnosti na sklopovima u odnosu na ukupni broj utvrđen je na
uređaju za kočenje (25,76 posto) i na uređajima za osvjetljavanje
i svjetlosnu signalizaciju (23,83%).
Kod automobila koji su prešli do 50.000 km, ali i onih koji su
mlađi od 5 godina najmanje neispravnosti utvrđeno je kod Mazdi.
Samo kod 2,68 posto Mazdi s manje od 50.000 kilometara i 1,85%
Mazdi mlađih od pet godina pronađena je tehnička neispravnost. U
obje kategorije druga je Toyota s 2,78 posto odnosno 2,50 posto
neispravnih vozila. Kod vozila do 50.000 km iza Mazde i Toyote
slijede Audi, Nissan, BMW, Hyundai i Škoda, a kod auta mlađih od
pet godina Audi, Suzuki, Nissan i BMW. Najviše neispravnosti kod
auta mlađih od pet godina pronađeno je kod Dacije (9,36 posto),
Citroena (5,92 posto), Renaulta, Fiata, Peugeota…
Kod auta starih od 5 do 10 godina najmanje neispravnosti
zabilježeno je kod Volva (6,07%), a slijede Audi, Honda, BMW,
Toyota, Mercedes, Mazda, Volkswagen (7,97%). Najviše neispravnih
u ovoj skupini imaju Chevrolet (18,09%), Fiat, Smart i Dacia. Kod
automobila starijih od 10 godina najmanje neispravnih je Toyota
(20,93%). Slijede Suzuki (21,7%), Honda (21,94%), Mini, BMW,
Volvo, Jeep, Smart, Dacia, Audi, Nissan, Mazda, Mercedes.
Najviše neispravnih u ovoj skupini je Lada, od 2864 neispravnih
je bilo 1178, odnosno 41,13 posto. Zastava je druga na začelju s
37,7% neispravnih – od 2743 pristiglih na tehnički pregled, njih
1034 bilo je neispravno. Slijede Daewoo, Fiat, Kia Renault,
Volkswagen (29,81%)…
Događanja u 2020. imala su znatan utjecaj u mnogim područjima pa
je drastično smanjena i registracija novih vozila, sa 64.348
osobnih vozila u 2019. godini na 36.417 vozila u 2020. Rabljenih
osobnih vozila prošle je godine registrirano 59.190, odnosno
25.723 manje nego godinu prije. Ipak, u 2020. godini zabilježen
je porast broja vozila na električni i hibridni pogon.
Kod osobnih automobila zabilježeno je 1343 vozila na električni
pogon i 8080 na hibridni pogon, uključujući 553 plug-in hibrida,
dok je, primjerice, 2019. godine u Hrvatskoj bilo registrirano
730 električnih automobila, 5547 hibrida i 352 plug-in hibrida.
To znači da je broj auta na struju u samo godinu dana porastao za
45,6%, hibrida za 31,3% te plug-in hibrida za 36,3%. Trend
elektrifikacije dobro prikazuju podaci o registracijama IZ 2014.
godine, kad su u Hrvatskoj evidentirana samo 74 električna
automobila, 873 hibrida i 33 plug-in hibrida.