Ako ste se već odlučili za rabljeni automobil, idealno bi bilo tražiti onaj star dvije-tri godine jer takav je automobil ipak još relativno nov, pod garancijom proizvođača, tehnologija u njemu nije zastarjela i veći su izgledi da nije razbijen pa 'presložen'.
Tijekom ovogodišnjeg srpnja u Hrvatskoj su novoregistrirana 5132
nova osobna automobila, što je najbolji ovogodišnji rezultat. Od
početka godine na naše je ceste pristiglo 22.568 novih
automobila. Usporedbe radi, lani smo u srpnju kupili 6212 novih
automobila, a ukupna brojka od početka godine do kraja srpnja
iznosila je 44.368 automobila, govore podaci Promocije plus. To
je pad od 17,4 posto na mjesečnoj, odnosno od 49,1% na godišnjoj
razini.
Od početka godine ‘izgubili’ smo 21.800 novih automobila.
Rezultati za kolovoz još se zbrajaju, no kolovoz je tradicionalno
među slabijim mjesecima.
Najviše kupovali Škodu
Volkswagen, Škoda, Renault, Dacia i Kia najsnažnija su petorka na
hrvatskom tržištu novih automobila. U top 10 marki još su Suzuki,
Hyundai, Peugeot, Toyota i Opel. Na iznad deset posto tržišnog
udjela samo su Volkswagen (15,45%) i Škoda (13,59%), Renaultu
malo nedostaje do toga (9,39%).
Gledajući po modelima ove nam godine pristiglih novih automobila,
najviše smo kupovali Škodu Octaviju (1417 primjeraka), Renault
Clio (933), Daciju Sandero (675), Volkswagen Polo (671) i Daciju
Duster (615). Dakle, u petorki najtraženijih nema luksuznih
automobila. Najskuplja je upravo najtraženija Octavia s početnom
cijenom od 143.051 kn, no ovdje se radi o limuzini dugoj 468,9
cm, upotrebljivoj i u obiteljske i u poslovne svrhe. Renault Clio
stoji od 90.500 kn, Dacia Sandero od 74.900 kn. Volkswagen Polo
cjenovno starta od 121.047 kn, a Dacia Duster od 99.900 kuna.
Škoda Octavia i Dacia Duster i općenito se ubrajaju u modele koji
nude najbolji omjer uloženog i dobivenog. Predrasude vezane za
češku, odnosno rumunjsku marku kod informiranih su kupaca već
stvar prošlosti. Obje su marke, naime, dio svjetski priznatih
koncerna – Škoda pripada Volkswagenu, a Dacia Renault Nissan
grupi – pa s modelima ostalih marki dijele platforme, motore,
mjenjače…
Njihovi kupci profitiraju jer kupnjom automobila manje zvučnog
imena za manje novca mogu dobiti nov, kvalitetan i dobro
opremljen auto, nerijetko sa svim naprednim sustavima koje nudi i
bratski model razvikanije marke. Kupci s predrasudama tu su, bez
ikakve dileme, na gubitku. Naravno, kupci automobila ovog
cjenovnog razreda nisu kupci novih automobila skupljih marki, no
neminovno se postavlja pitanje – kupiti manje razvikan i manji
novi automobil ili veći rabljeni auto premium marke. Pitanje
isplati li se više kupiti novi ili rabljeni automobil vjerojatno
ima odgovora koliko i vozača. Najjednostavnije je sve te stavove
sažeti u jedan općeniti – ovisi kakav automobil trebate i što od
njega očekujete.
U nove se automobile ugrađuju najnovije tehnologije sigurnosti i
povezivosti te su rađeni po najnovijim standardima. Ne morate
razmišljati je li bivši vlasnik dobro održavao automobil i što je
s njim radio. Financijski, za jednak iznos koliko biste platili
novi gradski automobil, eventualno kompakt, možete kupiti
nekoliko godina stari auto srednje klase. No, s njim u paketu
dolaze i (uskoro) dotrajali dijelovi, lošija sigurnost, izostanak
naprednih tehnologija koje se danas ugrađuju i u najmanji novi
automobil. Čak ni auti premium marki, ako su starijih godišta, u
nižim (jeftinijim) razinama opreme nemaju stavke koje danas
serijski dolaze i u najjeftinijim novim automobilima i bez kojih
vam, kad vi budete za nekoliko godina taj automobil prodavali,
nitko neće ni pogledati vozilo.
Nedavne teške prometne nesreće najbolje pokazuju kakvi su stariji
automobili, pa bili oni i premium marke, u srazu s novijim
vozilom. Svako doba donosi svoje tehnologije izrade i sigurnosti,
drukčije materijale. Ako ste se već odlučili za rabljeni
automobil, idealno bi bilo tražiti onaj star dvije-tri godine jer
takav je automobil ipak još relativno nov, pod garancijom
proizvođača, tehnologija u njemu nije zastarjela i veći su
izgledi da nije razbijen pa ‘presložen’ – iako takvu povijest već
može imati i skoro pa nov automobil. Prednost automobila starog
dvije-tri godine je i u tome što je već ‘odradio’ pad vrijednosti
do kojeg dođe odmah nakon što izađe na cestu, cijena mu je pala,
te su se već pokazali možebitni kvarovi.
Volkswagen prednjači
Prema podacima Promocije plus, broj rabljenih vozila iz unosa u
prvih sedam mjeseci je 34.173 automobila, što predstavlja pad od
31,22% u odnosu na isto razdoblje 2019. godine (kad je ukupan
broj vozila iznosio 49.687). U ovoj su se godini najviše unosila
vozila marki Volkswagen (6353 primjeraka/udio 17,97% u ukupnoj
prodaji), Renault (3975/11,75%), BMW (3244/8,94%), Audi
(3034/8,76%) i Mercedes (2596/7,19%). Najprodavaniji rabljeni
modeli iz unosa u prvih sedam mjeseci su VW Golf (3197 komada),
Renault Megane (1389), VW Passat (1283), BMW Serije 3 (1180) i
Renault Clio (1166).
Prosječna starost unesenih vozila je 7,45 godina. Iako unos
automobila iz neke druge europske države donosi (još) nižu
cijenu, zbog tamošnjih nižih državnih davanja, u ovom ćemo se
istraživanju zadržati na hrvatskom tržištu jer ovdje kupljenom
automobilu možete u stanici za tehnički pregled provjeriti
kilometražu. Primjerice, VW Polo iz 2014. godine, s TDI motorom
od 75 KS i s 212.624 prevaljena kilometra možete kupiti za 45.000
kn. Ako je auto 2018. godište, VW Polo 1,6 TDI s 80 konja i
24.266 km košta 95.000 kuna; Škoda Rapid Spaceback 1,0 TSI sa 95
KS i 95.000 km stoji 68.900 kn; Renault Clio Grandtour 1,5 dCi sa
75 konja i 62.918 km stoji 84.900 kn. Citroen C-Elysee 1,2 iz
2019. godine s 83 KS i 21.336 km stoji 66.900 kuna.
Automobili premium marki s dokazanim motorima te dobro opremljeni
drže cijenu i kao rabljeni. Pronašli smo, primjerice, Audi A4 2,0
TDI iz 2015. godine, sa 163 konjske snage i 83.200 prijeđenih
kilometara, po cijeni od 139.900 kuna. Audi Q5 3,0 TDI S-line
2018. godišta, s 286 konja i 114.903 km nudi se za 349.900 kuna.