Čak i ako se ne razumijete u automobile, možete smanjiti mogućnost da vas prevare kad automobil ostavite na servisu. Prije odlaska u servis u knjizi održavanja vašeg automobila provjerite što na njemu treba promijeniti, ovisno o kilometraži automobila
Gotovo da nema vozača koji bar jednom iz servisa – bilo
ovlaštenog, bilo neovlaštenog – nije izašao sumnjajući da je
preplatio obavljene radove ili se pitajući je li na njegovu
automobilu baš trebalo mijenjati sve te dijelove koje mu je
serviser naveo da je promijenio. Prevario te, nema sumnje –
standardna je rečenica jednog vozača drugome, kojom se ovaj prvi
obično želi pohvaliti kako on ima poštenog i dobrog majstora, u
čiji bi servis rado preusmjerio i svoga navodno prevarenoga
prijatelja. No, varaju li, zapravo, hrvatski serviseri vozače?
Postoji li uopće način da vozač razotkrije prijevaru ili, još
bolje, da spriječi da ga prevare kad automobil ostavi na
servisu?
Iz razgovora s vozačima koji baš i nisu uvjereni u poštenje svog
servisera doznajemo da bi se uobičajeni načini prijevare mogli
podijeliti u dvije skupine: naplaćivanje rezervnog dijela koji
nije zamijenjen (ili je zamijenjen, ali dijelom lošije kvalitete
od naplaćenoga) i mijenjanje i onoga što ne treba kako bi se
zaradilo na više (skupljih) radnih sati i na razlici u cijeni
pojedinog rezervnog dijela. Vozači su najčešće uvjereni da im
serviser nije zamijenio filtar ili da im je u automobil utočio
lošije ulje od naplaćenoga. Koji su najčešći načini prijevare
vozača u hrvatskim autoservisima, pitali smo stručnjake iz tvrtke
Mobile Ekspert, koja se, između ostaloga, specijalizirala i za
slučajeve razotkrivanja raznih prijevara – kako onih u kojima su
vozači žrtve tako i onih koje izvode vozači, primjerice prema
osiguravajućim kućama.
– Teško je reći koji su najčešći načini prijevare u servisima,
ali prema iskustvu naših pregleda vozila klijenata koji sumnjaju
da su prevareni, najčešće su u pitanju ugradnja jeftinijeg
dijela, pogotovo u autolimarskim radionicama te izostanak
promjene filtara (ulje, peludni filtar i filtar zraka). Je li u
vozilo stavljeno jeftinije ulje, teško je znati bez detaljne
analize, ali moguće je da se pokaže da je u vozilo bilo stavljeno
neodgovarajuće ulje koje specifikacijom ne odgovara onoj
propisanoj od proizvođača. S razlogom je ulje za npr. vozilo s
DPF filtrom skuplje. Informirajte se, najvažnija stvar je
poštovati specifikaciju ulja za svoj motor! – savjetuje
Branimir Tomurad iz tvrtke Mobile Ekspert. Velik
račun iz servisne radionice najčešće je popraćen i podužim
popisom zamijenjenih dijelova. Kako vlasnik vozila može znati da
mu je serviser promijenio samo one dijelove koje je trebao
promijeniti, da nije nešto dodao?
– Kao laik, malo toga može znati. Opet temeljeno na iskustvu,
rijetko kada se događa da serviser nešto dodatno promijeni, a da
vam to ne kaže. Jer, svaki dio košta. A za radove koji podižu
cifru iznad 500 kn dužni su zatražiti od vas privolu za dodatni
trošak. Ima i ružnih situacija u kojima su vlasnici vozila
nerazumni. Primjerice, ako serviser uvidi da je potrebno
promijeniti svjećice i to učini za, primjerice, 400 kn, zaista
nema smisla dizati graju oko toga. Nerijetko su u servisima
stranke nerazumne. Automobil ima 30.000 dijelova. Nitko nije tako
dobar dijagnostičar da otkrije kvar otprve ako je riječ o kvaru
koji prema simptomima može ukazati na neispravnost dva ili čak
više dijelova – pojašnjava B. Tomurad.
Dakle, ako vam se račun i učini prevelik, ne skačite odmah
serviseru u oči. Realno razmislite jeste li redovno servisirali
automobil i je li ipak moguće da se nakupilo toliko toga što je
trebalo promijeniti. Promislite i koliki je taj dio računa koji
vam se čini upitnim. Je li to tako velik iznos da bi se serviseru
isplatilo zbog njega staviti svoj ugled na bubanj? Prije nego
nepovratno narušite svoj odnos sa serviserom, potražite dokaze
koji bi vaše sumnje mogli potvrditi ili opovrgnuti.
– Novi dio sjaji. Ako se zagledate, čak i kao laik, možete to
vidjeti. No, ako netko nije promijenio filtar ulja i samo ga je
prebrisao krpom, to ćete teže prepoznati. E, sad… nitko ne
‘kemija’ s dijelom koji košta 35 kuna, u ovom slučaju filtar
ulja. Ali ako ne promijeni još i filtar zraka i kabine,
dvjestotinjak kuna već se skupilo. Iskreno, sumnjam da je to čest
slučaj. Nitko ne želi staviti reputaciju svoje radionice na kocku
zbog 200 kn. Osim ako dečki rade bez računa ispod strehe. Ako vam
netko sprčka kočnice i razbijete se, koga ćete kriviti bez
dokaza, odnosno računa? Idite u legalne radionice, to mora biti
zakon svakom vozaču! – jasan je B. Tomurad.
No, jednako kao što nekome ‘ispod strehe’ ne morate doći kao
ovca na šišanje, nepripremljeni ne morate ni u legalan servis,
kako ovlašten tako i neovlašten. Pripremite se za odlazak na
servis. Dođite s konkretnim popisom onoga što ste uočili da je
neispravno ili dotrajalo. Jasno, morate biti spremni na kakav
neočekivani kvar, jer serviser vidi i zna ono što vi ne možete.
Ali, zaista nema potrebe da automobil u servis dovezete s praznim
spremnikom tekućine za ispiranje vjetrobranskog stakla. Normalno,
serviser će doliti tekućinu i ona će sigurno biti skuplja od one
koju inače koristite. Stoga, prije odlaska u servis sami dolijte
tekućine koje trebate. Provjerite razine svih tekućina.
Informirajte se što po knjizi održavanja vašeg automobila treba
promijeniti, ovisno o kilometraži automobila.
– Ako nedostaje ulja u servo-uređaju volana, na primjer, normalno
je da će ga serviser s punim pravom nadoliti i naplatiti. Brinite
se o autu, gledajte tekućine sami. Sa servisnim savjetnikom
detaljno prođite sve što treba napraviti da vidi da ste tvrd
vlasnik i da ćete sve kasnije provjeriti. Obično su žrtve
prijevara ljudi koji ostave ključ s rečenicom ‘napravite sve što
treba’ i na čijim se autima vidi da nitko nije podigao haubu
mjesecima. Još ako je kabina prljava kao štala… – pojašnjava B.
Tomurad. Iako su serviseri koji varaju klijente u manjini,
činjenica je da ih ima. Što bi nakon servisa trebao napraviti
vozač koji misli da je prevaren?
– Pronaći stručnu pomoć, ali mora biti spreman to platiti. Tu
nije dovoljan ‘frend koji se razumije’, već netko tko može izdati
i potvrditi dokument s ustanovljenim nepravilnostima. Drugim
riječima, dobar sudski vještak. Najčešće je dovoljno da vozač
zajedno s njime posjeti servis i stvari se riješe u prvom
suočavanju. Nitko ne želi grubu konfrontaciju s činjenicama na
sudu. Koliko to stoji? Od tisuću kuna naviše. Možda prođete
jeftinije, ali razumnom je čovjeku jasno da nitko neće potrošiti
dva dana za manje novca – pojašnjava B. Tomurad.
U redakciju nam se javio i čitatelj koji je godinama išao u
ovlašteni servis, a onda je prvi put po preporuci prijatelja
otišao u neovlašteni. Novi mu je serviser rekao da mu u
ovlaštenom servisu nisu promijenili filtar goriva koji su trebali
promijeniti (i koji je koju godinu prije bio i naplaćen u sklopu
servisa), da je u autu bio onaj tvornički… I, naravno, sve je
filtre promijenio i dobro naplatio. Ovakvih slučajeva ima puno,
ali ne nasjedajte.
– Ovo zvuči kao klasična majstorska poštapalica. Prvo vas pitaju:
‘Ajme, pa tko vam je to radio?!’, zatim elaboriraju što treba i
dignu cijenu. Ako je filtar na autu godinu dana, netko treba biti
David Copperfield da zna da filtar nije bio mijenjan prije godinu
dana. On se uprlja nakon dvije-tri kiše, a pogotovo nakon zime.
Takve se stvari rješavaju odmah, ako je bilo što sumnjivo,
vratite se u servis i zamolite ih da dignu auto na dizalicu i da
vam pokažu filtar da se uvjerite da je zamijenjen. Ako su to
zaista napravili, dakle ako je sumnja bila kriva, nemojte biti
mrgud i naprasno napustiti servis, već počastite dečke kavom.
Budite čovjek i serviseri će vas tako tretirati – savjetuje naš
sugovornik.
Poanta je da ne treba sve servisere trpati u isti koš, pogotovo
negativnog predznaka, jer puno ih je koji pošteno i odgovorno
rade svoj posao. Više nego onih nepoštenih, ali loš se glas čuje
dalje od dobroga pa je i dobrim serviserima u interesu ograditi
se od svojih nepoštenih kolega. S druge strane, mnogi vozači
nemaju ni malo volje upoznati se s vlastitim automobilom, a
servisera doživljavaju kao nužno zlo. Nemojte biti jedan od njih.
Vodite računa o svom automobilu, razmišljajte o intervalima
zamjene ulja, filtra, kočionih pločica… Serviseru priđite kao
savezniku, a ne kao neprijatelju. I ne mijenjajte često
servisera, jednako kao što ne mijenjate zubara nakon svakog
popravljenog zuba. Dobar i pošten serviser koji poznaje vaš
automobil zlata je vrijedan.