Izmjene i dopune zakona

STIŽE NOVI ZAKON O CESTOVNOM PROMETU Ovo su novosti koje će stupiti na snagu 2021. godine

Riješit ćemo problem električnih romobila slično kao i druge zemlje EU, kazao je ministar Božinović

– Idemo u promjenu Zakona o sigurnosti prometa na cestama jer još
ima prostora za poboljšanja koja bi mogla smanjiti broj
stradavanja na prometnicama. Pokazalo se, među ostalim, da nemamo
regulirano upravljanje električnim romobilima, pa ćemo uskoro
riješiti i taj problem, slično kao što su to učinile druge zemlje
EU, a to se, među ostalim, odnosi na dozvoljenu brzinu, gdje se
njima može voziti, što, dakako, podrazumijeva i kazne za one koji
se tih novih pravila ne budu pridržavali – najavljuje zakonske
izmjene ministar unutarnjih poslova Davor
Božinović
.

Naime, MUP je odlučilo zakonski regulirati prometovanje
električnih romobila i sličnih proizvoda na električni pogon koji
su na tržištu. U javnu raspravu Ministarstvo je uputilo ‘Obrazac
prethodne procjene za nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i
dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama’. U njemu se
navodi da je u slučaju prometovanja električnih romobila i
sličnih uređaja na električni pogon u praksi ‘uočeno nepostojanje
mogućnosti izricanja prekršajnih sankcija’. Postojeći Zakon o
sigurnosti cestovnog prometa donesen je prije malo više od godinu
dana, ali iako su na gradskim prometnicama već tada bile tisuće
romobila i drugih prometala na električni pogon, novim zakonom
nije reguliran status tih malih vozila, koja mogu razviti brzinu
veću i od 30 kilometara na sat.

U međuvremenu se na ulicama pojavila nova generacija e-romobila
koji razvijaju brzinu i do 70 kilometara na sat, a nerijetko se
mogu vidjeti i romobili koji idu i do 90 km/h vozeći se
državnim cestama. Oni bi se, prema sadašnjim odredbama, morali
kretati samo prostorima namijenjenim pješacima. Naime, u MUP-u su
prije godinu dana objašnjavali da se e-romobili moraju kretati
površinama kojima se kreću i pješaci, a njihovi vozači imaju
dužnosti i obveze pješaka. Tada su tvrdili da ne raspolažu
podacima o sudjelovanju vozača električnih romobila u prometnim
prekršajima i nesrećama te da njihov status neće posebno
regulirati u novom zakonu, piše portal jutarnji.hr/autoklub.

Za razliku od velikog broja europskih država, Hrvatska je tada
propustila priliku zakonski regulirati to pitanje. Primjerice,
Njemačka, Francuska, Španjolska i Danska maksimalnu su brzinu
e-romobila ograničile na 20 kilometara na sat. U nekim zemljama
njima mogu upravljati samo osobe starije od 14 godina i ne smiju
se koristiti na pješačkim stazama. Kako će se zakonski regulirati
korištenje ovih električnih prometnih vozila, znat će se kad bude
predstavljen prijedlog izmjene zakona.

Negativni bodovi

U obrascu prethodne procjene također se navodi kako se izmjenama
zakona želi izmijeniti sadašnja odredba Zakona prema kojoj su
liječnici dužni upućivati vozače na izvanredne liječničke
preglede jer je time, kako se navodi, ‘došlo do povećanja
troškova, kako vozača tako i mjesno nadležnih policijskih uprava
i postaja’.

Izmjenom Zakona predložit će se i sankcioniranje vozača koji se
besplatno parkiraju na mjestima namijenjenim samo za punjenje
električnih vozila. Uz to, zakonski će se regulirati ograničenje
korištenja vozačke dozvole za vozače kojima je taj dokument izdan
u nekoj stranoj zemlji, a prikupe propisan broj negativnih
prekršajnih bodova, kao i vozaču kojem je vozačka dozvola izdana
u Hrvatskoj. Uz reguliranje statusa e-romobila, izmjenama Zakona
bit će obuhvaćeni i izvanredni pregledi vozača zbog promjene
njihova zdravstvenog stanja.

– Morat će se preciznije odrediti tko zaista mora na izvanredni
pregled jer su se zbog preširoko određenih dijagnoza značajno
povećali i troškovi MUP-a – kaže ministar Božinović. Naime,
pokazalo se da su liječnici, otkako je na snazi prošlogodišnja
promjena istog zakona, značajno povećali broj vozača koje su
slali na izvanredni pregled, pa sada mjesečno imamo izvanrednih
pregleda onoliko koliko smo ih prije imali godišnje. U samo tri
prošlogodišnja mjeseca nakon stupanja Zakona na snagu, liječnici
su na izvanredni pregled uputili čak 5000 vozača. To bi značilo
da bi godišnje u okolnostima bez covida-19 desetak tisuća vozača
moralo na izvanredni pregled.

Precizniji pravilnik

U slučaju da se pokaže da vozač nije morao na izvanredni pregled,
trošak od oko 400 kuna plaća MUP, a samo ako je bio opravdan,
račun plaća vozač. Budući da liječnici plaćaju kaznu ako vozač
kod kojeg je nastala promjena zdravstvenog stanja počini neku
prometnu nesreću, a da ga prije toga nisu poslali na izvanredni
pregled, naglo je porastao broj prijava. Nerijetko su to bile
prolazne promjene zdravlja zbog kojih izvanredni pregled nije
potreban, što se na kraju pokazalo samo kao velik trošak i za
građane i za MUP.

– Mi smo kao liječnici obiteljske medicine i lani tražili
preciznije odredbe pravilnika koji određuje razloge za izvanredne
preglede, ali to nije realizirano. Nadamo se da ćemo ovaj put
zajednički i međuresorski uspjeti s implementacijom naših
prijedloga po kojima dio odgovornosti moraju preuzeti i sami
vozači – kaže obiteljska liječnica dr. Ines
Balint
. Dodaje da je njihov prijedlog da vozači pri
dobivanju vozačke dozvole potpišu izjavu o tome da će sami
prijaviti promjenu u svojem zdravstvenom stanju koje može
utjecati na sposobnost upravljanja motornim vozilima.

– Također tražimo da se izmijeni pravilnik Ministarstva zdravstva
i da se u njemu preciznije odredi koja su to stanja zbog kojih
naši pacijenti moraju na izvanredni pregled – kaže dr. Balint.

– Uvjereni smo da bi svi stariji od 65 godina morali na obavezne
preglede vezane uz upravljanje vozilima barem svake četiri
godine. Primjerice, u Italiji taj se obavezni pregled nakon 65.
godine obavlja svake dvije godine – objašnjava liječnik medicine
rada dr. Tomislav Furlan. Inače, u MUP-u se
nadaju da bi ove zakonske izmjene mogle stupiti na snagu u prvom
tromjesečju 2021. godine.

Imate zanimljivu priču, fotografiju ili video?
Pošaljite nam na mail info@emedjimurje.hr ili putem forme Pošalji vijest
Komentari
Najnovije